Sidan 380 av 548 FörstaFörsta ... 280330370378379380381382390430480 ... SistaSista
Resultat 3 791 till 3 800 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3791
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kände för en liten sväng i dag och det blev som Tranresan baklänges och på lite andra vägar. Körde till Kinnekulle och kollade om Utsikten var öppen - det var den inte. Hjulet också stängt. Högkullen dyrt och en massa folk. Körde sen via Skara till Trandansen och fikade på Bygdegården och träffade trevliga människor varav en ska ta MC-kort. Den här gången blev det bara 20 mil?

    Hemvägen via Mariestad där jag hälsade på vår gamle kamrat Håkan som köpt en ny hoj - en scooter typ MP3. Han var ganska förtjust i den vilket jag kan förstå för det är fart i dom där och han gillar att köra undan och att köra långt. Kul hoj, blir nog att satsa på en sån om man kommer upp i hans ålder, han ska snart fylla 87!
    Senast redigerat av Ove den 2014-03-30 klockan 18:05.
    Ove

  2. #3792
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Beställt mindre framdrev idag - 15 kugg istället för 16. Ska bli skönt att slippa dra upp till 90 innan jag lägger 5;an.
    Ove

  3. #3793
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Otrolig skillnad det är på utväxling. Min håller 4000 rpm vid 70, 6000 drygt 100 så 6:an brukar åka i när man ligger i 50. Skulle gärna ha ett par tre växlar till när man ligger i motorvägsfart. Däremot när man ska göra omkörning och liknande sparkas det friskt på växelspaken då man ska upp över 7000 rpm för att det ska bli något så när pong i maskineriet.
    /Erik

  4. #3794
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Otrolig skillnad det är på utväxling. Min håller 4000 rpm vid 70, 6000 drygt 100 så 6:an brukar åka i när man ligger i 50. Skulle gärna ha ett par tre växlar till när man ligger i motorvägsfart. Däremot när man ska göra omkörning och liknande sparkas det friskt på växelspaken då man ska upp över 7000 rpm för att det ska bli något så när pong i maskineriet.
    Eftersom jag bara har en pipa så begränsas intervallet på så vis att hojen får hicka på mellangas i 80 på 5;an så jag får sitta och pilla med växlarna om det blir lite motlut. Tänkte slippa det med en kugg mindre i framdrevet. Det är inte särskilt jobbigt men blir i längden lite tjatigt om man kör en tråkig transport och vill sitta och fundera lite... Om man kör aktivt går ju foten som en lärkvinge ändå så då gör det inget.

    Motorn drar alltså jämnt och bra från 4.000 till rött vid 7.500, men kan fisköras på 1200 varv och då låter den som en feskebåt.

    Vad jag vinner är lite bättre kraft i lågfart. Förlorar lite toppfart, men vad ska jag med den? Jag tävlar ju inte.
    Ove

  5. #3795
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Beställt mindre framdrev idag - 15 kugg istället för 16. Ska bli skönt att slippa dra upp till 90 innan jag lägger 5;an.
    Gjorde precis tvärtom på min Transalp. Satte dit ett större framdrev för jag vill ha lite bättre drag då jag kör om, så nu använder jag 4:an i stället för 5:an

  6. #3796
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Gjorde precis tvärtom på min Transalp. Satte dit ett större framdrev för jag vill ha lite bättre drag då jag kör om, så nu använder jag 4:an i stället för 5:an
    Jo men du har 2 pipor och då blir motorn lite mera "förlåtande" än enstånkan. För mig hamnar läget mellan vx 4 och 5 helt fel, därför vill jag ha lite mera snurr på motorn.

    Idag var jag ute med scootern Byrackan, en sväng ner till sjön. Vägen är rätt så nysladdad och skakig så infernaliskt pga alla stenar som vänts upp så jag testade en ny väg genom skogen. Skulle jag kanske inte gjort med den hojen, men det gick även om det var i mesta laget stundtals med skogstraktorspår och riktigt grova rötter. Bara det att när jag kom ut på nästa väg var den ännu värre skakig. Hittade en bit som mest fungerar som ridväg och den var jämn och fin. Hemma igen, hel men inte ren.
    Ove

  7. #3797
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Går fortfarande och småflinar när jag tänker på gårdagens övningar. På värsta stället fick jag hoppa över ett krön för att inte fastna med scootern. stigningen var som i en vanlig trappa med en skittjock rot som avslutning innan det dök ner på andra sidan.
    Jag får nog tänka på den rena offroddarn med knotterdäck ett varv till, skulle inte vara fel.
    Ove

  8. #3798
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Går fortfarande och småflinar när jag tänker på gårdagens övningar. På värsta stället fick jag hoppa över ett krön för att inte fastna med scootern. stigningen var som i en vanlig trappa med en skittjock rot som avslutning innan det dök ner på andra sidan.
    Jag får nog tänka på den rena offroddarn med knotterdäck ett varv till, skulle inte vara fel.
    Ränneslätt nästa Ove ?
    Jan

  9. #3799
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ränneslätt nästa Ove ?
    Med scootern?
    Ove

  10. #3800
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Med scootern?
    Skall du hålla på så, får det nog bli minicrossdäck på scootern

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •