Sidan 463 av 548 FörstaFörsta ... 363413453461462463464465473513 ... SistaSista
Resultat 4 621 till 4 630 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4621
    Nu har du avrättat ett exemplar vår landskapinsekt!
    Wiki: Bålgetingen är landskapsinsekt för Småland.

    De kanske inte är så farliga även om de kan stickas flera ggr.. men deras mindre släktingar kan ställa till problem..

    Var för många år sedan på väg mot Arboga med bil och hade armen utanför sidofönstret.
    Plötligt känner jag hur det sticker till och då sitter en geting i armvecket och har tydligen lämpat av sitt gift direkt i blodådern..
    Inte allergisk mot getingar men direkinsprut var tydligen rena chocken, var tvungen att stanna och vila en halvtimme, blev alldeles snurrig...

  2. #4622
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    60+

    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Nu har du avrättat ett exemplar vår landskapinsekt!

    Wiki: Bålgetingen är landskapsinsekt för Småland.



    Jodå, har läst på duktigt om denna snälla jätte.

    Har faktiskt dåligt samvete för mitt ingrepp med avsikten att förhindra en drottning att bygga bo i mitt garage..

    Brukar allt värna om de flesta arter som har samma rätt att leva här som jag...(förutom knott, myggor, blinning, broms, geting, P-vakter, osv)

    Jäkla skit.. Tycker så jäkla synd om den nu..

    Fin va den också.. Nu är den död..mitt fel..
    Jag är en dålig människa..

    Men jag kan bättra mig





    //Janne

  3. #4623
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Brukar allt värna om de flesta arter som har samma rätt att leva här som jag...(förutom knott, myggor, blinning, broms, geting, P-vakter, osv)
    Du glömde fästingar. Getingar har jag inte så jättemycket emot om de inte bygger bo på fel ställe, de äter faktiskt myggor.
    /Erik

  4. #4624
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Du glömde fästingar. Getingar har jag inte så jättemycket emot om de inte bygger bo på fel ställe, de äter faktiskt myggor.
    Fästingarna är nog de otrevligaste insekterna vi har med tanke på borrelia och TBE. Tur att de inte kan flyga. En geting innanför visiret är inte så kul heller.

  5. #4625
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379

    60+

    Fästing är så otrevlig att den inte ens får vara med på min lista..



    //Janne

  6. #4626
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Fästing blir jag påmind om så ofta att den går inte att ta bort från listan. Av någon anledning har de blivit färre senaste veckan (kanske två veckor), men under våren och första halvan av sommaren har vi plockat minst 4-5 st på jycken varje dag. Och då han är gammal och har artros så blir det väldigt få och korta promenader. Han rör sig mest på vår villatomt. Så det har varit överjävligt mycket i år.

    Samma med orm, som jag personligen inte har något emot. Jyckens morgonpromenad är väl ca 300 meter lång, in mot skogen, runt en kulle och hem igen. Har nog sett orm nästan varje gång jag gått nu i juni och juli, flera gånger har jag sett flera ormar. Har nog sett fler ormar på de här veckorna än jag sett orm de senaste 10 åren, eller kanske hela livet. Mest svart huggorm, och en del snokar. Huggormen ligger ofta kvar, medan snoken drar direkt man närmar sig.
    /Erik

  7. #4627
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Från idag. Huggis som ligger och solar på vanliga stället. Det finns (minst) en till, en fetare än den här som rör sig i samma område.

    /Erik

  8. #4628
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bara sett ett torrt ormskinn på hela sommaren. Mygg och knott finns sparsamt i skogen, men så är det ganska torrt här. Solen skiner varje dag från blå himmel sen mer än en vecka och sommargästerna ringer hem och mobbar dom som är kvar på hemmaplan, för där regnar det.

    Egentligen är det väldigt skönt för det är inte stekhett.
    Ove

  9. #4629
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bara sett ett torrt ormskinn på hela sommaren. Mygg och knott finns sparsamt i skogen, men så är det ganska torrt här. Solen skiner varje dag från blå himmel sen mer än en vecka och sommargästerna ringer hem och mobbar dom som är kvar på hemmaplan, för där regnar det.

    Egentligen är det väldigt skönt för det är inte stekhett.
    Faktiskt skönt om det inte är stekhett när man skall ta en tur. Körde några timmar i dag på fm. med min besökande dotterson bakpå. Fick order om att vara försiktig. Lullade runt på både större och mindre vägar. Funderade då på varför man skall ha så många hästar i hojen egentligen.
    På tal om huggormar som ju är fridlysta och kanske befinner sig på fel plats, kan man göra så här. Ta en käpp och tryck fast halsen bakom huvet mot marken, ta sedan ormen i stjärten. Du kan då lyfta upp den utan att den kan bita. Om den försöker att slingra sig upp på sin egen kropp då, är det bara att skaka lite. Då kan du bära iväg den någon annanstans och släppa den där. En snok däremot kan ganska lätt slingra sig upp på sig själv, men å andra sidan så är den ju inte giftig.
    Det lärde en granne mig när jag var sju år gammal. Han sade redan då, att man skall vara rädd om ormarna för att de äter en massa råttor och möss. Kommer ihåg att jag tyckte det var lite läskigt då ormen var nästan lika lång som jag.

  10. #4630
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Allt som krälar på marken är fridlyst, då gemene man inte ser skillnad på sånt som verkligen är i farozonen och det som är normal population.

    En fet huggorm som var inne på vår tomt för tre år sedan fångade vi i poolhåven och bar ut ett par hundra meter ut i skogen. Vet inte om det var tillräckligt, och det kanske är den som har ynglat av sig och gjort att vi fått så många nu. Den var stark, den ställde sig rakt upp ur håven och höll på att smita. Vi var tvungna att ha en till påse runt.

    /Erik

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •