Sidan 489 av 548 FörstaFörsta ... 389439479487488489490491499539 ... SistaSista
Resultat 4 881 till 4 890 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4881
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.
    /Erik

  2. #4882
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Jag måste bli drabbad av vedhantering, för vi har nästan ingenting kvar. Ska bara hitta lämpliga kandidater att fälla.
    Älskar arbete... kan se på i timmar...
    Själv så kollar jag bara att värmepumpen funkar - när jag går ner till frysboxen som står intill..
    Reservelaggregat för en massa Kva är annars på G

    Apropå annan tråd, och arbete, fick mina nya packningar till frambromsen igår. (GL500+VF750C)
    Nu ska det bara skruvas ihop, allt ligger tvättat och klart, och luftas förstås, så kanske man får broms fram, också, på min GL500...

  3. #4883
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    När man får frågor provar man att goooogla men vad hjälper det? Sökt på anatomi om hönsfåglar, (galliformes, utan resultat.
    Är det bara jag och min bror som funderar medan vi äter kycklingklubba på vad benen heter och vad dom är till för? Frågan gäller ett tunnt ben som slutar blint i mjukdelarna.

    Finns det några veterinärer på Hojen?
    Ove

  4. #4884
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    När man får frågor provar man att goooogla men vad hjälper det? Sökt på anatomi om hönsfåglar, (galliformes, utan resultat.
    Är det bara jag och min bror som funderar medan vi äter kycklingklubba på vad benen heter och vad dom är till för? Frågan gäller ett tunnt ben som slutar blint i mjukdelarna.

    Finns det några veterinärer på Hojen?
    Efter som grillkyckling är under 30 dagar hinner man inte döpa benen.
    Jan

  5. #4885
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Efter som grillkyckling är under 30 dagar hinner man inte döpa benen.
    Jodå! Jag fann det till slut. Naturhistoriska riksmuseets samlingar - det heter fibula, eller vadben på svenska. Det är kortare än skenbenet hos fåglarna, består mest av broskliknande vävnad och sitter fast i nedre delen och den övre slutar i mjukvävnad. Kolla nästa gång du käkar kycklingklubba i brist på fisk.

    Försöker nu lista ut var stilettbenet sitter på hästar och om det finns hos hjortdjur. Mycket att fundera på.
    Ove

  6. #4886
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå! Jag fann det till slut. Naturhistoriska riksmuseets samlingar - det heter fibula, eller vadben på svenska. Det är kortare än skenbenet hos fåglarna, består mest av broskliknande vävnad och sitter fast i nedre delen och den övre slutar i mjukvävnad. Kolla nästa gång du käkar kycklingklubba i brist på fisk.

    Försöker nu lista ut var stilettbenet sitter på hästar och om det finns hos hjortdjur. Mycket att fundera på.
    Stilettbenet hos hästen är en tillbakabildad tå som oxå har namnet griffelben. Är beläget nere vid hoven.
    Annars så för namnet till de fruntimmersben, som efter att ha gått för mycket på väldigt högklackade skor, tappade former och muskler i benen vilka då fick ett spinkigt stilettliknande utseende.
    Senast redigerat av Olle Å den 2016-03-27 klockan 09:42.

  7. #4887
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Har fortfarande inte kommit ur garaget med hojen men det ska bli när det passar. Ser mig f.f. som konvalecent efter den sista omgången som jag diagnosticerat som lunginflammation. Rosslet har upphört och det gör inte längre ont i bröstet. Andningstränar i vedhögen och det fungerar bra. Klarar att jobba halvtid och känner av kroppen efteråt men det är helt OK.

    Blir det varmt och skönt så SKA jag ut innan helgen...
    Ove

  8. #4888
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Har fortfarande inte kommit ur garaget med hojen men det ska bli när det passar. Ser mig f.f. som konvalecent efter den sista omgången som jag diagnosticerat som lunginflammation. Rosslet har upphört och det gör inte längre ont i bröstet. Andningstränar i vedhögen och det fungerar bra. Klarar att jobba halvtid och känner av kroppen efteråt men det är helt OK.

    Blir det varmt och skönt så SKA jag ut innan helgen...
    Får verkligen hoppas du får till att din önskan går i uppfyllelse angående varmare väder. Åkte en sväng idag och kom naturligtvis in i en regnskur.
    Gillade du svaret på stilettben ?

  9. #4889
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gillade du svaret på stilettben ?
    Jo visst, bra svar, tackar för det. Men jag vill se bild och undrar fortfarande om det finns liknande på hjortdjur.
    Ove

  10. #4890
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ute skiner solen lockande men det är bara + 2 grader och en svag men isande vind drar från sjön. Uteverksamhet ligger nere men på spisen står en gryta med sidfläsk och sprider en doft av lagerblad till hela huset även när fläkten är på. Rotmos är tanken och eftersom rötterna kan vara lite bittra så här på våren åkte det i några morötter och potatisar. Eftersom jag ändå inte är så aktiv blev det även en pannkaka på mjölk som börjat bli lite flockig, på gränsen till att surna.

    Överlever nog dagen....
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •