Sidan 313 av 548 FörstaFörsta ... 213263303311312313314315323363413 ... SistaSista
Resultat 3 121 till 3 130 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3121
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inte så mycke rulle på denna tråden men jag tjatar väl på.

    Tittat på var jag ska köra igång och motorsågen letas fram.... Den har tydligen inte varit igång på ca 15 år - behöver en genomgång för att överhuvud taget starta? Får låna mig fram så länge om vädret håller sig någorlunda milt.
    Ove

  2. #3122
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Härlig dag i vedskogen med väl fungerande såg
    Jan

  3. #3123
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte så mycke rulle på denna tråden men jag tjatar väl på.

    Tittat på var jag ska köra igång och motorsågen letas fram.... Den har tydligen inte varit igång på ca 15 år - behöver en genomgång för att överhuvud taget starta? Får låna mig fram så länge om vädret håller sig någorlunda milt.
    Du får väl investera i någon av de nya batteridrivna sågarna som kommit. Då skrämmer du ju inte de stackars vildsvinen heller.

  4. #3124
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Olle är smart, du smyger fram å fäller en fura rakt i vildsvinsbalen. Du får både ved å kött utan att bajsat ner miljön.
    Jan

  5. #3125
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Du får väl investera i någon av de nya batteridrivna sågarna som kommit. Då skrämmer du ju inte de stackars vildsvinen heller.
    Hmm? Räcker det inte med att göra som dom gjorde i familjen Addams när dom ville såga i smyg - fila bort tänderna på sågen?
    Ove

  6. #3126
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Olle är smart, du smyger fram å fäller en fura rakt i vildsvinsbalen. Du får både ved å kött utan att bajsat ner miljön.
    Är det så man gör pressylta av vildsvin?
    Ove

  7. #3127
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Vintern håller på att ta omtag. Snöar på andra dagen men det har guskelov inte ökat så mycket på marken för det har smält undan i samma takt som det kommit, men nu funderar jag på om det inte håller på att bli kallare igen och då fryser allt fast till en hopplös is.

    Aktivitet? Läsa.... Igår eftermiddag läste jag boken "Ved". Fick en bra förklaring till att asp smäller så infernaliskt i brasan ibland så kolbitarna ryker - det kan bli fickor med fukt i klamparna som aldrig torkar ut och då blir det ångexplosioner. Enkelt plötsligt när man hittar förklaring. Dessutom betonades att det är vikten på veden som ger en anvisning om hur mycket som går åt - inte volymen. Lärorikt!

    Började på nästa bok "Med Bris mot Kap Horn". Den handlar om Sven Lundin som numera går under namnet Yrvind. Han går sina egna vägar och bygger sina båtar så små som han bara kan för att få dom så säkra som bara är möjligt. Förstår hur han menar och beundrar hans målmedvetenhet.

    Hade tänkt vara i skogen idag för att fixa värmen till nästa vinter men vädret är bara äckligt. Nu ska jag snart snöa av bilen och köra till affären. Mat ska man ha även när man går på tomgång.
    Ove

  8. #3128
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vintern håller på att ta omtag. Snöar på andra dagen men det har guskelov inte ökat så mycket på marken för det har smält undan i samma takt som det kommit, men nu funderar jag på om det inte håller på att bli kallare igen och då fryser allt fast till en hopplös is.

    Aktivitet? Läsa.... Igår eftermiddag läste jag boken "Ved". Fick en bra förklaring till att asp smäller så infernaliskt i brasan ibland så kolbitarna ryker - det kan bli fickor med fukt i klamparna som aldrig torkar ut och då blir det ångexplosioner. Enkelt plötsligt när man hittar förklaring. Dessutom betonades att det är vikten på veden som ger en anvisning om hur mycket som går åt - inte volymen. Lärorikt!

    Började på nästa bok "Med Bris mot Kap Horn". Den handlar om Sven Lundin som numera går under namnet Yrvind. Han går sina egna vägar och bygger sina båtar så små som han bara kan för att få dom så säkra som bara är möjligt. Förstår hur han menar och beundrar hans målmedvetenhet.

    Hade tänkt vara i skogen idag för att fixa värmen till nästa vinter men vädret är bara äckligt. Nu ska jag snart snöa av bilen och köra till affären. Mat ska man ha även när man går på tomgång.
    Lärorikt Ove. Blöt ved tyngre än torr, ju våtare ved ju mera går det åt. förstår tankegången.
    Jan

  9. #3129
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Lärorikt Ove. Blöt ved tyngre än torr, ju våtare ved ju mera går det åt. förstår tankegången.
    Jo den brinner ju längre också - men kallare.

    Nej men torr ved av gran ger hälften av den värme du får ut av bok som är tätare och därmed också tyngre om du räknar i volym. Väger du veden blir det ung samma värme för båda.
    Ove

  10. #3130
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Vedeldning är en intresant vetenskap, kan man sin sak kan det frigöra ekonomi för mc körning.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •