Sidan 322 av 548 FörstaFörsta ... 222272312320321322323324332372422 ... SistaSista
Resultat 3 211 till 3 220 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3211
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Nu är jag tebax efter en vecka på Malta. Jag har fortfarande samma kläder som jag tog på mig för mer än ett dygn sedan och jag behöver duscha och sova en stund. Det var i och för sig en lång restid men annat tillkom också som gjorde dagen längre.

    Det var härligt sommarväder där nere nu. Inte konstigt eftersom delar av världens största badstrand, Sahara, ligger nordligare än ön. Återkommer med mera rapport för det är faktiskt en plats där man kan hoja runt en del.
    Ove

  2. #3212
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Startat hojen - i garaget. Ser man vad det gör när man släcker lyset på hösten - small igång efter två sekunder startmotor + choke. Härligt att den gamla fungerar som den ska, det enda var väl lite astma när jag skjöt in choken llite tidigt annars gick den som en fin sommardag. Ska prova att köra när jag fått på mig mera kläder och det blir nog i morgon, hoppas jag. Det behöver bytas luft i däcken men sen är den nog klar att tackla den svenska sommaren.
    Ove

  3. #3213
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Startat hojen - i garaget. Ser man vad det gör när man släcker lyset på hösten - small igång efter två sekunder startmotor + choke. Härligt att den gamla fungerar som den ska, det enda var väl lite astma när jag skjöt in choken llite tidigt annars gick den som en fin sommardag. Ska prova att köra när jag fått på mig mera kläder och det blir nog i morgon, hoppas jag. Det behöver bytas luft i däcken men sen är den nog klar att tackla den svenska sommaren.
    Toppen. Med frisk vårluft i däcken kommer den att dansa fram. Men föraren???

  4. #3214
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Föraren får frisk luft eftersom. Ska passa på å fylla frisk luft i lungorna strax.
    Jan

  5. #3215
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Toppen. Med frisk vårluft i däcken kommer den att dansa fram. Men föraren???
    Jodå! Nu har jag kört de första milen för säsongen och bytt luft i däcken har jag också. Ang. förarrosten så släppte en hel del redan i starten, såg ett rödbrunt moln i backspegeln så nu är bara gravrosten kvar.

    Verkar som tomten varit ute och kört i vinter för framdäcket behöver bytas. Trodde att det skulle vara hälften kvar.
    Ove

  6. #3216
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Skall montera MRA-rutan i morgon. Spännande och se om den funkar bättre än de rutor jag tillverkat själv.
    Nu väntar jag på en "ny" GPS. Den gamla som hängt med i minst 5 år har börjat trilskas med laddningen och verkar även ha problem med andra funktioner.

  7. #3217
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hoppsan!! Jag pratade med en inisad Räven i morse. Utanför huset kommer han men vägarna är fulla av is. Då skröt jag med att vägarna hos mig är isfria. Var iväg och beställde nytt framdäck för det är på väg att bli spontansliks. Fortfarande på gränsen till "godkänt" men inte bra alls.

    Tar en av favvovägarna och noterar att det är fan så guppigt och att vatten kryper upp genom sprickor i asfalten. Mitt i en kurva är det plötsligt decimetertjock is med djupa spår där det mosat till sig - då gällde det att hålla tungan i rätt mun ett tag. Forsatte vägen fram och se, det var mera is 2 - 3 kilometer framåt så det var lite intressant ett tag innan jag kom iland på torr asfalt.

    Ljög alltså när jag pratade med Jan....
    Ove

  8. #3218
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Exclamation

    Haha, samma som här då. Bra att du inte lurade ut mig på isen. Skuggpartier dit solen inte nått är isiga på det roliga vägnätet.
    Jan

  9. #3219
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Skall montera MRA-rutan i morgon. Spännande och se om den funkar bättre än de rutor jag tillverkat själv.
    Nu väntar jag på en "ny" GPS. Den gamla som hängt med i minst 5 år har börjat trilskas med laddningen och verkar även ha problem med andra funktioner.
    MRA-rutan monterad och provad. Den är tyvärr inte lika bra på att skuffa undan luften som den hemgjorda var, men klart snyggare.
    Verkar som om luttrycket har flyttats från överkant bröstet och uppåt. Luften verkar vara splittrad tack vare den extra läppen på rutan och blir alltså inte så markerat.

  10. #3220
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Slulle berätta om min resa till Malta.

    Jag, liksom min hustru, bror och svägerska är pensionär och därmed berättigad att vara med i pensionärsförening och dom ordnar väldigt trevliga resor.

    SPF Mariestad hade en resa till Malta över påskhelgen som vi såg till att vara med på. Buss till Landvetter, flyg till Frankfurt, går till nästa plan som flyger till Malta. Där kliver vi på buss som för oss till restaurang med skaldjur som specialitet, pasta med (oskalade)tångräkor, bläckfisk, musslor och lite sånt. Nåja räkskal är nog bra för skelettet och smaken lite svavel som det brukar vid Medelhavet. Fortsatte sedan till nästa anhalt Marsalforn på Gozo. Färjan till Gozo passerade ön Comino, befolkad av tre(3) personer varav 2 är poliser. Vi bodde 2 nätter på Gozo sedan resten i st Julien norr om Valetta.

    Öarna är väldigt kuperade väldigt tättbefolkade och små. Vill man åka dit för att ta sig runt på 2 hjul rekommenderar jag att hyra på plats, bo på ett ställe och göra utflykter. Valetta och området omkring skulle jag helst undvika att köra i själv. Trafiken skulle jag nog vilja kalla hänsynsfull och fullständigt galen. Här är det inga stora marginaler som gäller och gator och vägar är INTE i bra skick. Det är gropigt, spårigt och framför allt halt! Halkan beror på att man använder kalksten i asfalten som svettas i värmen+ att det driver in salt från havet och sandstoft från Afrika. Bror min och jag stannade vid en rondell och det var en liten stigning just där. Vi tittade på hur många bilar som slirade vid starten - av ca 20 bilar var det två som inte gjorde det.

    Kulinariskt? Nja 5-stjärniga hotell innebar inte att deras kök är värda några stjärnor alls. Ibland funderade jag på om man tävlade om hur många gånger man kan döda en ko, eller höna, efter slakteriet. Och kryddfén bor inte där. Det finns enstaka restauranger som lagar gott käk - men hitta dom? Roligast om man inte har säkra och trovädiga tips är att anlita "hål i väggenrestauranger". Detta gäller dock inte pizza som enligt min egen dystra erfarenhet inte skall inhandlas söder om Smygehuk. Det är i och för sig en konst att bränna en pizza till kol runt om samtidigt som man behåller dess centrum helt opåverkad av värme, vette fanken hur dom bär sig åt?
    Tips: ta med salt och peppar i såna där engångsförpackningar för luftfuktigheten gör att dom salt- och pepparkar som finns funkar inte, möjligen som skallror....

    Nu har jag pekat på det negativa, nu tar vi det andra....

    Malteserna i gemen är positva typer som är väldigt hjälpsamma och lätta att kommunicera med. Finns det undantag så träffade jag inte på den personen. Öarna är fulla av sevardheter och man behöver inte oroas för kriminalitet av något slag. " Man kan springa men man kan inte gömma sig" som det heter på öarna. Man kan se att nyckeln sätts i dörren om ingen är hemma så att gästerna kan komma in och vänta. Sant - såg det själv!

    Klimatet. Skönt på våren, vi hade omkring 20 grader i skuggan hela veckan. På sommaren kan det knalla iväg mot de 40 så då vill jag inte vara där. 300 soldagar/år.

    Rekommenderar verkligen ett par veckor där. Lämpligt fordon? Finns många Ferrari och Lamborgini + em massa stora glidare på öarna, varför - kanske för att visa att det går? Jag rekommenderar var sin liten scooter eller hellre offroad för det finns faktiskt en del fina grusvägar lite varstans.
    Senast redigerat av Ove den 2013-04-11 klockan 20:11.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •