Sidan 379 av 548 FörstaFörsta ... 279329369377378379380381389429479 ... SistaSista
Resultat 3 781 till 3 790 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3781
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hörde nyss i TV;n att demenssjukdomarna drabbar allt yngre...

    Tur att vi gamle är någorlunda klara i skallen så att det ändå är några som är det är det!
    Ove

  2. #3782
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Hur och vad man äter. Forskare i Sverige ska också dra igång forskning på hur fasta påverkar kroppens funktioner. Såg det här programmet för ett år sedan. Kör i princip 5:2 (ingen frukost och lunch på tisdag och torsdag) för att jag vill att kroppen ska må bättre. Bl.a. just demens-risken minskar, insulinkänsligheten ökar (mindre risk för diabetes), hjärnceller skapas och kroppens celler går in i reparationsfas i stället för att bygga nya. Kolla vid ca 20 min in i denna film.

    http://www.dailymotion.com/video/xvd...-hd_shortfilms
    /Erik

  3. #3783
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jädra strul! Vi kapade kedja i rätt längd och i brist på rätt kedjelås tänkte vi tillfälligt använda det gamla(JAA, jag vet men det var en provisorisk lösning i väntan på nytt). Passade inte, sprinten var för tjock. Bara att vänta på att det kommer ett skickandes...

    Medan vi mätte längden så upptäckte vi ytterligare brott på kedjelänkar och på ett ställe fattas en bit helt till nithålet med brottytor som inte var färska - jag har alltså kört minst XX antal mil med kedjebrott och det har inte sniglat fram vid alla tillfällen.

    Varför?? O-ringskedja köpt på MC-firma. Som jag förstår har den inte varit för hårt spänd även om jag använt hela fjädringsvägen emellanåt. Kedjan är inte utsliten på annat sätt än att länkar har brustit. Men det är klart - jag har ju en kraftfull enstånka på bortåt 50 häst som sliter i den - men ändå???
    När vi skarvade kedjor förr, så slog man ju helt enkelt ut en nit från kedjan och använde den fastän man inte hade något lås. Med dagens nituttryckare kan man ju även skarva en o-ringkedja utan att ha ett lås. Om du kapade kedjan borde du ju ha några länkar över.
    Senast redigerat av Olle Å den 2014-03-19 klockan 13:52.

  4. #3784
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kedjan på plats - körklar!
    Ove

  5. #3785
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kedjan på plats - körklar!
    Grattis, hoppas nya håller bättre.
    Jan

  6. #3786
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Nollade trippmätaren idag då bensinen tog slut utanför garageutfarten, tankade & körde min vanliga runda Anneberg-ölme-piacso-väse som i min tanke värld är 5 max mil, det slutade på 8 mil alltså lite längre än jag trott
    //

  7. #3787
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Nollade trippmätaren idag då bensinen tog slut utanför garageutfarten, tankade & körde min vanliga runda Anneberg-ölme-piacso-väse som i min tanke värld är 5 max mil, det slutade på 8 mil alltså lite längre än jag trott
    //
    Ibland kan man ha tur beträffande soppatorsk. Hade varit ute på en runda i Glaskogen och fått slå på reserven. Fortsatte och körde kring lite här och var, och tänkte tanka i Nysäter. Alldeles före macken bluddrade hojen till och motorn dog. Kunde rullande stanna till vid pumpen.
    Vad säger du Väseconny? Hänger du med och skådar på tranor och lite andra tvåbenta typer?

  8. #3788
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Hej Olle
    2 benta vareleser skall ha minst C kupa om jag skall vara intresserad av att kolla in dom.
    Men jag hoppas det kommer andra tillfällen då våra intressen sammanfaller på en gemensam intressepunkt. Om inte annat så kanske det finns grusväg ända bort till Borgvik, asfaltsväg är inte bra för varken mig eller däcken. I Fredags frös jag så mycket att jag tog nödvägen hemmåt E18.

  9. #3789
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranresan är avklarad och det blev 23 mil på mätarn och vädret var skönt och sällskapet trevligt. Sigrig spann som en trånsjuk symaskin mellan benen och rös av vällust mär jag gasade på, allt var en Freud.

    Nu har sällskapet lämnat och jag förbereder en varm sommar(förhoppningsvis). Jag har plockat fram 2;an, scootern som startade med morgonsömnig tvekan efter att ha kommit ut i solskenet. Ett varv på byn och nu ska jag palta på mig kläder för en laddningsrunda på ett par mil. Funderat på namn åt det lilla skrället men det får bli "Byrackan".
    Ove

  10. #3790
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Tack för denna gång Ove. Lyckades att leta mig hem till småland. Strålande sol på tankväskan. Lyckades att få till 90 mil. Tur att långa sjön va i vägen å styrde mig rätt.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •