Sidan 356 av 548 FörstaFörsta ... 256306346354355356357358366406456 ... SistaSista
Resultat 3 551 till 3 560 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3551
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har fixat ordning hojen i väntan på lite snöväder. Nydubbade däck, handtagsmuffar och det bästa av allt; ett fårskinn på dynan. Sånt där man hade på moppen.
    Men nu kommer det väl ingen snö.
    Onödigt arbete Olle, +8 i morgon
    Jan

  2. #3552
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Onödigt arbete Olle, +8 i morgon
    När jag för en gångs skull är ute i tid blir det nog en grön vinter!

  3. #3553
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Dä ä bra det för jag skall dra husvagnen till vinterhvila
    O då kan jag när jag kommer hem igen ta fram högtycken o tvätta av min leriga hoj samt ungarnas crossar som är ännu lerigare
    Det där med dubbdäck kan va nått , idag var det glingt på RV240 med hojen

  4. #3554
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Dä ä bra det för jag skall dra husvagnen till vinterhvila
    O då kan jag när jag kommer hem igen ta fram högtycken o tvätta av min leriga hoj samt ungarnas crossar som är ännu lerigare
    Det där med dubbdäck kan va nått , idag var det glingt på RV240 med hojen
    Om du funderar på att dubba, så finns det några alternativ. Eftersom du liksom jag bor där vägnätet består av både asfalt och grusväg som inte alltid är snötäckt på vintern, så vill jag rekommendera vanliga bildubb i däcken. Då får man köra som man kör bilen på vintern.
    Andra alternativet är ju endurodubben eller dubb för lätta lastbilar. Då är man farligt ute vid färd på asfalt, för då blir hojen nästan livsfarlig då hojen glider på dubben. Men har ett otroligt fäste på is.
    Endurodubbat däck kan förstöras efter en dags åkning på frusen grusväg. Det beror på att den mjuka metallen som omger hårdmetallen nöts bort och lämnar hårdmetallen bar, varvid en mycket lätt bryta av.
    Vill man kunna åka oavsett underlag är nog crossdäck med bildubb att rekommendera.

  5. #3555
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som jag skrivit förut. Skjut bort älgarna så slipper vi många döda pga. dem varje år. Ta vargarna oxå.
    För annars så tar de tamboskapen när älgarna är borta.
    Provade i går igen men älgen smet ur påsen. Men jag fick höra ett hiskeligt avgrundsvrål från en sugga som försvarade sina smånassar, troligen mot någon av egen art för hunden ville inte vara i närheten så den var oskyldig. Detta med grisarna var alldeles i närheten där dödsolyckan med älgen var ett par dagar tidigare. Svårjagat, lite snö skulle underlätta den biten, men nej, det får gärna vänta.
    Ove

  6. #3556
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Provade i går igen men älgen smet ur påsen. Men jag fick höra ett hiskeligt avgrundsvrål från en sugga som försvarade sina smånassar, troligen mot någon av egen art för hunden ville inte vara i närheten så den var oskyldig. Detta med grisarna var alldeles i närheten där dödsolyckan med älgen var ett par dagar tidigare. Svårjagat, lite snö skulle underlätta den biten, men nej, det får gärna vänta.
    Vargen kanske va sugen på liten julskinka
    Jan

  7. #3557
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Vargen kanske va sugen på liten julskinka
    Tror inte det, hunden hade varit ett lättare byte och så nära att den inte kunde missats om det varit varg i farten.
    Ove

  8. #3558
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tror inte det, hunden hade varit ett lättare byte och så nära att den inte kunde missats om det varit varg i farten.
    Jag har ju sett sk. tama suggor som råkat bli osams. De för ett helsikes oväsen en stund och försöker attackera varandra med sina huggtänder. Som tur är , så är de inte lika snabba som vildsvinen och de tröttnar snabbt.
    Att även en tamsugga försöker anfalla en som hon tror utgör ett hot mot hennes kultingar, har jag varit med om flera gånger.
    Skulle nog vara ett stort framsteg om det gick att lära vargarna att ta vildsvin.

  9. #3559
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Ibland blir jag förvånad över hur folk tänker om vilda djur. De senaste veckorna har jag fått till mig tre berättelser om älgattacker, två av dom där man gått fram och försökt mata älgen och en där en man gick fram på riktigt nära håll med en kamera. Älgarna gjorde skarpa utfall men dom klarade sig alla tre utan skador men med nya idéer om ickerovdjurs ofarlighet.

    Man ska naturligtvis inte vara rädd för att vistas ute men om man tränger sig på dom vilda djuren så måste man räkna med att dom reagerar med att försvara sig. Jag räknar själv med att ca. 50m från älg är nära nog. Finns det kalv med så vill jag nog hålla lite större distans - inte för jag är feg men det finns heller ingen anledning att provocera djuren. Om jag ska fösa undan älg som hamnat mellan viltstängsel går jag INTE ur bilen utan viftar och väsnas genom öppen ruta.
    Ove

  10. #3560
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Jag har ju sett sk. tama suggor som råkat bli osams. De för ett helsikes oväsen en stund och försöker attackera varandra med sina huggtänder. Som tur är , så är de inte lika snabba som vildsvinen och de tröttnar snabbt.
    Att även en tamsugga försöker anfalla en som hon tror utgör ett hot mot hennes kultingar, har jag varit med om flera gånger.
    Skulle nog vara ett stort framsteg om det gick att lära vargarna att ta vildsvin.
    Nädu Olle, varg riskerar inte att bli uppsprättad av grisbetar. Inhägnade får är lättare å förmodligen roligare för vargen
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •