Sidan 336 av 548 FörstaFörsta ... 236286326334335336337338346386436 ... SistaSista
Resultat 3 351 till 3 360 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3351
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Jag erkänner att jag är åskrädd. Man känner sig liten å ynklig å kan inte påverka.
    Har funderat många gånger hur en blixt kan ha sådan kraft att en jättebjörk splittrades här hemmavid i en hage där våra djur brukar beta.
    En blixt har ju ingen massa, så vad är det i den, som kan spränga även stenar?

  2. #3352
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Energi.
    /Erik

  3. #3353
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Har funderat många gånger hur en blixt kan ha sådan kraft att en jättebjörk splittrades här hemmavid i en hage där våra djur brukar beta.
    En blixt har ju ingen massa, så vad är det i den, som kan spränga även stenar?
    Jo det är en jäddrans massa energi som kan snabbvärma vatten som finns i ex.vis inuti en sten så att stenen sprängs av en ångexplosion, samma sak med ett träd - fukt förångas och spränger trädet så flisorna ryker vida omkring.
    Ove

  4. #3354
    Åska som slår ner på marken kan vid rätt sorts sand bilda ett rör av smält sten, det krävs en faslig massa energi för att få till det.
    Jan-Olov

  5. #3355
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Luktar hembränning pågår i hela huset och kantarellsoppan hade smak med en dragning åt fernissa. Råkade hälla i lite för stor slurk cognac i grytan, tydligen influerad av Morberg.....

    Nästa gång får det bli vin.
    Senast redigerat av Ove den 2013-08-12 klockan 14:28.
    Ove

  6. #3356
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    I dag fick barnbarnen följa med ut i skogen och plocka svamp, hämta gurka och tomater från växthuset, plocka upp potatis. Sedan vankades det ( fusk ) fiskpinnar till detta. Senare plockades det vinbär och tillreddes saft, som oxå avsmakades.
    Livet på landet har sina plussidor bara inte blixten slår ner.

  7. #3357
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    I dag fick barnbarnen följa med ut i skogen och plocka svamp, hämta gurka och tomater från växthuset, plocka upp potatis. Sedan vankades det ( fusk ) fiskpinnar till detta. Senare plockades det vinbär och tillreddes saft, som oxå avsmakades.
    Livet på landet har sina plussidor bara inte blixten slår ner.
    Snacka om energi!? Jag har tillsammans med hustru passat barnbarn, på 2½ år. Från tidig morgon till kvällen i dagarna två - full rulle och sen stupa i säng. Men det är mödan värt...
    Ove

  8. #3358
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    En välmotiverad vilodag... Tog iallafall ut Greta ur förvaring för att motionera bort dammlagret som lagt sig över henne. Egentligen är det en onödig hoj för mig och kanske jag skulle sälja av? För lite plats för ha en hoj som väntar på skjutsning som aldrig blir av.
    Vore bättre att satsa på en lite mindre, 250 - 400cc som jag yrat om tidigare.

    Blev dock minst 5 mil och hon startade på första nuddet på startknappen trots att hon stått stilla hela sommaren, men det kändes ovant för mig. Jag tog ut Sigrid en sväng efteråt för att se om det var som jag inbillat mig, men nejdå, offroadstuket ÄR trevligare.
    Ove

  9. #3359
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Tog mig en tur på blandade vägar igår. Först en sväng uppåt Glaskogen med alla dess fina grusvägar, som var kanonfina nu efter att regnet hade fuktat dem. Sedan söderut till Bengtfors. vägen mellan Svensbyn vid E 18 och förbi Krokfors har fått ny beläggning och röjts vid sidorna. Tyvärr kan nog inte glidarhojarna uppleva den vägen till fullo. Den är ju mycket kurvig och lite småbackig, så fotpinnarna tar ju i ibland.
    HAMNADE PÅ ETT VÄGAVSNITT VID TVETA, DÄR DET TYDLIGEN SKALL LÄGGAS NY ASFALT, MEN ÄNNU VAR BARA VÄGTRUMMORNA BYTTA. SÅREN I VÄGBANAN VAR PÅ EN DEL HÅLL VÄLDIGT OTREVLIGA. VARNING FATTADES JU SOM VANLIGT FÖR DETTA.

  10. #3360
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    HAMNADE PÅ ETT VÄGAVSNITT VID TVETA, DÄR DET TYDLIGEN SKALL LÄGGAS NY ASFALT, MEN ÄNNU VAR BARA VÄGTRUMMORNA BYTTA. SÅREN I VÄGBANAN VAR PÅ EN DEL HÅLL VÄLDIGT OTREVLIGA. VARNING FATTADES JU SOM VANLIGT FÖR DETTA.
    Skriv en rad och påpeka felen till adressen nedan. Den går till Trafikverkets kundtjänst. Efter några dagar kommer du säkert att få ett mail tillbaka med en förklaring på vilka regler man jobbar efter och att man har gjort rätt.. . Sen är det läge att maila Maria Nordqvist på SMC.

    https://dka.vv.se/kundtjanstext/
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •