Sidan 300 av 548 FörstaFörsta ... 200250290298299300301302310350400 ... SistaSista
Resultat 2 991 till 3 000 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2991
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Aj som fan! Gjorde det ont?

    Jag och hustrun tog en tur till Värmland igår för barnvaktande. Stannade till vid Biltema och köpte handtagsmuffar. Kollade när jag kommit fram hur dom såg ut och lite förvånad blev jag när det var två st högermuffar i paketet. Fick alltså svänga inom på hemvägen idag och byta den ena till en vänstermuff. Därmed har jag övertygats om att även Biltema kan göra fel.

    På väg norrut konstaterade jag att det är väldigt blött i markerna och Vänern fyller på vägdikena här och var utefter 26;an. Behövs inte mycket regn till för att det ska bli översvämmningar igen. Medan jag slötittade på TV;n i morse dök det ett, från detta forum bekant ansikte; Guzzi-Leif, och han talade just om risker med att bo i vissa områden. Kul! Läget är nu sådant att det är anledning att vara vaksam. Får väl förtöja ekan fastän den ligger på land.

    I morgon blir det att montera muffar och om värmen håller i och det torkar upp lite på vägarna kan det nog bli en liten tur...
    +10 å sol i morgon
    Jan

  2. #2992
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    +10 å sol i morgon
    Gud give!
    Ove

  3. #2993
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    +10 å sol i morgon
    I mitt fall betyder det:
    "Ut och reparera huvudkopplingscylindern" - på bilen..
    Dvs ligga hopskrynklad under instrumentbrädan och arbeta...

  4. #2994
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av LowTech Visa inlägg
    I mitt fall betyder det:
    "Ut och reparera huvudkopplingscylindern" - på bilen..
    Dvs ligga hopskrynklad under instrumentbrädan och arbeta...
    I vissa lägen önskar man att man vore en halv meter hög och vig som en apa....
    Ove

  5. #2995
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    +11, GSblå himmel 15 nov
    Jan

  6. #2996
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    +11, GSblå himmel 15 nov
    Hyfsat varmt här också men solen står lågt och motljuset verkar komma från alla håll och glittrar i våt vägbana. Får invänta ett moln som kan följa mig på vägen - Konstigt att man aldrig är riktigt nöjd?
    Ove

  7. #2997
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hyfsat varmt här också men solen står lågt och motljuset verkar komma från alla håll och glittrar i våt vägbana. Får invänta ett moln som kan följa mig på vägen - Konstigt att man aldrig är riktigt nöjd?
    Vist är det synd om oss, jäkla motsol på hemvägen i dag
    Jan

  8. #2998
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Så har det hänt igen! Älg påkörd på 26;an och eftersom det var på mina jaktmarker ringde ägaren och ville ha hjälp att få älgen av vägen.

    Kör runt och ställer mig på en sidoväg lite bortom och hittar bildelar mer än 100 m från platsen där bil och älg stannade. Räddningstjänst och polis är på plats och jobbar med att hjälpa föraren ur bilen. På asfaltskanten ligger älgen, en 8-taggare, vikt levande minst 350 kilo och rejält tilltufsad.

    Föraren verkar ha klarat sig ganska bra men plockades ur bilen på säkrat sätt. Bilen var utan allt som kan lossna i framändan och taket uppfläkt, kanske en meter, av älgen. Funderar på hur men det kan varit hornet som öppnat plåten (- min gissning).

    Tittade på hur älgkroppen såg ut flådd. Huvvaligen! Tarminnehåll hade tryckts ut emellan kött och hud på flera ställen. Bröst och bukhåla innehöll bara blodig massa. Frakturer på alla ben + rygg + revben. Ja kort sagt - inget som kan användas efter en sån smäll.

    Ta´t försiktigt där ute. Rätt som det är står älgen där mitt framför, som släppt från ovan.
    Ove

  9. #2999
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Så har det hänt igen! Älg påkörd på 26;an och eftersom det var på mina jaktmarker ringde ägaren och ville ha hjälp att få älgen av vägen.

    Kör runt och ställer mig på en sidoväg lite bortom och hittar bildelar mer än 100 m från platsen där bil och älg stannade. Räddningstjänst och polis är på plats och jobbar med att hjälpa föraren ur bilen. På asfaltskanten ligger älgen, en 8-taggare, vikt levande minst 350 kilo och rejält tilltufsad.

    Föraren verkar ha klarat sig ganska bra men plockades ur bilen på säkrat sätt. Bilen var utan allt som kan lossna i framändan och taket uppfläkt, kanske en meter, av älgen. Funderar på hur men det kan varit hornet som öppnat plåten (- min gissning).

    Tittade på hur älgkroppen såg ut flådd. Huvvaligen! Tarminnehåll hade tryckts ut emellan kött och hud på flera ställen. Bröst och bukhåla innehöll bara blodig massa. Frakturer på alla ben + rygg + revben. Ja kort sagt - inget som kan användas efter en sån smäll.

    Ta´t försiktigt där ute. Rätt som det är står älgen där mitt framför, som släppt från ovan.
    Det har ju stor betydelse viken bil man har och hur smällen tar. jag körde på en älg för några år sedan, bara 300 m hemifrån. Jag hade då en Cheva Van. Glaset på ett fjärrljus sprack och ett vindrutetorkarblad gick sönder, samt en liten buckla på motorhuven. Älgen blev liggande och sköts på platsen.
    Två veckor senare bara 200 m därifrån körde en liten Volvo 345 på en älg och bilen blev bara skrot. Taket intryckt, men inte så mycket där föraren satt. Som tur var, var han ensam i bilen. Den älgen fick oxå avlivas.
    Räknar med att kunna ta en tur på söndag om vädret fortsätter att vara fint. Annars får jag väl köra ändå.

  10. #3000
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det har ju stor betydelse viken bil man har och hur smällen tar. jag körde på en älg för några år sedan, bara 300 m hemifrån. Jag hade då en Cheva Van. Glaset på ett fjärrljus sprack och ett vindrutetorkarblad gick sönder, samt en liten buckla på motorhuven. Älgen blev liggande och sköts på platsen.
    Två veckor senare bara 200 m därifrån körde en liten Volvo 345 på en älg och bilen blev bara skrot. Taket intryckt, men inte så mycket där föraren satt. Som tur var, var han ensam i bilen. Den älgen fick oxå avlivas.
    Räknar med att kunna ta en tur på söndag om vädret fortsätter att vara fint. Annars får jag väl köra ändå.
    Tur att det i detta fallet var en normalstor Volvo, många andra bilar hade nog säckat ihop. Den här älgen behövde inte skjutas för den dog nog under resan den fick med bilen eller när den dråsade ner i backen.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •