Sidan 445 av 548 FörstaFörsta ... 345395435443444445446447455495545 ... SistaSista
Resultat 4 441 till 4 450 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4441
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nu har det kommit, extremvädret. När jag gick utanför på morgonen var det mulet och ett duggregn som faktiskt kändes nästan varm och det är vindstilla.

    Bestämde mig ändå för att stanna inne och dona lite i köket. Jag var nämligen över till bygdegården och tittade på film och bilder från vanligt folks liv i Tanzania. Stampat jordgolv är standard minst i delar av husen och köket är en öppen eld och sotiga grytor på scoutmaner. Dassavdelningarna ska man bara inte prata om - 3 meter djup grop som det ligger smala grenar över som fungerar som golv. ibland finns det tak som skyddar mot sol och dom dagliga monsunregnen under regnperioden.

    Njuter av lyxen att ha elden inuti spisen och att röken går ut i en skorsten. Städningen skulle dock vara lättare med jordgolv - bara att skyffla bort ett lager när man börjar komma för nära taket.
    Ove

  2. #4442
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Börjar dra ihop sig med diverse kollisioner i form av tranresa och födelsedagar. Vi får väl se hur vädret löser det hela. Inställd på den 28 tills vidare.

  3. #4443
    Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
    Hörde dem t o m inomhus!
    Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
    Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..

    Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
    Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..
    Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
    Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

    Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,

  4. #4444
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
    Hörde dem t o m inomhus!
    Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
    Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..

    Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
    Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..
    Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
    Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

    Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,
    Kollade efter en förmörkad sol, men molntäcket satte stopp för det. Blev ju bara lite skymning av det hela.
    Att bänkar osv som man köper ofta är ett rappel har jag också märkt. Jobbade ihop med en rörmokare , som hade en rejäl bänk av 2" plank och rejäla rörben som gick att fälla ihop. den var verkligen stabil, men tung förstås. Hemma i garaget gjorde jag 1980 ett par starka bänkar som håller än. Nuförtiden skall det sparas så mycket som möjligt på vikten och då blir ju hållfastheten därefter.:mad:

  5. #4445
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Att bänkar osv som man köper ofta är ett rappel har jag också märkt. Jobbade ihop med en rörmokare , som hade en rejäl bänk av 2" plank och rejäla rörben som gick att fälla ihop. den var verkligen stabil, men tung förstås. Hemma i garaget gjorde jag 1980 ett par starka bänkar som håller än. Nuförtiden skall det sparas så mycket som möjligt på vikten och då blir ju hållfastheten därefter.:mad:
    Retar mig, mycket, på att jag slängde ett par riktiga arbetsbänksben i fyrkantprofil när jag flyttade till den här stan..
    Vägde säkert 20kg stycket. Ingen pressad plåt här inte...
    Varför? Jo det fanns redan en arbetsbänk i garaget i huset vi flyttade till.
    Men inte i det där vi bor nu...
    Å andra sidan detta här garaget är snustorrt, det föregående var i "betong" fr -39 som släppte in vatten.. Garaget helt oanvändbart för mekande..

  6. #4446
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Var några stora fåglar som gapade och skrek när jag höll på inne i garaget idag...
    Hörde dem t o m inomhus!
    Möjligen var det kanske solförmörkelsen som störde?
    Såg den fö alldeles utmärkt, ett hål i molntäcket precis mittför solen/månen..
    Ugglorna kan vakna till i solfömörkelse hörde jag på Naturmorgon i morse.

    Renoverade(modifierade) under dagen en nyinköpt arbetsbänk.
    Felkonstruerad till max. Stöden (alla tre) mellan benen var horisontella och gjorde bänken ranglig. Obegripligt korkad konstruktion..
    Ett par 45 graders stag på kortsidorna gjorde susen! Stabilt som bara den!
    Kommer att monteras ett till på långsidan i morgon..

    Materialet köpt på skroten, 5:-/kg,
    Vad har du tänkt göra på bänken? Lägga verktyg och grejer på eller syssla med grovsmide? Olles bastanta bänk av grovt virke och ett ordentligt vinkeljärn på kanten klarar det mesta om den dessutom förankras i vägg.
    Ove

  7. #4447
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Lena från Askersund var på besök idag och hon hälsade till gubbarna. Vi tog en sväng med bilen och tittade på tranor och lite annat. En av flickorna var på fiket + Lennart, chefen. Korven smakade bra och det var tur vi tog den för lunchen var ca. 4 timmar försenad när vi äntligen kom hem. Sen tog det lite tid ytterligare för det var "Viltkyckling" på menyn och att reta upp ett tamhöns till att bli vilt tar sin tid, men det fungerade och gick hyfsat bra att äta., men hungrig äter allt.
    Ove

  8. #4448
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ugglorna kan vakna till i solfömörkelse hörde jag på Naturmorgon i morse.
    Vad har du tänkt göra på bänken? Lägga verktyg och grejer på eller syssla med grovsmide? Olles bastanta bänk av grovt virke och ett ordentligt vinkeljärn på kanten klarar det mesta om den dessutom förankras i vägg.
    En bra bänk ska inte svaja när man t ex sågar ngt i skruvstycket..En "periodisk rörelse" som kan ge en del oönskade resultat..
    Ska vara min bänk för mc-jobb.
    Eg inga tunga jobb, men man vill ju ha ngt stabilt ändå..
    VF:n ska ju bli reg bes i år.
    Wingen ska monteras ihop, få nya kamremmar (om jag hittar elfelet)
    Benellin ska monteras ihop, den är i 100% småbitar..Finns bara en pulverlackad tom ram just nu..(egen tråd finnes!)
    Sen ska ju min XC125 rulla i år, Okänt fel, svag och trögstartad men låter bra i motorn.
    Min GL500 läcker olja och ska få en ventil- och förgasargenomgång (kanske en motorgenomgång i vinter) Går vedervärdigt illa just nu.
    Sen finns ju några moppeprojekt, Vespan m/60 och Apollon.m/51.. och lite till..
    Inga tunga jobb. Bara kuljobb...
    Så det blir en del bänkjobb. Liksom.
    Senast redigerat av LowTech den 2015-03-21 klockan 23:27.

  9. #4449
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    En bra bänk ska inte svaja när man t ex sågar ngt i skruvstycket..En "periodisk rörelse" som kan ge en del oönskade resultat..
    Ska vara min bänk för mc-jobb.
    Eg inga tunga jobb, men man vill ju ha ngt stabilt ändå..
    VF:n ska ju bli reg bes i år.
    Wingen ska monteras ihop, få nya kamremmar (om jag hittar elfelet)
    Benellin ska monteras ihop, den är i 100% småbitar..Finns bara en pulverlackad tom ram just nu..(egen tråd finnes!)
    Sen ska ju min XC125 rulla i år, Okänt fel, svag och trögstartad men låter bra i motorn.
    Min GL500 läcker olja och ska få en ventil- och förgasargenomgång (kanske en motorgenomgång i vinter) Går vedervärdigt illa just nu.
    Sen finns ju några moppeprojekt, Vespan m/60 och Apollon.m/51.. och lite till..
    Inga tunga jobb. Bara kuljobb...
    Så det blir en del bänkjobb. Liksom.
    Låter som om du har din fritid uppbokad med så många projekt.
    Vad jag också tycker skall finnas i ett litet mekgarage är ju bänkborrmaskin, liten migsvets, vinkelslip, mclyft, batteriborrmaskin + en massa bra att ha grejer och vektyg. + en bra, lite högre stol att ha då man jobbar länge vid bänken. För att inte tala om förvaringsutrymmen. Hmmm, då kanske det inte räcker till med ett litet garage?
    Köpte en bänkborrmaskin från BT i december. Den slutade att funka i februari. Efter ett telafonsamtal fick jag komma och byta till en ny. Har haft grejer förr som pajat. Har aldrig varit något problem att få grejerna reklamerade. Bara man kan hålla koll på kvittona.
    Reklamerade en Bosch multimaskin köpt i ett byggvaruhus. var ett jäkla krångel innan jag fick en ny.

  10. #4450
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Låter som om du har din fritid uppbokad med så många projekt.
    :
    Allt du nämner finns..
    Plus att jag har en del roliga mc-unika prylar t ex en Carbtune, luftningverktyg etc.
    (http://www.carbtune.co.uk/)
    Är nog lite speciell, kan inte jobba i kaos, vill ha ordning på allt och ser gärna att allt finns inom räckhåll, verktyg skruvar res delar..
    Gillar känslan att t ex kunna gå och hämta rätt skruv från hyllan..
    Ett tips är att inhandla lite av varje på t ex Swedol som säljer fästelement per kg, deras matr kommer oftast från svenska lev.
    Undvik BT:s, deras "förzinkat" håller atomtjocklek på Zn-skiktet! Med korrosionbeständighet därefter..
    Håller man sig till mindre dim <M8 så blir det billigt på Swedol.
    Gillar att ha skruvar/muttrar/brickor, låsmuttrar låsbrickor etc "på hyllan".
    Man behöver ju inga 100-pack, av vissa dim räcker nåt fem-tio, men man har det hemma! För oss som har 20km till hygglig järnhandel är det guld värt.

    Nu inväntas bara trefasuttaget i garaget, pinnsvetsen (likström180A), bänkborren (Arboga förstås!) och större kompressorn kräver det..
    Sen j-ar ska det mekas!

    Edit: Äger inga prestandamonster men har köpt på mig sånt jag tycker är kul.. Tom en udda 125:A är kul, eller Apollon fr -51 med 7.5 hästar och handväxel, men den har TVÅ avgasrör på enda cylindern... Toppar 83kmh..
    Senast redigerat av LowTech den 2015-03-22 klockan 10:38.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •