Sidan 491 av 548 FörstaFörsta ... 391441481489490491492493501541 ... SistaSista
Resultat 4 901 till 4 910 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4901
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Oj va längesen det blev skrivet här!

    Jag har varit på en sällskapsresa med buss - flyg - buss och båt till Kroatien. Vill någon åka på långtur så kan jag rekommendera det landet. Det ligger ju egentligen ganska bra till om man ändå är söder om alperna, bara att svänga vänster i Italien.

    Varför jag gillar landet är att det är så rent och snyggt längs vägarna och i städerna i jämförelse med dom andra länder jag besökt och inte minst här hemma. Människorna som jag mötte har genomgående varit väldigt trevliga och lätta att snacka med även om det kan vara svårt att hitta gemensamt språk ibland - alla kan inte Västgötska konstigt nog. Prisnivån var ganska behagligt låg.
    Landskapet där jag var är behagligt kuperat och med en massa trevliga vägar som verkar vara väl underhållna. Där det finns mittbarriärer är de oftast av slät och trevlig betång så jag anser att man är säkrare där än här hemma. Trafiken lugn och hänsynsfull...

    Kan tänka mig att komma tillbaka...

    Sista dagen på resan var heldag i Venedig. Inte alls lika trevligt som i Kroatien. Dyrt, stimmigt och man började automatiskt att hålla handen i plånboksfickan hela tiden.
    Ove

  2. #4902
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Tur du kommer hem å håller ordning på oss. Olle å jag skulle fira 17e maj å hamnade på Öland. Snacka om vilsekomna gubbar.
    Jan

  3. #4903
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tur du kommer hem å håller ordning på oss. Olle å jag skulle fira 17e maj å hamnade på Öland. Snacka om vilsekomna gubbar.
    Måste varit mulet den dagen så att solGPS;en inte lyste på rätt packlåda?
    Ove

  4. #4904
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Måste varit mulet den dagen så att solGPS;en inte lyste på rätt packlåda?
    Ösregn var nog namnet samt ett jäkla blåsväder som gjorde att vi råkade navigera fel. Någon vände kompassen tvärtom.
    Öland var ju helt ok att köra runt på. Ett helt annorlunda landskap mot vad man är van vid. Stora enbuskhedar i söder och lite skogbevuxet i norr. Ett skapligt hotell i Borgholm, och gott käk på en hamnrestaurang var inte fy skam. Vägarna var ok med ett stort plus för den grusväg som går utmed Kalmar Sund, bitvis mycket nära vattnet. Själva landskapet präglades av alla dessa staplade små stenblock i form av miltals med murar. De flesta var ganska slarvigt staplade och såg inte alls lika bra ut som i Småland. Det som i mitt tycke såg för jäkligt ut var vid en jättestor väderkvarn där innehavarna måste ha fått hjärnsläpp då de skapade ytan runt väderkvarnen, troligen i akt och mening att skpa en riktig turisfälla. Patetiskt. Plasthäst och kor, oxå i plast i naturlig storlek.
    Annars så hade vi fina dagar med sol och tyvärr lite blåsigt. Fina vägar genom Småland genom mycket skog och som sgt otroligt många mil med fina stenmurar.

  5. #4905
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ösregn var nog namnet samt ett jäkla blåsväder som gjorde att vi råkade navigera fel. Någon vände kompassen tvärtom.
    Oj! Jag var nog borta från landet vid rätt tid. Lite drygt 20 grader och bara lite regn någon dag. Hade god anledning att köpa en ny sommarhatt - en blommig.
    Ove

  6. #4906
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Man får vara flexibel, solen å vindarnas Ö bjöd på fint hojväder. Kul att få köra omkring å kolla omgivningarna på ön.
    Jan

  7. #4907
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    I dag har jag skådat bäver...

    Som pensionär har man flextid och det har sina fördelar. Man kan gå och lägga sig när man vill även om det innebär att man vaknar i svinottan. Skit samma - vem bryr sig? Nu ska jag natta mig och kommer nog att vakna ganska pigg innan dom som fortfarande måste gå till jobbet vaknar och svär över tidiga mornar.

    Grovfoder och mediciner och sedan kaffe och macka. Om tidningen kommit så blir det namnsdagskrysset och se vad som faller in därefter. Det ör väl fördelarna med att vara pensionär (fast det är lite dåligt betalt - äh, skit samma - ordnar sig det också )
    Ove

  8. #4908
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    I dag har jag skådat bäver...

    Som pensionär har man flextid och det har sina fördelar. Man kan gå och lägga sig när man vill även om det innebär att man vaknar i svinottan. Skit samma - vem bryr sig? Nu ska jag natta mig och kommer nog att vakna ganska pigg innan dom som fortfarande måste gå till jobbet vaknar och svär över tidiga mornar.

    Grovfoder och mediciner och sedan kaffe och macka. Om tidningen kommit så blir det namnsdagskrysset och se vad som faller in därefter. Det ör väl fördelarna med att vara pensionär (fast det är lite dåligt betalt - äh, skit samma - ordnar sig det också )
    Tja, man får sina rutiner. Var ute på en sväng häromdagen och skådade lite på naturen. Många fina blommor är ju på gång, violer, smultronblom smörblomor osv.
    Jag gjorde mig ovän med en dam en gång, då jag påsod att maskrosen var den i mitt tycke den finaste blomman. Den har ju en massa fina egenskaper dessutom. Man kan ju göra vin av den, man kan använda späda blad i sallad. Dessutom ger den ju aldrig upp. Du kan ju klippa av den men den kommer igen. Till slut blommar den ju med blomman platt på backen, så gräsklippare går ovanför. En envis rackare. Den är ju tidig och har ju en fantastiskt fin färg. Finns det något vackrare en blåsig dag att se en massa flygande maskrosfrön blåsa in på grannens tomt?
    Ett ogräs är ju en växt som råkat hamna fel. Samma sak med folk. Egentligen saknar nog de flesta svenskar maskrosens egenskaper.

  9. #4909
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lite irriterad - Greta glittrar högfärdigt med kromet under dammet men knattrar bara åt mig när jag trycker på startknappen! Står på laddning och laddaren lyser grönt - vevar runt men fortsätter att knattra. Billig just nu...
    Ove

  10. #4910
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett ogräs är ju en växt som råkat hamna fel. Samma sak med folk. Egentligen saknar nog de flesta svenskar maskrosens egenskaper.
    Du har nog rätt där. Svensken har inte så stor förmåga till anpassning och anses av resten av världen som ett exotiskt folk med egna seder. Inte alla, men det finns ju dom som kräver att Kalles Kaviar, sill och Svenska köttbullar ska finnas över hela jorden (+ allt annat)..
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •