Sidan 474 av 548 FörstaFörsta ... 374424464472473474475476484524 ... SistaSista
Resultat 4 731 till 4 740 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4731
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tog en grynings och en skymningstur på dom fina MC-vägarna i min närhet.

    På morgonen kom jag ganska nära några harar, en flock om 7 st dovhjortar och en kungsörn.

    På kvällen sprang en älg över vägen framför nosen i raskt trav, harar och flera grupper med hjortar bredvid vägen, såg säkert 25 - 30 st. totalt.

    Rundan jag körde båda gångerna är 3 - 4 mil. Hur många djur som var nära vägen utan att jag såg dom har jag ingen aaaning om men dom var nog många.
    Ta´t lugnt där ute!
    Ove

  2. #4732
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tog en grynings och en skymningstur på dom fina MC-vägarna i min närhet.

    På morgonen kom jag ganska nära några harar, en flock om 7 st dovhjortar och en kungsörn.

    På kvällen sprang en älg över vägen framför nosen i raskt trav, harar och flera grupper med hjortar bredvid vägen, såg säkert 25 - 30 st. totalt.

    Rundan jag körde båda gångerna är 3 - 4 mil. Hur många djur som var nära vägen utan att jag såg dom har jag ingen aaaning om men dom var nog många.
    Ta´t lugnt där ute!
    Hade tur idag , så jag fick ta hojen till jobbet. Kanonväder, men lite blåsigt
    Vi har några älgar som knallar runt där vi bor. Rådjur finns det också gott om. Glad så länge vildsvinen håller sig borta härifrån.
    Vargspillning hittade vi på en väg alldeles i närheten förra året. Påstås det skall finnas ett vargrevir här där vi bor.

  3. #4733
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Förutom temperaturen då. Var -2 när jag åkte till jobbet i morse.
    /Erik

  4. #4734
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Förutom temperaturen då. Var -2 när jag åkte till jobbet i morse.
    Som vanligt vid lite kyligare väder gäller det ju klädval och utrustning.
    I första hand gäller det att inte köra för fort för det är otroligt mycket dragigare och kylan smiter in värre vid 100 än i 80.
    Att ha värmehandtag och handtagsmuffar tycker jag är ett måste. Har man sedan elvärmda handskar och strumpor så klarar man ju sig ganska bra. Sedan är ju problemet med hjälm. Kallare än -10 längre tid krävs nog att en snöskoterförare berättar om.

  5. #4735
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Aktivitet just nu - trafiksäkerhetsarbete med att minska överskottet på älg....
    Ove

  6. #4736
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Aktivitet just nu - trafiksäkerhetsarbete med att minska överskottet på älg....
    Ja nu jäklar är det folk i skogen. Soffpotatisarna har vaknat upp. Älgarna stupar och vargarna skräms av alla smällar och då biter de ju hundarna i stället. Klart vargarna bir sura då jägarna tar deras mat.
    Älgarna är ju ett jäkla trafikproblem och även vildsvinen på sina håll.
    I västra Värmland har de gjort försök med drevjakt igen. Varför inte göra det vid jakt på vildsvin??

  7. #4737
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I västra Värmland har de gjort försök med drevjakt igen. Varför inte göra det vid jakt på vildsvin??
    Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig.

    Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början...
    Ove

  8. #4738
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Ove;104207] Jodå Olle, det görs... Men vildsvinen är som löss som en del vill ha och andra inte. Dom som vill ha matar dom och dom som inte vill ha förbannar dom och vill helst föra utrotningskrig.

    Var jag själv står i frågan om vildsvinens utbredning. jo gärna lokal stam i utkanten av riket, t.ex i Stockholmstrakten där dom var lokaliserade från början... [/QU
    Senast redigerat av Olle Å den 2015-10-16 klockan 14:47.

  9. #4739
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Laget har nu lagt ner tre trafikfaror och fyra springer fortfarande omkring. Gäller då älgar. I dag är det beställning på fisk till lunchen. Blir en frusen en...

    Tittade ut till bilen för att ta en sväng till sjön och fann skridskois på rutorna - börjar likna höst.
    Jag gick in i huset igen och stoppade in en pinne i brasan.

    Gräsklipparn gör sina sista lovar över tomten för året, senare idag kommer han att få flytta inomhus för vinterförvaring. Skit samma - snart är det jul..
    Ove

  10. #4740
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Laget har nu lagt ner tre trafikfaror och fyra springer fortfarande omkring. Gäller då älgar. I dag är det beställning på fisk till lunchen. Blir en frusen en...

    Tittade ut till bilen för att ta en sväng till sjön och fann skridskois på rutorna - börjar likna höst.
    Jag gick in i huset igen och stoppade in en pinne i brasan.

    Gräsklipparn gör sina sista lovar över tomten för året, senare idag kommer han att få flytta inomhus för vinterförvaring. Skit samma - snart är det jul..
    Jomenvisst, så kommer ju snart. Vi har haft den första riktiga nattfrosten i natt. Brukar då sätta upp fågelmataren. ( finns det fållar i en fågelautomat? ) Som vanligt var jag övervakad av frukosthungriga fåglar. Hann precis upp på trappan då den första matgästen anlände.
    Hojåkandet har ju gått på sparlåga beroende på att jag fått jobba lite väl mycket sista tiden. Norgeresan ställde jag in pga. för få deltagare.

    Kommer nog att åka nästa helg i alla fall, ensam om ingen vill följa med. Huvudmålet blir Rjukan.

    Pass upp för den jäkla svarthalkan. Råkade ut för den för fem år sedan vid en omkörning av en personbil. Gled ganska långt på vägen, men utan några skador på mig eller hojen.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •