Sidan 318 av 548 FörstaFörsta ... 218268308316317318319320328368418 ... SistaSista
Resultat 3 171 till 3 180 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3171
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm, jag kanske har fel, men har för mig att det är Maj månads snö som ger som fåragö. Har någon Bondepraktikan, så var vänlig svara.
    April snö säger vi i småland
    Jan

  2. #3172
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Helt rätt tänkt, be Jan boka väder.
    För på den här sidan av sverige verkar det mest vara blåst, regn och dimma, så det vore helt klart en tabbe att be mig att ordna bra väder (jag som inte ens klarar av att flytta 80mil och bosätta mig där solen lyser)

    Men som tröstpris så har vi iaf stabilt väder (det regnar alltid).
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  3. #3173
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av namn Visa inlägg
    Helt rätt tänkt, be Jan boka väder.
    För på den här sidan av sverige verkar det mest vara blåst, regn och dimma, så det vore helt klart en tabbe att be mig att ordna bra väder (jag som inte ens klarar av att flytta 80mil och bosätta mig där solen lyser)

    Men som tröstpris så har vi iaf stabilt väder (det regnar alltid).
    Haha, du vet väl att jag bjuder på rejäla regnväder
    Jan

  4. #3174
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117
    Har varit ute två dagar redan, 18 mil 26/2 och 20 mil 1/3 till Borås och MC-mässan i Åhaga. Den 26/2 hann det bli -3 innan jag var hemma igen - men, det var garanterat myggfritt :-)

  5. #3175
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Har varit ute två dagar redan, 18 mil 26/2 och 20 mil 1/3 till Borås och MC-mässan i Åhaga. Den 26/2 hann det bli -3 innan jag var hemma igen - men, det var garanterat myggfritt :-)
    Låter skönt! Här ser ut som så att pga omväxlande dagsmeja och frost har jag tjockt islager som är knöligt och halt - skulle behöva en fulldubbad rollator för att överhuvud taget ta mig till garaget.
    Ove

  6. #3176
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Låter skönt! Här ser ut som så att pga omväxlande dagsmeja och frost har jag tjockt islager som är knöligt och halt - skulle behöva en fulldubbad rollator för att överhuvud taget ta mig till garaget.
    Denna vintern har varit för jäklig beträffande väglaget. Både frugan och jag har fått sätta i skruvdubbar i våra stövlar för kunna ta oss fram mellan postlådan och huset och likaså stallet.
    Att gå ut på dagliga promenader med hundarna hade utan dubbar varit uteslutet.
    Nu börjar ju marken titta fram här och var, så våren kanske är på gång, men det brukar ju alltid bli ett jäkla bakslag, så troligen även i år.

  7. #3177
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Det som lakar på dagen fryser till knubblig is på natten. Min byväg ser för jäklig ut just nu.
    Jan

  8. #3178
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Spara och släck ner.... Jag har just inte varit ute på hela dagen. Har suttit vid datorn och jobbat med gamla dagböcker skrivna av en finsnickare på orten. håller på med året 1940.
    Han var vid landstormen, inryckt med kort varsel och var förlagd på väldigt provisoriska platser, skulle hindra tysken att invadera med hjälp av 5 skarpa skott, 2 handgranater och lite handkastade rök och brandgranater, ensam på en väg i Bohuslän. Officerare som gosade med och gav presenter till nassarna på andra sidan gränsen, folk som blev galna o.s.v. Han beskriver också hur den ena varan efter den andra blev ransonerad och hur livsvillkoren hårdnade för vanligt folk.
    Det ger en insikt i hur det var att leva i ett land som var starkt påverkat av kriget utan att vara direkt drabbat, om all oro och funderingar på hur det skulle gå och ändå försöka leva ett "normalt" liv.
    Jag var inte med förrän på slutet, född -44, så jag har inga minnen men fick väl höra fragment när jag var för mycket barn för att förstå. Väldigt intressant, långt bättre än tillrättlagda beskrivningar i historieböcker och dokumentärer.
    Ove

  9. #3179
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Just nu tar jag några timmar på vedbacken medan solen skiner. Vet att det brukar bli segt med vedarbetet när hojäventyr lockar.
    Jan

  10. #3180
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Just nu tar jag några timmar på vedbacken medan solen skiner. Vet att det brukar bli segt med vedarbetet när hojäventyr lockar.
    Is och frusen snö runt varenda vedbit, som i mitt fall forfarande stå på rot. Inget lämpligt före att bära en motorsåg i. Väntar på några plusgrader till för det är skridskois på dom mest oväntade ställen.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •