Sidan 405 av 548 FörstaFörsta ... 305355395403404405406407415455505 ... SistaSista
Resultat 4 041 till 4 050 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4041
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Alltid kul med gäster som vill ha en tur. Värmlands Näs bjuder väl inte på några hisnande utsikter, men vackra vyer över ett fint jordbrukslandskap, vilket gör att man ser öppna slätter i stället för bara granar. Tyvärr har ju antalet mjölkbönder minskat, men som tur är så har istället några gått över till att föda upp biffar av olika slag.
    På en sån här tur utan några större gaspådrag går hojarna ganska snålt. 10 liter på 28 mil är klart godkänt med en Transalp. Då vi körde i Norge i somras drog den 0,41. Kör nu med 16 kugg fram. funderar på att byta till ett mindre bakdrev. Då blir nog 5an en ren överväxel.

  2. #4042
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Alltid kul med gäster som vill ha en tur. Värmlands Näs bjuder väl inte på några hisnande utsikter, men vackra vyer över ett fint jordbrukslandskap, vilket gör att man ser öppna slätter i stället för bara granar. Tyvärr har ju antalet mjölkbönder minskat, men som tur är så har istället några gått över till att föda upp biffar av olika slag.
    På en sån här tur utan några större gaspådrag går hojarna ganska snålt. 10 liter på 28 mil är klart godkänt med en Transalp. Då vi körde i Norge i somras drog den 0,41. Kör nu med 16 kugg fram. funderar på att byta till ett mindre bakdrev. Då blir nog 5an en ren överväxel.
    Bara nedförbackar i Norge. Räknas inte.
    Jan

  3. #4043
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Det var jäkligt konstigt. Man märkte nästan inte uppförbackarna utan helt plötsligt bar det nerför flera mil.
    kanske beroende på våra extrema hojar , Transalp och GS 1200.

  4. #4044
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Får ägna mig åt burnouts och liknande så jag sliter ut dom förbannade Anakee III så att jag kan byta till riktiga däck med gott samvete.

    Fan! Jag vill köra motorcykel, men då måste man ha däck som man kan lita på när det grusar till sig. Får väl slita så gott jag kan nu när sensäsongen står i full blom.

    Jo, jag vet - det mesta beror inte på däcken, det är gubben som inte är särskilt duktig på att köra på grus, men bra däck underlättar.

    Ska inte köra i morgon. Sitter och avnjuter en torsdagswiskey och lyssnar på operaarior med Anna Netrebko och Elina Garanca, för tillfället Barcarolle av Offenbach. Härligt!

    Nån som vill köpa en traktor eller två? En dieselFergusson -58 eller Volvo T22? Jag kan ge tips...
    Ove

  5. #4045
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det var jäkligt konstigt. Man märkte nästan inte uppförbackarna utan helt plötsligt bar det nerför flera mil.
    kanske beroende på våra extrema hojar , Transalp och GS 1200.
    Bra för bränsleförbrukningen, inte så många onödiga tankstopp. Bara pissepauser.
    Jan

  6. #4046
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Bra för bränsleförbrukningen, inte så många onödiga tankstopp. Bara pissepauser.
    Pissepauser måste vi gamlingar ha, i alla fall var annan timme. Finns ju yngre som ofta vill ha pausar, men då skyller de på rökningsabstinens, men ändå så pinkar de.

  7. #4047
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Fan också!! Började med att ta bort dynan och fortatte sen med att lossa skruvar där jag trodde att jag skulle hitta ett batteri. Inte fasen - jag kom bara ner till bakskärmen och inget annat lossnade, varpå jag sket i det hela och gick in och kokade äppelmos. Det är jag bättre på än att skruva...

    Att jag jobbat med maskiner en gång i en avlägsen forntid har inte lämnat några märkbara spår.

    Får ringa allkonstnär och mc-mek Gunnar för att få assistans.
    Senast redigerat av Ove den 2014-09-06 klockan 10:22.
    Ove

  8. #4048
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Fan också!! Började med att ta bort dynan och fortatte sen med att lossa skruvar där jag trodde att jag skulle hitta ett batteri. Inte fasen - jag kom bara ner till bakskärmen och inget annat lossnade, varpå jag sket i det hela och gick in och kokade äppelmos. Det är jag bättre på än att skruva...

    Att jag jobbat med maskiner en gång i en avlägsen forntid har inte lämnat några märkbara spår.

    Får ringa allkonstnär och mc-mek Gunnar för att få assistans.
    Lugn Ove, äppelmos är godare än batterier. Å andra sidan har du ju en till om du blir körkåt i vackra sensommarvädret.
    Jan

  9. #4049
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Lugn Ove, äppelmos är godare än batterier. Å andra sidan har du ju en till om du blir körkåt i vackra sensommarvädret.
    Helt rätt, äppelmos är godare. Men jag stör mig på att det är en bit som inte fungerar och att hojen är så finurligt hopkommen så att jag inte klarar att byta batterihelvetet själv. Äsch fan! Jag får bryna på lite svamp också så jag får blodtrycket justerat..
    Ove

  10. #4050
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Helt rätt, äppelmos är godare. Men jag stör mig på att det är en bit som inte fungerar och att hojen är så finurligt hopkommen så att jag inte klarar att byta batterihelvetet själv. Äsch fan! Jag får bryna på lite svamp också så jag får blodtrycket justerat..
    Bara att inse sina allt fler begränsningar
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •