Sidan 386 av 548 FörstaFörsta ... 286336376384385386387388396436486 ... SistaSista
Resultat 3 851 till 3 860 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3851
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare.

    Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen...
    Lugn å fin Ove, tålamod så tätnar dom själva framåt hösten.
    Jan

  2. #3852
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Efter gårdagen runda blev det snabba ryck med sjösättning av ekor. Denna gången åkte dom i utan tjärning så det var gjort i en handvändning, men det dröjde inte lång stund förrän dom låg i marvatten. Som tur är flyter trä så att de kommer inte att sjunka helt utan det går att komma i för att ösa och ösa blir det, typ några hundra liter per eka! Motorpump skulle underlätta just den proceduren men då finge man släpa ett sånt åbäke till bryggan och det bleve nog jobbigare.

    Nu ska jag starta upp lilla Byrackan för att åka till sjön och få min motion med första ösningen...
    Skruva fast några skovlar på hojen och ställ den i ekan.

  3. #3853
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skruva fast några skovlar på hojen och ställ den i ekan.
    Min mors morbror satte ett mc-drivet isborr på sin 2 t 350cc Infe som han använde när han vinterfiskade. Han gjorde hål med rekordfart medan dom andra gubbarna stog och högg med isbill. Sist jag hörde av den så var den till salu på blocket och fanns i Dalarna.

    Skulle gå lätt att få till en mc-driven pump, 2 rullar i en konsoll och den ena rullen är kopplad till en enkel pump. ställer bakhjulet på rullarna och ger fullgas så blir det världens sprut! Risk för att både hoj och pumpmaskinist blir duschade i ösvatten.
    Ove

  4. #3854
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump.
    Ove

  5. #3855
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Klart att man inte ska köra omkring och ägna sig åt fågelskådning, samtidigt, men ibland är det oundvikligt. Häromdan körde jag genom en granskog och ur dikesgräset flög en tjäderhöna upp framför hjulet. Fick nypa till ordentligt på bromsen för att inte komma ifatt henne men när hon fått upp varvet på vingarna så flög hon på 3 - 5 meters höjd framför mig ett par kilometer innan hon svängde av i ett hygge. Hon gjorde säkert 70 km/h på rakan, imponerande för att vara en sån klump.

    Jag fick nypa till bra igår också fast med bil när en enorm UGGLA av okänd art kastar sig ut på breda vingar ett par meter framför bilen.


    Så kan det gå…

  6. #3856
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Jag fick nypa till bra igår också fast med bil när en enorm UGGLA av okänd art kastar sig ut på breda vingar ett par meter framför bilen.
    Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret.
    Ove

  7. #3857
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Gissar att det var på kvällen i lyktors sken + på västkusten. Bör ha varit en kattuggla(Strix Aluco) som du hade träff med. Den har ett vingspann upp till 90 cm så när den kommer emot en i lite fart så verkar den enorm. Dom blir rätt ofta trafikoffer för att dom "fastnar", bländade i ljuskäglan. Säkert inte kul att få en så i visiret.
    En kompis och jag körde väl i ca 100 då en svärm fåglar flög upp. Jag klarade mig men kompisen fick en mitt i bröstet. Ett rejält båmärke plus att han höll på att tuppa av. Pippin dog. Tänk att sitta med en öppen hjälm

  8. #3858
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Har kollat på ringduva, den kör nästan 100 på 70 väg.
    Jan

  9. #3859
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
    Men det är ju precis sånt här jag vill ha

  10. #3860
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    För någon vecka sedan var jag i skogen o körde tills det inte längre ens var en stig kvar av vägen insåg då att jag måste baxa runt hojen mens jag buttade hojen fram o tebaks var det nått till vänster... jo en stor fet älgtjur den var svart i pälsen jag fick titta uppåt för att få ögon kontakt, bli rädd då älgkorv tänkte jag och gasade lite med mitt nya brölsystem ingen reaktion förutom att han la öronen bakåt, då blev jag rädd....men han tog 3 steg framåt & jag var på den halva sekunden klar med baxning o på väg tillbaka
    Men det är ju precis sånt här jag vill ha
    Så kan det gå när DU är på HANS planhalva...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •