Sidan 352 av 548 FörstaFörsta ... 252302342350351352353354362402452 ... SistaSista
Resultat 3 511 till 3 520 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3511
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Läste det Olle, hoppas det inte är ny Gudrun på gång.
    Blåsigt blir det nog. Ved inne, campingköket tankat, stearinljus och lyktor på plats. Jaktradion laddad och alla grannarna kör på samma kanal när telenätet pajar.

    Får hoppas att det blir lugnare. Vi ska väl "bara" få storm som mest på våra breddgrader.
    Ove

  2. #3512
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    När jag funderar på vädret de sista tio åren, så slås jag av att vi här i Värmland har varit förskonade från de stora ovädren som kommer från väster. Det beror ju på att södra Norge tar emot eländet.
    Visst kan det väl blåsa, men något av Gudruns dignitet har vi inter haft vad jag kan minnas.
    Bara att hoppas att ni i södern inte får det alltför jäkligt de kommande dygnen.

  3. #3513
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    När jag funderar på vädret de sista tio åren, så slås jag av att vi här i Värmland har varit förskonade från de stora ovädren som kommer från väster. Det beror ju på att södra Norge tar emot eländet.
    Visst kan det väl blåsa, men något av Gudruns dignitet har vi inter haft vad jag kan minnas.
    Bara att hoppas att ni i södern inte får det alltför jäkligt de kommande dygnen.
    Nä, blåsten brukar inte vara så farligt med, men regn och blöta brukar det vara mer av i stråket Dalsland -> mittre Värmland med översvämmningar och rasade vägar och sånt. Oftare nu än för några decennier sen enligt min osäkra bedömning.
    Ove

  4. #3514
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nä, blåsten brukar inte vara så farligt med, men regn och blöta brukar det vara mer av i stråket Dalsland -> mittre Värmland med översvämmningar och rasade vägar och sånt. Oftare nu än för några decennier sen enligt min osäkra bedömning.
    Det var ju en rejäl översvämning i Arvika för ca 13 år sedan. Den berodde på att ingen kunde besluta om att slussarna i Säffle skulle öppnas i tid. Numera är det hela åtgärdat .
    Klarälvsdalen kan ju drabbas om det har snöat väldigt mycket i Trysiltrakten i Norge eller regnat väldigt mycket där. Har för mig att Klarälven har en sträcka på ca 40 mil norröver. Den byter namn till Trysilelva på norska sidan.
    Dalsland har ju en jäkla massa sjöar som skall rinna ut i Vänern på bara några ställen, så det svämmar ju lätt över där.

  5. #3515
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Härligt med förberedelse, radio, ljus, kokmöjlighet mm
    Vänern behöver fyllas på det är ju nästan tomt på vatten, stryper man utloppet för mycket så får Göteborgarna saltvatten i sitt dricksvatten så det är inget bra alternativ, de dricker ju redan vårat avloppsvatten

  6. #3516
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jaha, var blev blåsten av? Här var det väl kuling som mest. Räven i Linneryd är ute och banar väg med motorsåg så där kom vinden som annonserat... Hoppas att det finns kvar lite villande mo så att Flickorna i Småland har något att tralla i.

    Nu är det sånt där riktigt kalasväder så jag kommer nog att ta ut en hoj om det står sig några timmar.
    Ove

  7. #3517
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Och så blev det av - mellan två molnbankar stack jag ut med Greta på en 10-milatur. Rullade iväg ner mot Kinnekullehållet men på väg dit stannade jag och snackade med en trevlig älgko som stod bredvid vägen. Körde först förbi men vände och passerade en gång till innan jag stannade bredvid henne på ca 20 m. avstånd. Jag hade ettan i och puttrade med indragen koppling. Jag har en rätt hälsosam respekt för djur jag inte känner, men den här kossan stod bara och tittade lojt tillbaka och idisslade lugnt, ungefär som en tonårstjej med tuggummi.

    Om någon snackar om attt djuren skräms av MC - glöm det. man behöver verkligen inte smyga för att komma nära. Man får kliva av och stå bredvid hojen innan dom fattar att man är en sån där som kan skjuta.

    Vände hemåt vid Österäng för det andra molnsjoket gjorde att det blev svalt. Får nog försöka få fodret i jackan(har jag sagt det förut?).
    Senast redigerat av Ove den 2013-10-29 klockan 16:17.
    Ove

  8. #3518
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jaha, var blev blåsten av? Här var det väl kuling som mest. Nu är det sånt där riktigt kalasväder så jag kommer nog att ta ut en hoj om det står sig några timmar.
    Jag springer ut och in mellan regsnskurarna och jobbar på mitt minigarage, 15kvm..
    Regnade och blåste lite igår - men mer blev det inte..
    Hoppas att vädret håller sig på rätt sida om 0 grader..(helst över +5)
    Ska gjuta lite plint i morgon.

  9. #3519
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    Hoppas att vädret håller sig på rätt sida om 0 grader..(helst över +5)
    Jo du har lyckats bra för det är väl så det har varit senaste veckan. Ömsom mulet - ömsom klar, någon regnskvätt när som helst.

    Just nu skiner solen men Sigrid är hos hojdoktorn - olja, filter och allmän puts och tillsyn. Ja jag vet - skulle jag väl kunna men jag vill inte beröva fok deras levebröd.....
    Ove

  10. #3520
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Så nu är jag tillbaka till internet när telia skarvat ihop kabeln igen.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •