Sidan 361 av 548 FörstaFörsta ... 261311351359360361362363371411461 ... SistaSista
Resultat 3 601 till 3 610 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3601
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ajfan! Men det bästa av alla huskurer som inte fungerar är en stor whiskey.
    Jo, men man kan ju alltid försöka

  2. #3602
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    God fortsättning på det nya året!

    Jag och hustrun firade årsskiftet i Karlstad med gamla kompisar och for hem i natten. En bil hade olyckats strax söder om Otterbäcken och så ganska tilltygad ut, ett tråkigt sätt att inleda nya året. Annars var det lugnt på vägen, vi var väl hemma vid 3 .30 -tiden.

    En promenad i blåst och blek vintersol bakom tunna skyar kändes inte särskilt skön så nu sitter jag i värmen igen. Hoppas att vintern kommer med lite kyla som kan hålla sniglarna på plats men snö kan kvitta.

    Känns ganska bra i kroppen efter att jag slutat med en medicin vars biverkningar ställt till ett helsicke och hindrat mig mycket under det gångna året. Nu kommer bara problemet att finna en ny och vettig läkare eftersom den jag hade går i pension. Gäller alltså att prova ut nya kemikalier som jag tål för att ersätta det förra giftet, sen kan jag kanske köra mera ohämmat igen. Så jag hoppas på en säsong med mycke tid i i sadeln.
    Ove

  3. #3603
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Önskar er allihop ute i stugorna en God Fortsättning.
    Tog vårens första tur i går med en sväng neråt Dalsland. Började fint i solsken och slutade i mulet, men inget regn. Har ju kortdubbat på hojen, men har funderat på att byta däcken, men då blir det säkert halt igen. Fördel med korta dubbar är ju att man kan köra även på asfalten med dem. Skull det då vara fruset på vägbanan på något ställe behöver man ju inte få panik.
    Måste bara komma ihåg hela tiden att med dubb förlängs bromssträcka även på torr asfalt.
    Vi går ju mot ljusare tider och vintern kanske kommer, men kan inte bli så värst lång i alla fall.
    Våra transpanare får nog jobb även i år. Förra året blev lite konstigt på den fronten.
    Kommer ihåg en vinter för länge sedan då det snöade lite samma dag som älgjakten började och det blev inte en plusgrad förrän till påsken. Det var så jäkla kallt den vintern, så att det plogades en väg över isen i Bottenviken mellan Umeå och Wasa. Den var väl öppen ett par veckor, men sedan ställde strömmarna till det och den stängdes officiellt igen.

  4. #3604
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Kanske jag kan vara transpanare i år också men jag lämnar gärna över om någon känner sig manad.

    I dag har jag varit älgspanare men utan resultat. Inga trafikfaror undanröjda alltså. Hoppas att den jakten snart är klar så att vi kan jaga annat, svin och rådjur t.ex. som ju också kan vara otrevliga på vägen.
    Ove

  5. #3605
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Ute på landet (i närheten av Nynäshamn) så har jag med jämna mellanrum sett större fåglar med stora vingpennor. Eftersom både jag och frugan är värdelösa på fåglar har de (oberoende av storlek) gått under namnet "rovfåglar".

    Nu under helgen så såg jag fler än vanligt, och den här gången gav de ifrån sig ljud. Ljud är enklare att leta efter än att försöka jämföra bilder, och jag kom efter lite googling fram till att det är ormvråk. Det som förvånade mig är att det är en flyttfågel, och det har kommit många hit. Undrar om de känner att det inte blir någon vinter eller om de riskerar en för tidig död?

    Vildsvin har vi massor av också. Svärfar var ute som drevkarl (pajat axeln som ska opereras under våren så han kan inte skjuta) och han kan passera de rackarna på bara några meters håll när de trycker under granarna innan de sticker. Funderar på att följa med och filma någon gång, skulle kunna bli kul/läskig film beroende på vad de gör de svinen
    /Erik

  6. #3606
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Ute på landet (i närheten av Nynäshamn) så har jag med jämna mellanrum sett större fåglar med stora vingpennor. Eftersom både jag och frugan är värdelösa på fåglar har de (oberoende av storlek) gått under namnet "rovfåglar".

    Nu under helgen så såg jag fler än vanligt, och den här gången gav de ifrån sig ljud. Ljud är enklare att leta efter än att försöka jämföra bilder, och jag kom efter lite googling fram till att det är ormvråk. Det som förvånade mig är att det är en flyttfågel, och det har kommit många hit. Undrar om de känner att det inte blir någon vinter eller om de riskerar en för tidig död?

    Vildsvin har vi massor av också. Svärfar var ute som drevkarl (pajat axeln som ska opereras under våren så han kan inte skjuta) och han kan passera de rackarna på bara några meters håll när de trycker under granarna innan de sticker. Funderar på att följa med och filma någon gång, skulle kunna bli kul/läskig film beroende på vad de gör de svinen
    Visserligen kan ju ormvråken stanna, men det verkar i så fall vara nere i Skåne. Finns en annan pippi som är ganska snarlik både till utseendet och låter ganska lika, det är fjällvråken. Den flyttar från fjälltrakterna söderut under vintern.

  7. #3607
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Måste dit och kolla på dem igen, för efter mer googling så är de rätt lika de där två. Dock tror jag att det är ormvråk då den (enligt mitt minne) har lätet mest likt ormvråk enligt de här två sidorna.

    http://www.luontoportti.com/suomi/sv/linnut/fjallvrak

    http://sverigesradio.se/sida/gruppsi...rtikel=2776373

    Ormvråken har ett mycket kortare skrik, som går ner i tonläge snabbare.

    Får ta med kameran så att man kan fota dem. Hoppas att de är kvar.
    /Erik

  8. #3608
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jag har för mig att ormvråkar brukar övervintra i Skåne. (Fyledalen i Tommelilla är en sådan plats enligt Naturmorgon i P1 för något år sen)

    Att dom övervintrar längre norrut, alt. är senare i flyttningen kan ju bero på den varma hösten och förvintern. Om det blir kallare kanske dom drar söderut.
    Ove

  9. #3609
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Äntligen vardag! Det limbo som långhelger utgör är för mig ett litet helvete för det ska måstevara så j - a festligt och kul allting och jag blir bara trött på firande.

    Jo jag vet - jag är en tråkig fan, men från och med idag kan jag göra som jag vill. En deg står på jäsning och sen när den är utbakad ska jag ta i med att flytta grejer för vedhantering hos bror min. Bäst att passa på och ta i innan det nyupptackta diskbråcket signalerar för mycket.

    Snön kommer i färdigsmält form så den är inget problem. Körning med hojarna - nej. Ingen lust och det är saltskit på alla vägar.
    Ove

  10. #3610
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Börjar fundera på om hojkörandet för hojkörandets skull börjar tappa lite av sin tjusning när det inte blir något påtvingat uppehåll. Det är 8 grader varmt idag och jag kör nu en omväg till Maxi och fyller på matförådet.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •