Sidan 355 av 548 FörstaFörsta ... 255305345353354355356357365405455 ... SistaSista
Resultat 3 541 till 3 550 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3541
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    När det gäller "grädde" finns en del alternativa vägar att gå.
    Willy har något man kallar MAT(grädde), bara sett det i 2dl-förp, gjort på mjölk och veg fett..
    Inte så mkt äkta vara kanske men förvaringstiden är oslagbar..
    Förp jag har framför mig, bäst före 28 feb 2014...
    Alternativt kan man ibl använda spraygrädde!
    Hållbarhet i flera månader, är ju en försluten förpackning, inga stygga bacillusker kommer in...
    Påstår inte att det är det ultimata, men vill man slippa dra iväg några km till butiken är det en snabb möjlighet..
    Grädde gjord på veg. fett= palmolja.. Spraygrädden likaså...

    NEJtack! Vill helst inte befatta mig med "livsmedel" som inte beter sig på naturligt sätt och inom rimlig tid. Det får hellre bli en extra resa till butiken.
    Ove

  2. #3542
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Angry

    Hårda tider att va skogshuggare. Snusdosan blir dyrare å innehållet mindre. En snusdosa ska innehålla 50 g, inte 42. Vist blir man förbannad när snuset tar slut för det är för lite i dosan.
    Jan

  3. #3543
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hårda tider att va skogshuggare. Snusdosan blir dyrare å innehållet mindre. En snusdosa ska innehålla 50 g, inte 42. Vist blir man förbannad när snuset tar slut för det är för lite i dosan.
    Hörru! Du får göra ditt eget snus. Jag har inte provat själv men hört att det blir billigare och möcke bätter om en göret själver.. Vi får titta på det när du kommer för att skåda fågel för den butiken som säljer "byggsatserna" ligger i närheten.
    Ove

  4. #3544
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    För något år sen innan jag skaffade Dominatorn var jag tvungen att cykla runt på mina skogsturer, då var jag smärt o vältränad, nu är jag lite biffigare men lyckligare
    Hur som haver så en dag när jag avverkat några mil kom jag förbi ett hus som hade parabolen åt norr, (jag jobbar med elektronik) vilket pucko tänkte jag & cyklade vidare norrut !! det var långt senare när jag skulle vända hemåt jag insåg att jag är vilse, ingen sol ingen navigator men en telefon dock utan täckning märkte jag när jag förstod att jag har någon timme kvar att ta mig hem
    På hem vägen kom jag förbi samma hus, hade då förstått att parabolen satt rätt
    Ursäkta Conny! Jag tog med mig citatet för att inte fullständigt kapa inköpstråden. Jag arbetade delvis bilburet under några år, körandes omkring i Grums- och Karlstads- och jag tror det hette Nyeds kommun, Ett område klarade jag inte av att lära mig trots att jag hade några år på mig - den biten som fanns öster om vägen mellan Ve i Väse och Molkom. Vilse konstant, men lyckades leta mig fram ändå på något sätt. Varje gång jag kom fram till Mosseruds idrottsplats visste jag att nu är allt fel - börja om!! På ett annat ställe fortsatte rakan in genom en grind och upp för en trappa. Där skrämde jag kattan ett par gånger för vägen svängde 90 grader vänster utanför grinden runt gödselstacken, men det gjorde inte jag.

    En sak lärde jag mig under den tiden - det går inte att köra ikapp restid som man inte planerat för, men jag hade förbaskat roligt medan jag försökte..
    Ove

  5. #3545
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ursäkta Conny! Jag tog med mig citatet för att inte fullständigt kapa inköpstråden. Jag arbetade delvis bilburet under några år, körandes omkring i Grums- och Karlstads- och jag tror det hette Nyeds kommun, Ett område klarade jag inte av att lära mig trots att jag hade några år på mig - den biten som fanns öster om vägen mellan Ve i Väse och Molkom. Vilse konstant, men lyckades leta mig fram ändå på något sätt. Varje gång jag kom fram till Mosseruds idrottsplats visste jag att nu är allt fel - börja om!! På ett annat ställe fortsatte rakan in genom en grind och upp för en trappa. Där skrämde jag kattan ett par gånger för vägen svängde 90 grader vänster utanför grinden runt gödselstacken, men det gjorde inte jag.

    En sak lärde jag mig under den tiden - det går inte att köra ikapp restid som man inte planerat för, men jag hade förbaskat roligt medan jag försökte..
    Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.
    Jan

  6. #3546
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.
    I detta område hittar jag min näring gällande skogsturer, är man då trött cyklist utan näring så går det åt skogen..

  7. #3547
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Detta är ett knepigt område. På väg mot Norge hyrde jag en stuga utmed en grusväg, nära en ganska stor gård. Nästa dag skulle jag norrut. Efter ca en halv timmes körning norrut var jag tillbaka vid samma stuga. Kollat på kartan efteråt å inte förstått hur detta gått till. Stugan ligger ca två mil öster om Molkom. Snacka om vilse, trevlig grusväg, men nästa försök kom jag till Norge.
    Det är väl inte för inte som tråden heter60+
    Fått underkylt regn i natt som gjort vägarna hala. Skall sent omsider lägga på dubbdäcken på hojen i dag. Sedan spelar halkan inte så stor roll bara man tar det lugnt. Kör med korta dubb ungefär som på bilen.

  8. #3548
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Varit älgjakt idag.. Det första jag fick se när jag kom på samlingsplatsen var en älg som låg i traktorskopan?

    I går kväll blev den påkörd på 26;an, ungefär mitt på en sträcka med s.k. viltstängsel som är minst 1,5 mil lång. I bilen som körde på dog en och skadades två personer, varav en allvarligt. Bilen dom åkte i var en Renault Megane.

    Älgen, som var en stor ko, blev illa tilltygad med skallen trasig och även kroppen var rejält tillställd så det måste varit en mycket kraftig smäll. Inte en bit att ta vara på.

    Alltså - lita inte på att det är fritt från vilt mellan viltstängsel + kör inte fortare än att du hinner agera inom den sträcka som du faktiskt ser vägen. De flesta kör efter de reflexremsor som sitter i kantmarkeringsstolparna, men dom ger ingen upplysning om ev. hinder - dom talar bara om var vägen är tänkt att gå.

    Nej, vi sköt ingen älg idag...
    Ove

  9. #3549
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Varit älgjakt idag.. Det första jag fick se när jag kom på samlingsplatsen var en älg som låg i traktorskopan?

    I går kväll blev den påkörd på 26;an, ungefär mitt på en sträcka med s.k. viltstängsel som är minst 1,5 mil lång. I bilen som körde på dog en och skadades två personer, varav en allvarligt. Bilen dom åkte i var en Renault Megane.

    Älgen, som var en stor ko, blev illa tilltygad med skallen trasig och även kroppen var rejält tillställd så det måste varit en mycket kraftig smäll. Inte en bit att ta vara på.

    Alltså - lita inte på att det är fritt från vilt mellan viltstängsel + kör inte fortare än att du hinner agera inom den sträcka som du faktiskt ser vägen. De flesta kör efter de reflexremsor som sitter i kantmarkeringsstolparna, men dom ger ingen upplysning om ev. hinder - dom talar bara om var vägen är tänkt att gå.

    Nej, vi sköt ingen älg idag...
    Som jag skrivit förut. Skjut bort älgarna så slipper vi många döda pga. dem varje år. Ta vargarna oxå.
    För annars så tar de tamboskapen när älgarna är borta.

  10. #3550
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Har fixat ordning hojen i väntan på lite snöväder. Nydubbade däck, handtagsmuffar och det bästa av allt; ett fårskinn på dynan. Sånt där man hade på moppen.
    Men nu kommer det väl ingen snö.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •