Sidan 501 av 548 FörstaFörsta ... 401451491499500501502503511 ... SistaSista
Resultat 5 001 till 5 010 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5001
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det är faktiskt inte en jolle utan en microcruiser. Alltså en tung båt i liten förpackning. Deplacementsfart beräknad till runt 5 knop. Planing otänkbar pga tyngd och bottenform men den kan naturligtvis surfa iväg betydligt fortare om vind och vågor vill. Det är tyngden som gör den säker, utan barlast tål den nog inte ens masten...

    Du är välkommen att kolla in.
    Ursäkta det är inte lätt att veta om vad alla båttyper heter.

  2. #5002
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ursäkta det är inte lätt att veta om vad alla båttyper heter.
    Lugnt Olle, jag ska ge dig bättre info på plats. Hade tänkt börja med båten på morgon men det kom en massa äpplen ivägen - det är ju den tiden nu. Efter det hade jag tänkt ta en e.m. tur på hoj men det blev bortåt 30 grader varmt och då kan man bara inte köra. Blev nån mil på byrackan istället för eftersom man sitter skyddat bakom skölden kan man ju köra lättklädd.

    Blev en sväng in i affären och där låg en fläsklägg och blinkade förföriskt mot mig så den tog jag med hem. Kokade som vanligt tills livet flydde och rostade den sen i ugn, 200 grader med grillkrydda. Efter en kvart kastade jag in ett par nävar pommes frites till den. Rörde ihop en sås på finhackad syltlök, paprika, smörgåsgurka och creme fraiche. Jävvlar va gott och vad däst jag blev efteråt.

    Av kokspadet blev det en stor gryta minestronesoppa till frysen...
    Ove

  3. #5003
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Lugnt Olle, jag ska ge dig bättre info på plats. Hade tänkt börja med båten på morgon men det kom en massa äpplen ivägen - det är ju den tiden nu. Efter det hade jag tänkt ta en e.m. tur på hoj men det blev bortåt 30 grader varmt och då kan man bara inte köra. Blev nån mil på byrackan istället för eftersom man sitter skyddat bakom skölden kan man ju köra lättklädd.

    Blev en sväng in i affären och där låg en fläsklägg och blinkade förföriskt mot mig så den tog jag med hem. Kokade som vanligt tills livet flydde och rostade den sen i ugn, 200 grader med grillkrydda. Efter en kvart kastade jag in ett par nävar pommes frites till den. Rörde ihop en sås på finhackad syltlök, paprika, smörgåsgurka och creme fraiche. Jävvlar va gott och vad däst jag blev efteråt.

    Av kokspadet blev det en stor gryta minestronesoppa till frysen...
    Jaha, och sedan säger du att kläderna krymper. Det är kanske sämre kvalité på dem nuförtiden, vilket jag också har märkt.

  4. #5004
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jaha, och sedan säger du att kläderna krymper. Det är kanske sämre kvalité på dem nuförtiden, vilket jag också har märkt.
    Inte mina, dom blir faktiskt rymligare. Har minskat i vikt, förmodligen senil avtackling..

    Minestronesoppan hann inte till frysen för grannarna mittemot kom och hälsade på och den smakade tydligen ganska bra.
    Ove

  5. #5005
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte mina, dom blir faktiskt rymligare. Har minskat i vikt, förmodligen senil avtackling..

    Minestronesoppan hann inte till frysen för grannarna mittemot kom och hälsade på och den smakade tydligen ganska bra.
    En kulinarisk kullerbytta. Jag stekte Värmlandskorv och till den stekt potatis och rödbetor. Faktiskt inte så dumt, bara det inte blir för ofta. Skulle nog ha varit ett par stekta ägg också. Senare blir det äppelpaj av fallfrukt. Jättegott.

  6. #5006
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Speed Art Design i Mariestad idag. Ska ta mig en sväng dit. Det ska även vara flyguppvisning i Skövde och gamla traktorer - jag tror i Odensåker. En del fara runt och kolla in om man ska se allt.
    Ove

  7. #5007
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Speed Art Design i Mariestad idag. Ska ta mig en sväng dit. Det ska även vara flyguppvisning i Skövde och gamla traktorer - jag tror i Odensåker. En del fara runt och kolla in om man ska se allt.
    Kollade på en veteranutställning i Skasås i går. Många gamla lastbilar och traktorer, även en del gamla militärfordon. SRMCF med sina tio gamla Ural och Dnepr sidvagnshojar väckte stor uppmärksamhet trota att de inte medverkade i själva träffen.

    ps. Skasås ligger ca 3 mil söder om Arvika
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-09-04 klockan 19:41.

  8. #5008
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Några trådar, en som handlar om trialhoj och och en annan om att nysa i hjälmen väckte några minnen till liv....

    För några år sen var Olle Å diktator ( jo vi använder det systemet - en bestämmer och dom andra hänger på) på en runda som bl.a. innefattade Glaskogen. Plötsligt kom vi till ett ställe där vägen slutade och det som tidigare varit åkbart hade förvandlats till en uttorkad fors. Jag kollar runt var man kan fortsätta, Inte Olle, han drar på rakt ut i stenracklet och försvinner snart i trätoppshöjd och jag får en bild på näthinnan av en asagud som rider på en getabock. Inget att diskutera - diktator Olle hade bestämt sig så jag drog iväg uppför väggen av stenblock och där uppe fortsatte vägen och Olle satt lugnt och väntade. Sist i raden kommer Räven som haft en del problem med fästet för BMW;n. Trialhoj hade varit helt rätt där. Resan fortsatte sedan med en massa se- och körvärda svängar.

    Nästa minnesvärda episod var när jag varit gravt förkyld och hade en jäddra envis huvudvärk p.g.a. fulla bihålor. Medan en granne skulle in till Skövde för operation hade jag lovat att ta hand om innekatten. Bara det att han fick dra iväg ett halvt dygn tidigare med ambulans och glömde att lämna kvar nyckeln....
    Bara att åka efter till Skövde och hämta nyckeln som han lämnat på avdelningen medan han själv var under behandling.
    Tog alltså hojen för frisk luft skadar ju aldrig och jag var liiite förutseende för jag tog öppen hjälm och stoppade fickorna fulla med snytpapper. Efter 2 mil var det dags att stanna för näsputs första gången och det blev väl ett par gånger till innan jag nådde Skövde. Får nycklarna och vänder hemåt och då börjar eländet! när det rinner till som värst kom jag 200 meter åt gången och snart är pappret slut. Bara att se till att komma hem så jag kör på i snororgien så jag får ansikte tvättat så snart som möjligt. Äckligt! men när jag kommit hem och städat av mig så är huvudvärken borta och förkylningen över.
    Senast redigerat av Ove den 2016-09-09 klockan 17:32.
    Ove

  9. #5009
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Om diktatorn kör gäller det att inte tveka, bara gasa å hålla farten uppe.
    Jan

  10. #5010
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Om diktatorn kör gäller det att inte tveka, bara gasa å hålla farten uppe.
    Ja det gäller ju att ha styrfart. Det fick Räven och jag erfara då vi kom ut på ett flera mil långt vägbygge med bara en massa grovsingel eller småsten. Det var faktiskt ganska jobbigt eftersom ingen av oss hade däck för sånt underlag.
    Enklare på sjön, för har man inte styrfart på jollen, så får man ta det med ro.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •