Sidan 368 av 548 FörstaFörsta ... 268318358366367368369370378418468 ... SistaSista
Resultat 3 671 till 3 680 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3671
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Googlade på "borra+trottel och det kom upp hur mycket som helst. Tydligen vanligt att man gör så..
    Verkar mysko. Inte finns det väl borrade hål i trotteln? Möjligen att man kan slipa till en annan profil på insungningsvägen. Man kan ju även justera nålens lägen.
    Vill du ha lite extra effekt på hojen, så kan du göra så här.

    Byt huvudmunstycket till ett som är 2 nr större.
    Byt luftfiltret till ett KN-filter som är tvättbart och håller i evigheter.
    Antingen öppnar du ljuddämparna eller skaffar ett slipon, 2-1, som passar eller bygger en dämpare själv.
    Obs det går inte att bara göra en grej utan man måste löpa linan ut.

    Sedan byter du till ett framdrev som är på 16 kugg och minskar varvet vid 100 km/h med 500 um

  2. #3672
    Borra gör man för rappare gas

  3. #3673
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Jodå det finns 2 st 3,5 mm hål under rakt upp, det har alldeles säkert med att trotteln går upp med hjälp av vaccum så dessa hål suger upp trotteln, därför skall de vara "grova" så den går upp snabbt

    Sidan jag letade efter beskrev diametern på dessa hål otrimmat och uppborrat, jag har för mig att trimmat var 3,5 mm

  4. #3674
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Jodå det finns 2 st 3,5 mm hål under rakt upp, det har alldeles säkert med att trotteln går upp med hjälp av vaccum så dessa hål suger upp trotteln, därför skall de vara "grova" så den går upp snabbt

    Sidan jag letade efter beskrev diametern på dessa hål otrimmat och uppborrat, jag har för mig att trimmat var 3,5 mm
    Jag måste kolla. Tycker fortfarande det är mysko. Det som bestämmer farten på trotteln är ju hur fort du vrider gashandtaget.

  5. #3675
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Nej
    Gaswiren lyfter bara trotteln litegrann i början, därimot så följer spjället gaswiren
    Mer gas vrider spjället precis som på bilen, det bildas undertryck som lyfter trotteln
    Jag trodde själv tills igår att gasen var kopplad till trotteln precis som på moppen

  6. #3676
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Mildvädersdag! Luktar lite som vår ute!

    Jag var i skogen och tittade efter älg i går. Det var någon grad minus och det kändes bra tills det började blåsa vid middagstid, då tyckte jag att jag med ålderns rätt kunde gå hem. Inom skotthåll men helt dolt stod det några älgar stilla hela tiden jag satt i pass. Jag anade att dom var där för jag hörde kontaktläten, men hunden drev ett par andra djur.
    Nästa drev, efter jag gått hem gav resultat för då kom dom älgarna fram och en trafikfara mindre blev det - en kalv.
    Fantastiskt ändå hur dom stora lunsarna kan gömma sig, även när dom rör sig. Inte konstigt att det blir viltolyckor..

    Ute smälter snön och vattnet rinner på gator och vägar, allt är blött samtidigt som temperaturen sjunker förbi nollan. Nu blir det halt!
    Ove

  7. #3677
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Såg Älgen i strålkastarljuset. uppfattade som att den var mellan mig och framförliggande lastbil. Ibland är man glad att man har fel. Lastbilen mosade älgen utan att det överhuvudtaget märktes på körningen.
    Var rätt glad att jag kunde få njuta kvällsfikat igår också.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  8. #3678
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Ibland är man glad att man har fel. Lastbilen mosade älgen utan att det överhuvudtaget märktes på körningen.
    Var rätt glad att jag kunde få njuta kvällsfikat igår också.
    Förstår hur du menar, men det kan vara lite svårt att njuta av förtäring efter att ha kollat in en mosad älg, kan kännas liiite äckligt om man är klôkmagad.
    Ove

  9. #3679
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Mildvädersdag! Luktar lite som vår ute!

    Jag var i skogen och tittade efter älg i går. Det var någon grad minus och det kändes bra tills det började blåsa vid middagstid, då tyckte jag att jag med ålderns rätt kunde gå hem. Inom skotthåll men helt dolt stod det några älgar stilla hela tiden jag satt i pass. Jag anade att dom var där för jag hörde kontaktläten, men hunden drev ett par andra djur.
    Nästa drev, efter jag gått hem gav resultat för då kom dom älgarna fram och en trafikfara mindre blev det - en kalv.
    Fantastiskt ändå hur dom stora lunsarna kan gömma sig, även när dom rör sig. Inte konstigt att det blir viltolyckor..

    Ute smälter snön och vattnet rinner på gator och vägar, allt är blött samtidigt som temperaturen sjunker förbi nollan. Nu blir det halt!
    Som du skriver. Fantastiskt hur en stor älg bara kan försvinna bland några småträn. Kom med hojen förra året och passerade några sälgbuskar ett par meter från vägen. Då lyfte en älg på huvet. Man kan då fundera på hur många älgar man passerar utan att ha sett dem under åren.
    Tokigt väder just nu. Inte trevligt för rådjuren om den här snön fryser och blir hård. Dukat matbord för lodjuren om det blir skarsnö.
    Fortsätter blidvädret några dagar så blir det nog en tur igen.
    Håller på att köra in en nordsvensk, så det är ju lite pyssel med det.
    Lite otur för Svenska Rallyt i år. Det blir nog ömsom grusvägar och ömsom isvägar att köra på.

  10. #3680
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Sista tillåtna älgen la omkull i går, utan min medverkan. Men det finns många kvar än så man får se upp. Grisjakten ligger också nere för tillfället, många av dom också.

    Här regnet nyss slutat så att vattnet på vägarna är nog ganska rent en stund men lust att ta ut en hoj finns icke. Ska nog ta upp det med läkaren i nästa vecka eller så är det bara att gubben börjar bli gammal.

    Tranorna har inte hörts någonting av ännu men det är ett par månader kvar tills det är dags. Ett annat vårtecken är att Trike börjat leta husvagn för att hänga efter sin trike. Någon som vet något om sådana? Finns en som heter Little Guy som kanske vore intressant men det bör finnas fler fabrikat...

    Nu ska jag titta på lite OS - konståkning om en kvart.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •