Sidan 485 av 548 FörstaFörsta ... 385435475483484485486487495535 ... SistaSista
Resultat 4 841 till 4 850 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4841
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Undrar om tranorna skaffar sig pass nu när Schengenavtalet har upphört att gälla eller om dom smugglar sig över?

    Funderar lite på när i en forntid passtvång upphörde vid resa till och från Danmark. Det är iallafall så längesen så att jag inte varit med om det. Fan.... man skulle varit född till trana, slippa tänka på ved, och krig, och bensinpriser, och all annan skit som människor hittar på. Bara att dra till Extremadura och käka ekollon och grodor till hösten och sen följa våren norrut på våren. Men det är klart - då vore det väl nån tokfan som hittat på att det är gott att käka trana...
    Ove

  2. #4842
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Undrar om tranorna skaffar sig pass nu när Schengenavtalet har upphört att gälla eller om dom smugglar sig över?

    Funderar lite på när i en forntid passtvång upphörde vid resa till och från Danmark. Det är iallafall så längesen så att jag inte varit med om det. Fan.... man skulle varit född till trana, slippa tänka på ved, och krig, och bensinpriser, och all annan skit som människor hittar på. Bara att dra till Extremadura och käka ekollon och grodor till hösten och sen följa våren norrut på våren. Men det är klart - då vore det väl nån tokfan som hittat på att det är gott att käka trana...
    Varför skulle inte en trana smaka gott. Dom käkar ju ungefär samma som frigående höns gör?
    Varför heter det trana? Om folk associerar ordet trana med valtran förstår man varför tron är att pippin smakar tran.

  3. #4843
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför skulle inte en trana smaka gott. Dom käkar ju ungefär samma som frigående höns gör?
    Varför heter det trana? Om folk associerar ordet trana med valtran förstår man varför tron är att pippin smakar tran.
    Historia från mina hemtrakter: Under krigsåren fångades allt som kunde vara mat även en trana. Efter en lång dag på spisen va det dax att äta. Det bar sig inte bättre än länsman kom på besök. Vad göra annat än bjuda länsman till bords. Den förbjudna pippin smakade ont i alla munnar utom länsman som tackade för måltiden å överlämnade stämning för tjyvjakt.
    Jan

  4. #4844
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Historia från mina hemtrakter: Under krigsåren fångades allt som kunde vara mat även en trana. Efter en lång dag på spisen va det dax att äta. Det bar sig inte bättre än länsman kom på besök. Vad göra annat än bjuda länsman till bords. Den förbjudna pippin smakade ont i alla munnar utom länsman som tackade för måltiden å överlämnade stämning för tjyvjakt.
    Det var en jäkligt elak fjärdingsman.
    Något liknande från min barndom i Uppland. En bonde skulle ha storkalas och dit var även fjärdingsman inbjuden.
    Bonden åkte till bolaget och köpte en halvpanna sprit till sitt stora kalas. Men, sa expediten, det kan väl inte räcka. Det är till fjärsman, sa bonden. Han dricker inte hemkört.

  5. #4845
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Unhappy

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det var en jäkligt elak fjärdingsman.
    Något liknande från min barndom i Uppland. En bonde skulle ha storkalas och dit var även fjärdingsman inbjuden.
    Bonden åkte till bolaget och köpte en halvpanna sprit till sitt stora kalas. Men, sa expediten, det kan väl inte räcka. Det är till fjärsman, sa bonden. Han dricker inte hemkört.
    Slit å släp, nu måste vi nog börja flytta på det vita som ramlat ner från himmelriket.
    Jan

  6. #4846
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Slit å släp, nu måste vi nog börja flytta på det vita som ramlat ner från himmelriket.

    Hoppas in i det längsta att det skall regna bort, men nej sån tur har jag nog inte...






    //Janne

  7. #4847
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Hoppas in i det längsta att det skall regna bort, men nej sån tur har jag nog inte...
    //Janne
    Klarat mig bra hittills men nu är det nog kört för SMHI aviserar allmänt snöfall över norra Götaland om ett dygn...

    Lite drygt 5 cm. har det samlat sig tills nu och det behöver man inte bry sig om annat än att det är halt.
    Ove

  8. #4848
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    SMHI aviserar allmänt snöfall över norra Götaland om ett dygn...
    Lite drygt 5 cm. har det samlat sig tills nu och det behöver man inte bry sig om annat än att det är halt.
    Nu börjar det enl väderrapporten riktigt roliga (och guldtiden för plåtknackare/lackare) plus och minusgrader om vartannat och mera snö ovanpå det...
    Bärgarna kommer att göra guld!

  9. #4849
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Idag har vi +2 och töväder..
    Kom bara betyda två saker
    Antingen så smälter/regnar det bort i tö tö tö, eller så kommer det mera snö snö snö...






    //Janne

  10. #4850
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Idag har vi +2 och töväder..
    Kom bara betyda två saker
    Antingen så smälter/regnar det bort i tö tö tö, eller så kommer det mera snö snö snö...






    //Janne
    Verkar inte bli tö här just nu. Vi har väl ca 30 cm och mera är på gång. Får sätta kedjorna på traktorn och använda snöskopan.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •