Sidan 503 av 548 FörstaFörsta ... 3403453493501502503504505513 ... SistaSista
Resultat 5 021 till 5 030 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5021
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Under jakten ser jag inte många älgar, mest blir det när jag är ute på vägen och då är det helt klart en fördel om man ser dom. Grisarna är ett annat plågoris som jag tycker borde jagas mera och matas mindre. En riktigt kall vinter skulle minska grisstammen ordentligt, jakt och vargar berör dom knappast.
    Men vad skulle hända om vargarna fick äta vildsvin. Flera vargar som i sin tur skulle få jagas?
    Mera älgar till jägarna ?

  2. #5022
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Men vad skulle hända om vargarna fick äta vildsvin. Flera vargar som i sin tur skulle få jagas?
    Mera älgar till jägarna ?
    Jodå, det får dom gärna, men dom vill inte. Grisarna kan göra mera motstånd än får och älgar så dom riskerar att skadas. Alltså käkar dom inte så mycket gris,..
    Ove

  3. #5023
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå, det får dom gärna, men dom vill inte. Grisarna kan göra mera motstånd än får och älgar så dom riskerar att skadas. Alltså käkar dom inte så mycket gris,..
    Du har missuppfattat mig. Jag menar ju att, skjut mera gris, och ge dem till vargarna eftersom de är rädda för grisarna.
    Då kanske det kan bli balans mellan jägare och vilt. Som sagt, mera älg, flera vargar och färre grisar.
    Något fel på resonemanget?????
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-10-07 klockan 08:45.

  4. #5024
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du har missuppfattat mig. Jag menar ju att, skjut mera gris, och ge dem till vargarna eftersom de är rädda för grisarna.
    Då kanske det kan bli balans mellan jägare och vilt. Som sagt, mera älg, flera vargar och färre grisar.
    Något fel på resonemanget?????
    Skulle gärna mata vargarna med gris. Bara det att dom djuren är svåra att komma nog nära för att man ska kunna mata dom så det skulle nog bara ge mera käk åt grisarna som inte drar sig för att äta upp sina egna. (Tycker att kannibalism är llite äckligt)
    Ove

  5. #5025
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hmm. Lämnar jagandet åt andra och drar istället till Norge några dagar. Struntqar i de sk. turisfällorna och kör en runda runt bla. Hardangervidda och sedan söderöver. Tror jag.

  6. #5026
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Höst.. Nu är det dags att garagera Byrackan som mest stått ute till ingen nytta. Sigrid är inte körd alls i år och Greta har varit ute bara litegrann.

    Ekan är ur sjön och ska täckas. Hade ett litet helsicke att ro den till upptagsplatsen för vattnet har sinat i Vänern och botten var väldigt nära ytan. Nu är den iallafall på land och vi får hoppas på en nederbördsrik vinter så att vattnet kommer till normal nivå igen annars blir det problem både på sjön och med höjda elpriser.

    Vinterpyssel är räddat genom att jag skaffat lilla segelbåten som ska fixas till för ev. användning nästa år. Jag håller just på med att nytillverka en bom och fotlister. Den gamla bommen var krökt och hae en revningsanordning som inte fungerade så bra. Viktigt att man kan minska segel så lätt som möjligt om det plötsligt kommer mera vind än vad som man har tänkt....

    Hade tänkt att bygga om överbyggnaden men det får vara tills vidare så den ska bara snyggas upp + få ett nytt och större titthål i taket så att jag kan segla inifrån med stängda luckor, skönt för en gubbe som inte tål drag..

    Tiden går med lite pyssel undan för undan även om det inte blir så mycket gjort. Sjukvården har vaknat till efter några påstötningar så att det blir även en del åkande p.g.a. detta. Inget allvarligt men det vore nog på sin plats med Sepåfantabletter så att man vaknade till lite grann.

    Tror att regnet håller upp för tillfället så nu ska jag ut och täcka ekan...
    Ove

  7. #5027
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan

    https://youtu.be/LkaW-fu022w
    Ove

  8. #5028
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det var någon som ville se vad det var för båt jag håller på med. Provar att visa en som ägs och seglas av Sean Mulligan

    https://youtu.be/LkaW-fu022w
    Hmmm..... Hur skulle det vara att sätta ett par skridskor på den, så kan du ju använda den även på vintern???
    Då kan du ju ägna dig åt isjakt

  9. #5029
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hmmm..... Hur skulle det vara att sätta ett par skridskor på den, så kan du ju använda den även på vintern???
    Då kan du ju ägna dig åt isjakt
    Med tanke på hur isläget på Vänern har varit de senaste åren vore det nog befogat att jaga isen..
    Ove

  10. #5030
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Med tanke på hur isläget på Vänern har varit de senaste åren vore det nog befogat att jaga isen..
    Det är ju inte så ofta man önskar att det ska regna, regna mycket.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •