Sidan 438 av 548 FörstaFörsta ... 338388428436437438439440448488538 ... SistaSista
Resultat 4 371 till 4 380 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4371
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tranorna har en tjänst att uppfylla. Samlingspunkt för vårrusiga mcförare som ska någonstans träffas. Nu bryr sig inte tranorna om oss om vi inte för ett jäkla buller. Vist är det mäktiga fåglar. Blir dom 20000 på samma plats är det imponerande. Så nu har tranorna blivit vårmönstringsobjekt för många som gillar köra hoj.
    Visst är det så. Det är ju den första längre turen för året då man träffar gamla tvåbenta bekanta, varav en del flyger och far. lite god mat därtill, så kan det ju inte bli mycket bättre.

  2. #4372
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Nu har jag samlat på mig kartor för mellannorrland. Detta är utanför mitt vanliga område. Riktigt intressant å samlar tips. Några platser ser jag som måsten. I övrigt låta spontanitet flöda.
    Jan

  3. #4373
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Nu har jag samlat på mig kartor för mellannorrland. Detta är utanför mitt vanliga område. Riktigt intressant å samlar tips. Några platser ser jag som måsten. I övrigt låta spontanitet flöda.
    Vår familj åkte vägen som går mellan Sveg och Röros i Norge, 1956 tror jag det var. Grusväg och en jäkla massa skog. VW 1200 56:a.

  4. #4374
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vår familj åkte vägen som går mellan Sveg och Röros i Norge, 1956 tror jag det var. Grusväg och en jäkla massa skog. VW 1200 56:a.
    Det va den gamla goda tiden när lutade grusvägar va bättre än oljegrus.
    Jan

  5. #4375
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det va den gamla goda tiden när lutade grusvägar va bättre än oljegrus.
    Dessutom tycker jag att trafikanterna inte var så griniga förr.
    I detta fina vårväder som vi ha tänkte jag passa på att ta en tur på småvägarna innan isen försvinner.
    Tar ut hojen, går in och klär på mig och kommer ut och då har de naturligtvis börjat regna.
    OK, kör några mil ändå. Största problemet på småvägarna var de isiga spår som lekande rallyfans hade gjort. Deras spårval passade inte alls eftersom de tydligen kört bakhjulsdrivna bilar som sladdat både hit och dit, men de hade nog haft det kul. Mötte en väghyvel som skrapat rejält på en del ställen och lämnat perfekt mos kvar. Det var inte kul. Annars så är sån här körning toppen inför vårturerna eftersom man själv inte är rostig då.
    Har bara kortdubbat , så man får ta det lite försiktigt eftersom isen är ganska mjuk.

  6. #4376
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vaknade sen i morse. Var ute på vägen med bil och körde i ett riktigt skitväder med snöblask som tog bort det mesta av sikten + la sig på torkarna i många mil. Regnade en stund så det blev lite vila och sen började skiten igen. Nåja, kom hem gjorde vi men då var pappa trött.

    På förmiddag framåt 8-tiden klev jag ut i en härlig vår och faktiskt, det pirrade till i körnerven. Sen lite frukost och då började det gråna till igen så det blev inget denna dagen. Fortsätter det och dessutom blir en någorlunda lugn och solig dag så är jag ute på vägen!
    Ove

  7. #4377
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    I gamla jordbrukssamhället ville man ha tidig vår. Som vi hojkörare vill nu. Nysnö på våren kom för att hämta den gamla snön sa man då. Ni som fått nysnö nu så är dess uppgift att smälta bort gammal snö å is så våren kan komma. Se positivt på det blir det bra ska ni se .
    Jan

  8. #4378
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    I gamla jordbrukssamhället ville man ha tidig vår. Som vi hojkörare vill nu. Nysnö på våren kom för att hämta den gamla snön sa man då. Ni som fått nysnö nu så är dess uppgift att smälta bort gammal snö å is så våren kan komma. Se positivt på det blir det bra ska ni se .
    Bondesamhället levde ju till stor del efter den sk. bondepraktikan. Den är ju en ganska komplicerad almenacka som till största delen rättade sig efter det naturliga förloppet gällande årstiderna. Den gav anvisningar till både sådd och skörd.

  9. #4379
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Läste nyss att årets första trana har setts vid Smålandsstenar. Lite tidigt men nu får man börja tänka på att starta upp så att man är på G med nysmord kedja och färsk vårluft i däcken när det är dags...
    Ove

  10. #4380
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Läste nyss att årets första trana har setts vid Smålandsstenar. Lite tidigt men nu får man börja tänka på att starta upp så att man är på G med nysmord kedja och färsk vårluft i däcken när det är dags...
    Ja det här med frisk luft i däcken är inget nys. Helst skall det vara från någon mack som ligger i skogen eftersom luften där är syrerikare. Varför tror ni annars att tävlingshojarna går med gas i däcken? Den vanliga lite förorenade luften innehåller ju inte syremolekyler, som är fjädrande, i tillräckligt stor mängd. Men för oss vanliga räcker det med frisk skogsluft.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •