Sidan 431 av 548 FörstaFörsta ... 331381421429430431432433441481531 ... SistaSista
Resultat 4 301 till 4 310 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4301
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Verkar som om Värmland klarat sig ganska bra från Egon.
    Tala för dig själv du...
    Igår hittade vi en plasthink m/större som blåst över till grannen, surgubben alltså..
    Smög över i mörkret och hämtade den..
    Innehållet utspillt på gräsmattan.
    Soptunnorna, fulla, vält omkull och innehållet lite här och där..
    Tomten fylld med grenar, större och mindre..
    Lagertältet, med 3 mc sönderblåst..
    Det finns en del att göra

  2. #4302
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Tala för dig själv du...
    Igår hittade vi en plasthink m/större som blåst över till grannen, surgubben alltså..
    Smög över i mörkret och hämtade den..
    Innehållet utspillt på gräsmattan.
    Soptunnorna, fulla, vält omkull och innehållet lite här och där..
    Tomten fylld med grenar, större och mindre..
    Lagertältet, med 3 mc sönderblåst..
    Det finns en del att göra
    Kan nämna ett lustigt blåsväder i Närke för några år sedan Kom och tänka på det när du nämnde surgubbe. En man hade en pedantskött trädgård och beträdde aldrig gräsmattorna utom i tofflor för att skydda gräset. En bonde hade skördat hö på ett stort gärde intill och höet var torrt och fint, färdigt för bärgning. Då började det att blåsa lite konstigt med små tromber vandrande över fältet och lyfte upp en del hö i luften. En virvel drog in över den fina trädgården och släppte ner massor av hö över den. Gubben blev chockad och krävde att bonden skulle städa hans trädgård, men han nekade. Vet inte vilken upplösning det blev.

  3. #4303
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Blev tydligen mera trädfällning än vad jag såg i första vändan. På vägen ner till ekan låg en hel jäkla björkskog som vält omkull tvärs över vägen . Vinden hade lyckats med att lossa ett helt sjok med grässvål och rötter i ett område med träskmark. Elände med vinterstorm och otjälad mark.

    Får se när jag kan köra ner och kolla om täckningen ligger kvar.
    Ove

  4. #4304
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Snabbmat som smakar gott - fiskburgare: En brk tonfisk i vatten, smula ner innehållet i en bunke och häll i ett ägg, salt och peppar. Om man vill kan man ta lite örtkrydda som man gillar. Rör om ivrigt en liten stund och dela i två och stek i lagom varm panna. 2 st hamburgerbröd i mikron och skiva lite grönt. Majonäs är inte fel.

    Tid drygt 5 min om man har vedspisen varm eller har gasspis.

    Var ner till bokskogen en sväng nu när vägen är röjd från träd. Vilda grisar har hittat dit så nu ser det annorlunda ut än vad det gjort sen jag var barn. Gamla stubbar har blivit utgrävda och kring storstenar har det bökats rejält. Lövet är genomrotat efter bokollon. Inget att göra åt för ohyran sprider sig fort.
    Ove

  5. #4305
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vildsvin är jäkla ohyra. Olle å jag brukar köra förbi Woss på Norgeturer. Där är 4 m snö nu. Undrar om dom har vildsvin under snön ?
    Jan

  6. #4306
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vildsvin är jäkla ohyra. Olle å jag brukar köra förbi Woss på Norgeturer. Där är 4 m snö nu. Undrar om dom har vildsvin under snön ?
    Tror nog att deras vildsvin lever i gångar under snön precis som våra sorkar här.
    Jag framförde en tanke tidigare och den var ett träna upp vargar att ta vildsvin. Då skulle ju alla kunna tjäna på det. Viltvårdare, jägare och bönder.

  7. #4307
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Tror nog att deras vildsvin lever i gångar under snön precis som våra sorkar här.
    Jag framförde en tanke tidigare och den var ett träna upp vargar att ta vildsvin. Då skulle ju alla kunna tjäna på det. Viltvårdare, jägare och bönder.
    Vildsvin försvarar sig,det gillar inte vargen. Lättare med lamm å får.
    Jan

  8. #4308
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vildsvin försvarar sig,det gillar inte vargen. Lättare med lamm å får.
    Vargarna kan nog ta en och annan strögris som inte är för stor, men ger dom sig in i en kull occh provar att ta smågrisar så får dom att göra med ilskna suggor och det klarar dom inte av så lätt. Då är nog chansen större att det blir tamdjur istället - eller älg och rådjur som inte kan bita ifrån.
    Ove

  9. #4309
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vargarna kan nog ta en och annan strögris som inte är för stor, men ger dom sig in i en kull occh provar att ta smågrisar så får dom att göra med ilskna suggor och det klarar dom inte av så lätt. Då är nog chansen större att det blir tamdjur istället - eller älg och rådjur som inte kan bita ifrån.
    Bekvämlighet är även utbrett i djurlivet.
    Jan

  10. #4310
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Bekvämlighet är även utbrett i djurlivet.
    O ja! Kan man få käket utan möda och om det dessutom är godare så gör dom som vanligt folk- tar för sig.

    Grisarna blir fler i en väldig takt men jakten verkar vara på sparlåga. Besvärligt och det ska jagas på mörka tiden av dygnet om det är åtel som gäller. Vi gör som vargarna - äter tamsvin från disken, bekvämast så....
    Senast redigerat av Ove den 2015-01-20 klockan 11:30.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •