Sidan 482 av 548 FörstaFörsta ... 382432472480481482483484492532 ... SistaSista
Resultat 4 811 till 4 820 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4811
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Grattis. Ni kan ju behöva ha lite tur med vädret vi oxå. Tyvärr lite justerad i rygg och axel efter senaste luftfärden, så jag avstår ett tag till. Men jag har ju mycket att pyssla med med den gamla nya hojen.
    Illa att du är justerad annars hade du kunnat göra detsamma, du har ju tre äventyrshojar numera...
    Ove

  2. #4812
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    I morse, kl. 05.48 inträffade vintersolståndet så nu går vi mot ljusare tider. Stack ut näsan i morse och kände vårvindar som svepte runt knuten och automatiskt tittade jag runt himlen, spanande efter svanar som sträcker mot norr. Tog någon sekund innan jag fattade att det fortfarande är december och julen ligger framför oss + ett par vintermånader.

    Klimatförändringen bekymrar mig. OK om det bara innebär snöfri vinter hos oss men det är delar av världen som drabbas värre med torka, översvämningar, stormar och elände. Stormfrekvensen har vi känt av själva och översvämningar behöver man inte gå längre än till Norge för att hitta med ras och förstörelse som följd. Kanske dags att börja köra hojarna på (m-)etanol eller el? Får väl koppla startmotorn direkt på utgående drev och köra så långt batteriet räcker.
    Ove

  3. #4813
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    I morse, kl. 05.48 inträffade vintersolståndet så nu går vi mot ljusare tider. Stack ut näsan i morse och kände vårvindar som svepte runt knuten och automatiskt tittade jag runt himlen, spanande efter svanar som sträcker mot norr. Tog någon sekund innan jag fattade att det fortfarande är december och julen ligger framför oss + ett par vintermånader.

    Klimatförändringen bekymrar mig. OK om det bara innebär snöfri vinter hos oss men det är delar av världen som drabbas värre med torka, översvämningar, stormar och elände. Stormfrekvensen har vi känt av själva och översvämningar behöver man inte gå längre än till Norge för att hitta med ras och förstörelse som följd. Kanske dags att börja köra hojarna på (m-)etanol eller el? Får väl koppla startmotorn direkt på utgående drev och köra så långt batteriet räcker.
    Eller varför inte en lång sladd. HM, det var en norrman som sökte en tystgående motorsåg. Han blev rekommenderad en eldriven. Sagt och gjort han köpte den. Dagen efter ringde han försäljaren och undrade om det fanns längre sladd till den för skogen var ganska stor.

  4. #4814
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Julhelgen brukar bli lite tid att kolla i kartor å planera nästa års hojresor.
    Jan

  5. #4815
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Julhelgen brukar bli lite tid att kolla i kartor å planera nästa års hojresor.
    En som planerade lite dåligt är en skabbräv som stängdes in i stallet idag. Det kommer hit en jägare, som skall ge den en sista resa. Synd om de rävar som drabbas av skabben för de fryser när en stor del av pälsen är borta och då förlorar de ju en massa energi, och orkar inte jaga. Då dör de ju av både hunger och kyla.
    Resan anträdd.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-12-27 klockan 11:50.

  6. #4816
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En som planerade lite dåligt är en skabbräv som stängdes in i stallet idag. Det kommer hit en jägare, som skall ge den en sista resa. Synd om de rävar som drabbas av skabben för de fryser när en stor del av pälsen är borta och då förlorar de ju en massa energi, och orkar inte jaga. Då dör de ju av både hunger och kyla.
    Resan anträdd.
    Å fy fasen! Går skabben på hästar och kor? Bäst att du håller stenkoll, hundar får iallafall rävskabb om dom kommer för nära.
    Ove

  7. #4817
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Å fy fasen! Går skabben på hästar och kor? Bäst att du håller stenkoll, hundar får iallafall rävskabb om dom kommer för nära.
    Skabben från räv kan irritera både häst människa o ko, men inte föröka sig. Artspecifik till hunddjur
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #4818
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Skabben från räv kan irritera både häst människa o ko, men inte föröka sig. Artspecifik till hunddjur
    Jag känner en som hade en hundkoja till sin golden retriver, som den använde på dagarna. Vad han inte visste var att en skabbräv nyttjat kojan på nätterna. Han undrade varför hunden börjat klia sig och fick svaret en morgon då räven smet ut ur hundkojan.
    Det blev en jäkla massa tvättande av både koja och hund.
    Hade själv för 15 år sedan en borderterrier som fick skabb, frugan gav honom en spruta Ivomec, så blev det bra. Då hade räven botats av grannen med blypiller.
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-12-28 klockan 18:00.

  9. #4819
    Blypiller funkar, är till och med receptfritt.
    Jan-Olov

  10. #4820
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Till natten ska det väl också skjutas, i luften förhoppningsvis.

    GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •