Sidan 399 av 548 FörstaFörsta ... 299349389397398399400401409449499 ... SistaSista
Resultat 3 981 till 3 990 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3981
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    I mitt område har det varit lokal öken. Gräsmattorna har torkat till stickigt damm - men sen igår regnar det och det behövs. Ifrån att varit gula med enstaka gröna fläckar har gräsmattorna bytt till grönt med gula fläckar där gräset inte tagit sig än. Det enda som har växt är rotskott av syren och rosjävlar som är riktigt ettertaggiga.

    Inomhusaktiviteter idag. Regnar det i morgon också så skall jag nog baka för det kan ju bära till att bli varmt igen och då kan man ju inte stå inne i värmen med ugnen på 225 grader.
    Ja, vi har ju lite olika aktiviteter. Håller på att byta bromsar på traktorn utomhus, så jag har fått införskaffa en presening eftersom garaget är för litet.
    Tänkte åka en lien sväng i går, men då startade inte lillhojen. Ingen gnista Jäklar!!!!!!!!!!!

  2. #3982
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Ruggigt med oruggat!

    Jag bytte ju däck på Greta och körde till besiktningen i förrgår. Kollade ytn på däcken vid monteringen och dom kändes nya men inte hala av släppmedel. Körde till besiktningen i lagom styrfart ( ) och tog det lugnt i rondellen med tanke på nya däck, lade ner bara ca 30 grader, ändå fick jag ett tydligt framhjulssläpp. Det ordnade sig för det gled bara iväg, kanske 10 -15 cm ur spår, men ändå tydligt. Kollade framdäcket medan jag väntade på min tur och såg en smal blank rand i mönskerkanterna - olja! Tydligen räckte värmen till för att väcka formoljan till liv och centrifugerade ut den till slitytan och då blev det halt. Det blir att köra några mil grusväg för att få bort släppmedlet innan jag vill ta med passagerare på den hojen. Bakdäcket släppte ingen olja för jag hade gjort några riv i grus innan jag for iväg, men det är svårt att göra med framdäcket.
    Ove

  3. #3983
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag bytte ju däck på Greta och körde till besiktningen i förrgår. Kollade ytn på däcken vid monteringen och dom kändes nya men inte hala av släppmedel. Körde till besiktningen i lagom styrfart ( ) och tog det lugnt i rondellen med tanke på nya däck, lade ner bara ca 30 grader, ändå fick jag ett tydligt framhjulssläpp. Det ordnade sig för det gled bara iväg, kanske 10 -15 cm ur spår, men ändå tydligt. Kollade framdäcket medan jag väntade på min tur och såg en smal blank rand i mönskerkanterna - olja! Tydligen räckte värmen till för att väcka formoljan till liv och centrifugerade ut den till slitytan och då blev det halt. Det blir att köra några mil grusväg för att få bort släppmedlet innan jag vill ta med passagerare på den hojen. Bakdäcket släppte ingen olja för jag hade gjort några riv i grus innan jag for iväg, men det är svårt att göra med framdäcket.
    Jo visst måste alla tänka sig för som monterat nya däck på hojen. Jag har själv blivit rekommenderad 4-5 mil grus för att rugga upp ytan och få bort ev. släppmedel.
    Det finns nog många som med nya däck farit iväg och fått en upplevelse i första rondellen de kommit till.

  4. #3984
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag är glad för att jag tog mig en runda med början på morgonen medan det fortfarande var hyggligt svalt. Sista milen innan jag kom hem kändes det att nu blir det hett idag, och det blev det! Termometern står på 27 i skuggan men det känns betydligt varmare än så så att det kommer säkert att bli åska. Ut och köra är inte att tänka på för då blir det som att sätta på en fläkt i bastun = ännu varmare...
    Ove

  5. #3985
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    +30 för 60+
    Jan

  6. #3986
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    +30 för 60+
    Perfekt arbetsväder 06.00 till 08.00, sen är det för varmt. Men varför ska man jobba mer än 1/4-tid? Det är ju sommar...

    Köra vadhelst som kan köras får avstås under dom hetaste timmarna men en tur på morgon eller kväll är inte fel om tiden medger, siestorna tar sin tid.
    Ove

  7. #3987
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Perfekt arbetsväder 06.00 till 08.00, sen är det för varmt. Men varför ska man jobba mer än 1/4-tid? Det är ju sommar...

    Köra vadhelst som kan köras får avstås under dom hetaste timmarna men en tur på morgon eller kväll är inte fel om tiden medger, siestorna tar sin tid.
    14,45 badade jag i en liten sjö som heter Stampen. Va lite jobbigt att ta på hojkläderna efter svalkan i sjön.
    Jan

  8. #3988
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tog en liten morgontur för att hinna hem innan värmen skulle sätta in med full kraft, men det blev regn istället. Jo jag hann hem före regnet också.

    Mitt ärende var att inhandla en jordad stickpropp för drängen Gustav hade lyckats med att klippa av sin egen sladd till laddstation, så nu har den fått rätt längd för att inte hänga ner på backen. Som vanligt blev det några extra svängar medan jag väntade på att butiken skulle öppna och jag körde bl.a. förbi den nya biogasanläggningen som spred en doft av kossebajs och ensilage omkring sig. På ett annat ställe luktade det sillalake från ett nyss rödfärgat hus.

    Grus är spritt både med och utan skyltning lite varstans, som vanligt i mina trakter. Ska skicka en rapport om detta men se upp om ni kör i området.
    Ove

  9. #3989
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Tänkte kör minsta möjliga vägar västerut å se om jag hittar Vilse. Kan ta ett par dagar.
    Jan

  10. #3990
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Tänkte kör minsta möjliga vägar västerut å se om jag hittar Vilse. Kan ta ett par dagar.
    Jo när man hittat Vilse kan det ta en stund att hitta hem. Ha en go tur!

    Tog mig en tur i morse till olycksplatsen i Götene där en MC;ist dog igår efter att vurpat när han väjde för en bil som körde ut på E20. Anade ett långt, smalt, svart spår lite snett ute på mitten av vägen. Vet inte om det finns något samband, men om det kom från olyckan så har han troligen låst bakhjulet med dödlig vurpa som resultat.

    Åkte upp till Bredsäters kyrka där jag satt i tystnaden och funderade på livet och dess förgänglighet....
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •