Sidan 413 av 548 FörstaFörsta ... 313363403411412413414415423463513 ... SistaSista
Resultat 4 121 till 4 130 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4121
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hm, den kommer nog från Björneborg.

  2. #4122

    inlägg#4116

    Repris på detta inlägg ovan..
    Försökte idag, igen, att göra den planerade långturen, förra försöket avbröts efter fem mil av ett massivt oljesprut, från nånstans.
    Kollade senare hemma och insåg att av nån anledning hade jag fyllt alldeles för mkt olja i vevhuset..
    Kollade igår igen, tog bort överflödig olja, kollade nivån och kollade att hojen stod rakt vid mätningen. Lät den puttra en stund och bli varm, inget synligt läckage..
    Så bar det iväg, idag på morgonen.. Prognosen var sol och snustorrt hela vägen.
    Jag börjar nu snart kunna den där femmils-slingan, det läckte idag än mer, olja ända upp på hjälmvisiret..
    Repris på byxtvätt och nersölad hoj..

    Nu börjar jag bli smått sur, nu måste det kollas ordentligt

  3. #4123
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Nu börjar jag bli smått sur, nu måste det kollas ordentligt
    Skvätter det olja på båda sidorna? Kan ju vara så enkelt som att en ventilkåpepackning har lämnat in. På min Suzuki 400 f var det ett läckage vid kamkedjespännaren pga sprucken O-ring. Den satt bakom cylinderraden men oljan letade sig fram på vänster sida och oljan pissade på vänster fot.
    Ove

  4. #4124
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Bra väder idag men kört blev det inte. Det blev att hösta in i trädgård istället, men nu är det klart. Ris och ljung på släktens gravar så nu ska det bara tändas ljus till helgen, förutom att jag ska jaga sista älgen..

    Följer med stort intresse NRK där dom bevakar översvämning i Odda och fjällras i Rauma. Funderar på om inte herrar Olle och Räven brukar svänga omkring i dom trakterna?
    Ove

  5. #4125
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Bra väder idag men kört blev det inte. Det blev att hösta in i trädgård istället, men nu är det klart. Ris och ljung på släktens gravar så nu ska det bara tändas ljus till helgen, förutom att jag ska jaga sista älgen..

    Följer med stort intresse NRK där dom bevakar översvämning i Odda och fjällras i Rauma. Funderar på om inte herrar Olle och Räven brukar svänga omkring i dom trakterna?
    Jo, men nu blir vi hemma å kollar utvecklingen Ove.
    Jan

  6. #4126
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=räven;97477]Jo, men nu blir vi hemma å kollar utvecklingen Ove.[/QUOT

    Norska vädret är inte att leka med när det visar sin sämsta sida, som det gör då och då, med hemska resultat som följd. Är det inte översvämningar så kanske det är bergras med sten och lerlaviner som följd. Nu väntar dom på att en bergsida vid fjället Mannen skall rasa ner. Så nu håller vi oss hemma till våren har kommit där, tror jag.
    Har funderar på att delta i en träff i januari som kallas för Krystallrallyt dit det kommer vinteråkande mc-entusiaster från stor del av Europa.
    Skall kolla möjligheten att förse hojen med snökedjor. Borde vara ganska enkelt att fixa.

  7. #4127
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Norge är ju äventyrens land. Fina vägar, grus å asfalt. Kalfjäll å bördiga dalar. Vädrets svängningar kan man inte påverka utan äventyret kan bli mer spännande. Nästa Norgetur kan ju ha berget Mannen som delmål för att kolla vad som hänt.
    Jan

  8. #4128
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Norge är ju äventyrens land. Fina vägar, grus å asfalt. Kalfjäll å bördiga dalar. Vädrets svängningar kan man inte påverka utan äventyret kan bli mer spännande. Nästa Norgetur kan ju ha berget Mannen som delmål för att kolla vad som hänt.
    Ja varför inte? Det har ju skett en del spektakulära ras i området runt Åndalsnäs. måste säga att man känner sig ganska obetydlig då man står nedanför en rasbrant och tänker på hur stora mängder sten som naturen släppt loss.
    Det ligger en by inne i en fjord inte så långt från Stavanger. För att komma dit kör man på en väg som är utgrävd igenom rasmassor som rasat uppifrån fjället och ut i fjorden. jag tyckte det såg väldigt farligt ut. Visserligen fanns det varning för ras, men...........

  9. #4129
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Väderspänning kan upplevas även här hemma. Körde hem från Karlstad efter midnatt (2/11) och vid Kristinehamn började det regna så smått och ökade till skyfall med kraftfull åska. Massor av vatten på vägen så jag fick sakta ner ordentligt p.g.a. vattenplaningar. Det gick inte att lita på att säkerhetsmarginalen i form av vägren fanns för TrV har satt upp en massa kanträcken lite hipp som happ utefter 26;an och dom är otrevliga även om man kommer med bil.

    Morgonen var däremot väldig skön med ljumma vindar och blek sol som tog i alltmer under dagen. Startade upp Byrackan och körde några mil innan hon fick gömma sig längst inne i garaget. Räknar inte med scooterturer i vinter för det blir nog ingen frostig is på sjön som är något att köra på.

    Nu är det mesta av höstmåstena avklarade i god tid för första gången i mitt liv! Känns konstigt och bra. Väntar bara på att jag ska kunna ta några ordentliga repor med Greta och Sigrid innan snö och jämmer kommer.

    Vinterförberedelser Byrackan: Släckte lyset och ställde henne på centralstödet - bara för att det finns...
    Ove

  10. #4130
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ekorna är ur sjän och sen är det lite ved som ska köras hem. Sen ska det inte vara så mycket som är kvar innan vintern drabbar så jag känner friheten hägra.

    Eftersom våren brukar vara upptagen med vedjobb och som redan är klart finns det gott utrymme att börja våren på ett bra sätt. Kanske hinner köra några vändor för att reka Tranresan 2015, så att vägarna är farbara, damerna på Bjurums Bygdegård är på plats o.s.v.

    Fortfarande väntar 2 hojar på att få en rejäl genomkörare innan det är dags att stalla in för vintern, men det blir nog några dagar med fint väder innan saltet börjar falla på vägarna.

    Sommaren verkar hålla i sig för det verkar vara lite åska ute....
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •