Sidan 49 av 548 FörstaFörsta ... 3947484950515999149 ... SistaSista
Resultat 481 till 490 av 5473

Ämne: 60+

  1. #481
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hittat ett nytt svenskt bilmärke!! SMITE

    Kul grej, ser ut som en gammal Messersmith. 3-hjulig så det är väl A-kort som gäller och den gör 90 km/h. Den skulle räcka till som andrabil för min del.

    Här hittar ni den: www.automobil.se/zino.aspx?articleID=19304 .
    Härlig kärra. Orginalet hade väl också en sportmodell Tror den hette Tiger. Kommer ihåg att det fanns flera mc.bilar men att man i dem satt bredvid varann En hette Henkel eller något i den stilen. I den öppnades dörren framåt . Även Bmw hade en modell som visserligen hade 4 hjul men gick som mc om jag minns rätt. Såna där var ganska vanliga förr i tiden. Fanns säkert flera märken. Vem vet kanske blir det i en sån man avslutar sitt åkande.

  2. #482
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Härlig kärra. Orginalet hade väl också en sportmodell Tror den hette Tiger. Kommer ihåg att det fanns flera mc.bilar men att man i dem satt bredvid varann En hette Henkel eller något i den stilen. I den öppnades dörren framåt . Även Bmw hade en modell som visserligen hade 4 hjul men gick som mc om jag minns rätt. Såna där var ganska vanliga förr i tiden. Fanns säkert flera märken. Vem vet kanske blir det i en sån man avslutar sitt åkande.
    Säger bara: Fuldamobil! Jag tror karossen var av något pressat pappliknande material. Visst fanns det många kul varianter på -50 talet!

    Tänkt till lite. Dom som kör en Merca i rusningstrafiken? För samma kostnad, både inköp och drift, skulle dom kunna ha ett halvt dussin Smite. Det idealiska pendlaråket för dom som kör i stadstrafik med maxhast. 90, liksom för t.ex. mig själv som ska till affären och det är 70- väg ett par mil. (D.v s om det pga vädrets makter inte går att ta MC;n) (Jag + en påse = 2 påsar )

  3. #483
    Medlem Mats Liifvs avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 557


    Henkel Trojan!

    Har en gång kommit på Autobahn när det verkade vara en träff för dylika fordon. Körde om ett rejält stort antal "bilar" av den här typen, olika modeller och märken. Hade varit roligt att filma eller fotografera men det gick inte i farten, på hojen!
    ~ Mats

    Min blogg

  4. #484
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Problemet med en sån liten pärla är väl att klåfingriga finniga spolingar gärna vill bära med sig ett dyligt fordon och placera det på någon otjänlig plats. Sånt försvårar ägandet i allra högsta grad och så skaffar man en Hummer istället.

  5. #485
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Problemet med en sån liten pärla är väl att klåfingriga finniga spolingar gärna vill bära med sig ett dyligt fordon och placera det på någon otjänlig plats. Sånt försvårar ägandet i allra högsta grad och så skaffar man en Hummer istället.
    Tror nog att det roliga upphör om det finns typ 100.000 ex parkerade i Stockholm. annars får man väl kedja fast dom.

    Allvarligt talat, jag är helt inne på att det är en bra idé: Kostar mindre än en mopedbil och är billigare i försäkring. Är tydligen tänkt att en strypt version ska kunna gå som just en mopedbil också.

    Kan lätt tänka mig att vi kan ha en sådan istället för att vi, hustrun och jag, har var sin normal bil.

  6. #486
    Medlem Ingemars avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Västervik
    Inlägg
    190
    Du har så rätt Ove. Absolut ett smidigt och billigt fordon att förflytta sig kortare sträckor med (går väl att köra långtur med också om man så vill) Vi får följa upp utveckligen av Smiten.
    Undrar hur den tar sig fram i halka. Driver väl på bakhjulet bara.

  7. #487
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Ingemar Visa inlägg
    Du har så rätt Ove. Absolut ett smidigt och billigt fordon att förflytta sig kortare sträckor med (går väl att köra långtur med också om man så vill) Vi får följa upp utveckligen av Smiten.
    Undrar hur den tar sig fram i halka. Driver väl på bakhjulet bara.
    Ja, jag tror den driver bak och det borde bli något bättre än en bakhjulsdriven som begränsas av det hjul som spinner först i halka. Här uppstår inte det fenomenet, men å andra sidan är det ett väldigt litet hjul så det där med att ta sig fram i snö ???

    Om det visar sig vara en duglig farkost kan det bli att både jag och sonen köper var sin.

    Kan vara en flopp, men den är inte så dyr och i vilket fall som helst har man en kul grej.

  8. #488
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Mats Liifv Visa inlägg


    Henkel Trojan!

    Har en gång kommit på Autobahn när det verkade vara en träff för dylika fordon. Körde om ett rejält stort antal "bilar" av den här typen, olika modeller och märken. Hade varit roligt att filma eller fotografera men det gick inte i farten, på hojen!
    Precis en sån höll på att bli min första bil! Jag hade inte kortet ännu så en kille satt bredvid under provkörningen. När vi rusade fram i ca 75 - 80 kilometer så pillade han på soltaket som kollapsade och och ett järn lades sig över halsen på honom med bra tryck. Efter att jag befriat honom lämnade vi tillbaka bilen.

    På bilden ser taket ut som det gjorde på det ex. som vi testade.

  9. #489
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335

    Riskutbildnings krav, ett moment 22

    Snart vågar man väl inte visa sig på den här tråden, för nästa steg är väl att Transportstyrelsen återkallar körkortet för oss som för 40 år sedan fick Mc behörighet vare sig vi suttit på en hoj eller inte.
    Konstigt att man inte kommit på detta utrotningssätt ännu, utan bara kör med ekonomiska och utbildningsförsvårande åtgärder.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  10. #490
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    I min ungdom va det en målare som hade en sån sk. ostkupa. Plexiglastak som man fälde upp. Han hade massa målapytsar å grejor där inne i detta lilla utrymme.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •