Sidan 505 av 548 FörstaFörsta ... 5405455495503504505506507515 ... SistaSista
Resultat 5 041 till 5 050 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5041
    Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.
    Jan-Olov

  2. #5042
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.
    Nu är det ju så att storstäderna skiter i landsbygden och därför bara kör på. Det kan komma en massa andra problem med lågt vattenstånd i Vänern. Bottnar kan friläggas som innehåller en jäkla massa obehag från tidigare industrier. Då får flera städet runt Vänern problem med sitt dricksvatten.
    Som sagt lägg en slang i diket, så behövs inte onödigt mycket vatten tappas ur Vänern.
    Som tur är för Ove behöver han inte mycket vatten för att segla.

  3. #5043
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jag har tängt samma sak,diket för ledningen är ju redan klart.
    Diket, om du menar Gööta älv så finns det där. men problemet är att dom tar vattnet nere vid själva stan, vid Lärjeholm som ligger lite norr om Backa. Enda sättet om man vill slippa problem med salt är att flytta intaget några mil uppströms, minst norr om Älvängen.

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nu är det ju så att storstäderna skiter i landsbygden och därför bara kör på. Det kan komma en massa andra problem med lågt vattenstånd i Vänern. Bottnar kan friläggas som innehåller en jäkla massa obehag från tidigare industrier. Då får flera städet runt Vänern problem med sitt dricksvatten.
    Som sagt lägg en slang i diket, så behövs inte onödigt mycket vatten tappas ur Vänern.
    Som tur är för Ove behöver han inte mycket vatten för att segla.
    Instämmer! En slang i diket vore en bra lösning tycker jag också. Ett par kubikmeter/sek. är ju närmast som en fjärt i universum jämfört med allt som måste släppas för att spola bort havsvattnet.

    Rätt Olle! Vill man segla och komma dit man vill så är flatbottnat framtidens melodi.
    Ove

  4. #5044
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Diket, om du menar Gööta älv så finns det där. men problemet är att dom tar vattnet nere vid själva stan, vid Lärjeholm som ligger lite norr om Backa. Enda sättet om man vill slippa problem med salt är att flytta intaget några mil uppströms, minst norr om Älvängen.



    Instämmer! En slang i diket vore en bra lösning tycker jag också. Ett par kubikmeter/sek. är ju närmast som en fjärt i universum jämfört med allt som måste släppas för att spola bort havsvattnet.

    Rätt Olle! Vill man segla och komma dit man vill så är flatbottnat framtidens melodi.
    Verkar som tiden då vi dikade bort vårt vatten är förbi. Såg på sommarens hojturer väldigt låga vattenstånd i sjöar å vattendrag. Förhoppningsvis tillfälligt.
    Jan

  5. #5045
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Verkar som tiden då vi dikade bort vårt vatten är förbi. Såg på sommarens hojturer väldigt låga vattenstånd i sjöar å vattendrag. Förhoppningsvis tillfälligt.
    Hmmm, det verkar bli tvärtom på vissa håll. Istället för att dika bort vattnet, så kanske en massa daammar måste till för att kunna hålla vattnet kvar på land utan att det bara rinner bort i havet.
    Statsborna tänker ofta bara på sig själva och skiter i att landsbygden, trots den har en mycket stor betydelse för dem.

  6. #5046
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ni har rätt gubbar! Utdikningarnas tid är förbi. För att tillföra och behålla grundvatten behöver man nu återställa det som en gång var våtmark. Det gör naturligtvis ont att täppa till dikena som våra fäder och förfäder grävde för hand för att få mera åker och produktiv skog.

    Kanske det ändå är möjligt om staten vill ge kompensation för förlorad förtjänst och för arbetet som ska till. Det är ju inte bara att skotta igen ett dike, vegetation och täckdikning ska bort, mark ska beredas för att bli en bra botten i en våtmark. Då kan man få vattnet att krypa ner i backen istället för att via diken och bäckar snabbt försvinna ut i havet och dra med sig en massa skit som gör att havet övergöds med algblomning som följd.
    Ove

  7. #5047
    Se bara till denna brytning av torv, mossarna är en viktig del av våra vattenreserver.Sedan att kalla torven för biobränsle när återbildningen tar tusentals år att återställa.
    Jan-Olov

  8. #5048
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Se bara till denna brytning av torv, mossarna är en viktig del av våra vattenreserver.Sedan att kalla torven för biobränsle när återbildningen tar tusentals år att återställa.
    Helt rätt! Torv borde ses som fossilt bränsle liksom olja kol och gas. Egentligen idioti att bränna upp så bra råvaror som kunde användas på bättre sätt...
    Ove

  9. #5049
    Skulle vi vara noga så skulle inte mossarna röras för dom balanserar vattnet. Genom dikning sänks vattnet även i sjöarna på lång sikt samt dikningen för en massa humus ut i sjön som även påverkar PHvärdet. Jag kan inte reda ut förhållandet riktigt men så har jag tolkat det hela.
    Jan-Olov

  10. #5050
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Skulle vi vara noga så skulle inte mossarna röras för dom balanserar vattnet. Genom dikning sänks vattnet även i sjöarna på lång sikt samt dikningen för en massa humus ut i sjön som även påverkar PHvärdet. Jag kan inte reda ut förhållandet riktigt men så har jag tolkat det hela.
    Vattnet är ju vår viktigaste resurs, varför slösas det så jäkligt mede det? Jo, det är väl för att vi tror att det är en oändlig resurs. Vad händer om vi får en vinter med väldigt lite nederbörd i hela landet? Vad händer då vattenkraftverken stannar? Skall det börjas med oljekraftverk igen.
    Tycker faktiskt att alla som protesterar mot vindkraftverk borde hålla käften. Tror ochså att vi borde utnyttja jordvärmen mera.
    Sol, vind och jordvärme ger väl inte allt, men är ändå en långsiktig resurs. Vi får nog bli lite grönare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •