Sidan 480 av 548 FörstaFörsta ... 380430470478479480481482490530 ... SistaSista
Resultat 4 791 till 4 800 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4791
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Fan vilket väder! Först Gorm, sen Helga och nu är det den redje eller fjärde stormen som håller på, har tappat räkningen. Men de kanske finns någon logik i detta för det har ju varit väldigt lugnt tidigare under hösten, man fick nästan plocka ner löven för hand ur träden.

    Undrar hur det är i Småland, om vår väderguru har drabbats av alla kommunikationsavbrott mot omvärlden?
    Ove

  2. #4792
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Fan vilket väder! Först Gorm, sen Helga och nu är det den redje eller fjärde stormen som håller på, har tappat räkningen. Men de kanske finns någon logik i detta för det har ju varit väldigt lugnt tidigare under hösten, man fick nästan plocka ner löven för hand ur träden.

    Undrar hur det är i Småland, om vår väderguru har drabbats av alla kommunikationsavbrott mot omvärlden?
    Han kanske har åkt på en blåsning oxå. Här i Värmland fick vi strömavbrott i kanske tio timmar. Inga problem den här gången. Tänkte på de som fick avbrott förra helgen.
    Knepigt att vårt " moderna " samhälle klappar ihop så fort det blåser eller regnar hårt. Tänkte på alla inställda tåg.
    Förr gick ju ångloken ändå, med hjälp av banvakter och konduktörer försedda med bågsågar.
    Värsta är ju att vårt samhälle blir mer och mer sårbart för elfel.

  3. #4793
    Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.
    Jan-Olov

  4. #4794
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.
    Problemet tror jag bottnar i att folk blivit så jäkla beroende av apparater och maskiner för att göra något fysiskt. Det gäller inte alla som tur är. Tänk på de linjearbetare som tar sig an och letar upp nerfallna trän osv på nätterna vid strömavbrott. Visst finns det fortfarande folk som vill göra något med händerna som tur är, men de har minskat katastrofalt.
    Det blir ju som med det " papperslösa samhället " ej jäkla ploj av alltihop.
    När allting funkar slår sig ledningen för bröstet och beundrar sig själva, men när det krisar så är de snabba att hitta syndabockar.
    Vi måste vara mera rädda om de som har händigheten för om vi mister den , så vad blir det då av samhället då saker och ting pajar, Tex. avloppssystem och fel på byggnader eller elfel? Bilar lagas ju nästan inte idag. För att byta komponenter behövs ju bara att kunna läsa en dator och att någon tar betalt enligt en avgiftstaxa. Många byggjobbare idag är ju i princip montörer av färdiga element.
    Service på en hoj verkar i många fall bli ett sätt att lura mcfolket på. En specifkation vad som gjorts och deb timtid för det hela i stället för en "avgift ". Jag har själv blivit lurad två gånger av sk. seriösa verkstäder där jag efteråt kommit på att det delvis tagits betalt för ingenting. Verkar som om den gamla mekanikerstoltheten försvunnit
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-12-06 klockan 23:52.

  5. #4795
    Yrkesstolthet.
    Jan-Olov

  6. #4796
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Yrkesstolthet.
    Ok, jag har varit i yrkeslivet och är det lite grann fortfarande. Började sommarjobba på bondgård då jag var 12 år och har hunnit med lite grann under mitt fortfarande verksamma (nu i mindre skala) yrkesliv. Mer än 60 års arbetserfarenhet ger ett perspektiv över arbetets utveckling och även åsikter om yrkesstolthet.
    Är man intresserad av sitt jobb och vill prestera något inför sig själv eller för andra, så kan man ju verkligen känna en stolthet över att det här är jag ju jäkligt bra på. Tyvärr finns det ju en massa ungdomar idag som bara får sk. fuskarbeten kanske inom något område de inte gillar. Då är det ju inte lätt att känna någon stolthet.
    Tyvärr verkar ju trenden gå mot att det är fult att ta i något och jobba med händerna, vilket avspeglar sig mycket tidigt då det viktigaste för bla. mina barnbarn, med mobiler och surfplattor.

  7. #4797
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs down

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Det är märkligt att inte vi har lärt oss ett smack på mer än 100års järnvägsdrift, detta får bara inte hända att skiten stannar för lite blåst. Mycket dåligt. Men när ingen har ansvar så går det så.
    Trafikverket är en myndighet, 0 ansvar.
    Jan

  8. #4798
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Trafikverket är en myndighet, 0 ansvar.
    Nämen tjena Räven, har du fått kablarna ihopknutna! Välkommen tebax.
    Ove

  9. #4799
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nämen tjena Räven, har du fått kablarna ihopknutna! Välkommen tebax.
    Just det Ove, slut på lugnet.
    Jan

  10. #4800
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hojåka är inte att tänka på. Enstaka fina dagar passerar men mest är det blåsigt för närvarande + en del regn.

    Julen närmar sig och det ska rullas köttbullar i mängd, bakas och fixas med en del käk som kan göras i förväg. Skjutsa folk som ska på sjukhus för åkommor som dom inte hade förr hör också till vardagen och lite andra humanitära aktiviteter - vara snäll är ju också en aktivitet som man kan fördriva sin tid med.

    Funderar på lite otänkbara projekt, t.ex bygga en liten segelbåt á la Yrvinds skapelser. Otänkbart bara av den anledningen att det är bygget som är intressant vilket seglingen inte är längre för min del och en båtjävul till i samlingen vore inget plus direkt.

    Nåja och skit samma! Tiden går och snart är det jul, hoppas att jag slipper juklappar...
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •