Sidan 460 av 548 FörstaFörsta ... 360410450458459460461462470510 ... SistaSista
Resultat 4 591 till 4 600 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4591
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Har sett något sådant i ett TV-program någon gång. Tycker att det skulle fungera att värma berget men du kan nog inte frysa ner element och varmvatten i huset. Det ska till något extra som solvärme eller något. Ett känt faktum är att där det finns många som använder bergvärme blir det en lokal nedkylning under jord så att effekten avtar efter några år såå visst skulle det fungera...
    Det hela systemet för att värma upp borrhålet bygger ju på att man använder solfångare för att värma vattnet o borrhålet. Om hålet är 110 m djupt , så rymmer det en hel del vatten. Antingen tar man upp vattnet från botten och låter det cirkulera genom solfångarten och tillbaka, eller har ett slutet system. Har man ett slutet system borde det väl gå att utnyttja sifonkraften?, så man slipper cirkulationspump.

  2. #4592
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har man ett slutet system borde det väl gå att utnyttja sifonkraften?, så man slipper cirkulationspump.
    Nä! Det varma vattnet samlas i solfångaren som är högsta punkt och kallvattnet i botten - pump fordras men den kan vara väldigt billig i drift. Dessutom får det inte vara något vattenutbyte i hålet att tala om för att värmen ska stanna lokalt, annars kanske grannen undrar på fan när han får varmvatten ur brunnen.
    Ove

  3. #4593
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nä! Det varma vattnet samlas i solfångaren som är högsta punkt och kallvattnet i botten - pump fordras men den kan vara väldigt billig i drift. Dessutom får det inte vara något vattenutbyte i hålet att tala om för att värmen ska stanna lokalt, annars kanske grannen undrar på fan när han får varmvatten ur brunnen.
    När ni gubbar klurat färdigt blir det badtemp i Vänern
    Jan

  4. #4594
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    När ni gubbar klurat färdigt blir det badtemp i Vänern
    Mer än 20 grader - badbart med dubbla långkalsonger...

    I kanalen är det tydligen riktigt varmt..
    Ove

  5. #4595
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Aldrig får man vara helt nöjd. Några dagars riktigt sommarväder gjorde det lämpligt att ta in hö innan förväntat regn skulle komma på natten. hade lite grann kvar att köra då en vagn gick sönder. Kunde inte få reservdel förrän dagen efter. Naturligtvis så kom regnet som utlovat på natten.
    Men man får väl passa på att ta några kortare turer mellan skurarna.
    Känner mig som en åsna mellan två hötappar. Har funderat länge på att byta till en lättare hoj eftersom ryggen säger ifrån om jag behöver lyfta upp den om den stjälper. Händer ju då och då när man kör på vintern eller i traktorspår. Sedan kan man ju stjälpa om man klantar sig på så sätt man försöker starta med för hög växel i samtidigt som man svänger. En växelindikator kan ju vara bra ibland.

  6. #4596
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Känner mig som en åsna mellan två hötappar. Har funderat länge på att byta till en lättare hoj eftersom ryggen säger ifrån om jag behöver lyfta upp den om den stjälper. Händer ju då och då när man kör på vintern eller i traktorspår. Sedan kan man ju stjälpa om man klantar sig på så sätt man försöker starta med för hög växel i samtidigt som man svänger. En växelindikator kan ju vara bra ibland.
    Du tänker i samma banor som jag. Jag har en tänkt köpare till W650;n, Greta, men det verkar ta sin tid. Hon måste bort först innan jag kan köpa en ny hoj för det finns inte plats i garaget.
    250 - 450 cc vore rätt lagom och helst en vikt väl under 150 kg. Egentligen behöver jag kanske bara en, men att sälja av Sigrid är ingen idé alls för jag får inte så många pengar för henne. Byrackan gör faktiskt sin tjänst som slänghoj i närområdet så den får vara kvar.
    Ove

  7. #4597
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du tänker i samma banor som jag. Jag har en tänkt köpare till W650;n, Greta, men det verkar ta sin tid. Hon måste bort först innan jag kan köpa en ny hoj för det finns inte plats i garaget.
    250 - 450 cc vore rätt lagom och helst en vikt väl under 150 kg. Egentligen behöver jag kanske bara en, men att sälja av Sigrid är ingen idé alls för jag får inte så många pengar för henne. Byrackan gör faktiskt sin tjänst som slänghoj i närområdet så den får vara kvar.
    Förstår men förstår ändå inte. Komfort när man kör å lätt när den ramlar. Tror det är svårt att hitta ?
    Jan

  8. #4598
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Förstår men förstår ändå inte. Komfort när man kör å lätt när den ramlar. Tror det är svårt att hitta ?
    Får väl försöka hitta någon soffa att sitta på. Det finns att köpa annars blir det att konstruera.
    Ove

  9. #4599
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Får väl försöka hitta någon soffa att sitta på. Det finns att köpa annars blir det att konstruera.
    Kanske man skulle konstruera ett par stödhjul som fälls ner då man stannar. Vet att det finns sådana.
    Kanske man i stället borde sätta på en sidovagn? Ska klura ut ett ekipage där man kan luta hojen och även sidohjulet. Vill ju behålla känslan av att köra hoj. Har funderat på lösningen och skall bara göra en prototyp, om jag bara får tid till det. Kanske kan bli ett vinterprojekt. Tror jag har uppläget klart. Skall i så fall använda min Transalp till det. Svårast blir nog att tillverka själva sittdelen och få den snygg.
    Sitter just nu med en hund som kalasat på mattfransar och lite av trasorna. han spydde upp en liten hög med trasor och fransar i går kväll. i morse hade han gett sig på hundfilten och ätit upp en del av den. Den kom upp i små vältuggade bitar. i går kväll hade han även ätit av en stor del av håren på sin svanstipp. de var ca 15 cm långa, så det blev en rejäl tuss.
    Var ute med honom i morse och då kom i alla fall svanshåren ut. Lustigt är ju att han ätit mat två gången utan att den blivit utspydd.
    Skall troligen åka till veterinären med honom .
    Blir väl som att lämna hojen på verkstad. Hittar väl på en massa extra som behöver göras.

  10. #4600
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kanske man skulle konstruera ett par stödhjul som fälls ner då man stannar. Vet att det finns sådana.
    Jo det finns, bl.a. till Goldving och HD;s jumboscooters. Stödhjulen går ned med knapptryck och lyfter upp automatiskt när man startar.

    Kanske man i stället borde sätta på en sidovagn? Ska klura ut ett ekipage där man kan luta hojen och även sidohjulet. Vill ju behålla känslan av att köra hoj. Har funderat på lösningen och skall bara göra en prototyp, om jag bara får tid till det. Kanske kan bli ett vinterprojekt. Tror jag har upplägget klart. Skall i så fall använda min Transalp till det. Svårast blir nog att tillverka själva sittdelen och få den snygg.
    Sidvagn är höjden av lycka. Skitkul med en hoj som är assymetrisk.
    Det finns sidovagnsekipage som lutar i svängarna, minns inte om även hjulet lutade. Dom tillverkas i Holland - tror jag... Såg ett par snuttar i ämnet på Youtube.

    Sittdelen på sidovagnsekipage? En fåtölj kanske?
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •