Sidan 231 av 548 FörstaFörsta ... 131181221229230231232233241281331 ... SistaSista
Resultat 2 301 till 2 310 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2301
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Jag avsåg att åka endast asfalt runt Säfsen. Åker ni endast Adventurehojar? Får kanske se över mitt ägande /Håkan
    Det är nog bra med den hoj du har.

    Bergslagen med lokalkänd guide har länge stått på önskelistan för mig så jag är med om jag kan. Funderat lite på Säfsen och adventureåkarna - finns det plats i för vanliga luffare när dom har invaderat byn? Jag antar att man kan behöva någon dag på stället så att man inte bara sitter och kör utan har tid för lite ljuga och sånt.
    Ove

  2. #2302
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Jag avsåg att åka endast asfalt runt Säfsen. Åker ni endast Adventurehojar? Får kanske se över mitt ägande /Håkan
    Jaa, du Håkan. Om man vill uppleva hojåkning i alla dess fina former så är ju sk. adventurehoj det bästa.
    Fördelarna är ju många. Om vi tänker oss de ultimata hojarna, BMW 1200 Gs eller Honda Varadero, så är de ju hojar med mycket fin väghållning och kraft, tillräcklig hög toppfart, utmärkta att åka två på, med lite grovmönstrade däck, hojar som tar dig fram nästan överallt.
    Då behöver man inte tänka på om helt plötsligt asfalten tar slut.
    Om man oftast åker ensam på hojen så är ju Varaderons lillebror Transalp ett mycket fint val. Lättare, lite smidigare, men även den försedd med en slitstark V-twin motor.

  3. #2303
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Har tänkt länge som du Olle: Välj hoj för ditt användningsområde. När äventyret dyker upp kan man inte köra hem å byta hoj. En av dom verkliga höjdarna va att klättra upp till Blåhöj, Två på å fullt semesterpack å pilotdäck dagen efter vägen öppnats för året. En kaffestund på toppen med utsikt över Norges fjällvärld. Hojnjutning för en 60+are från skogen.
    Jan

  4. #2304
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Det ni skriver stämmer bra med mina tankar. Man väljer ju vägar efter typ av hoj, jag har insett att en äventyrshoj skulle passa mig, då behöver man inte vända för att vägen övergår till grusväg vilket ju händer... Jag har varit inne på V-strom 650, jag åker gärna ensam, till och med provkört vid två tillfällen. Den skulle passa mig. Det är något med utseendet som jag har backat för. V-strom 650 är uppgraderad nu 2012 både utseendemässigt och något uppgraderad motor. Den säljs redan i Canada. Suzuki i Sverige verkar inte ha någon info om när den börjar säljas eller prisnivå. Troligtvis skall den finnas, till påseende, på Mässan i Götborg.
    Dock så är ju min Bandit 1250 helt underbar att köra. Max vridmoment, 108 vid 3700 varv, man behöver inte växla så ofta om man inte vill. Det sitter bra däck på den, att byta till mer grusanpassadedäck har jag även varit inne på men tror inte riktigt på det.
    Det finns som sagt en del att tänka på under försäsongen.
    _______________
    Håkan

  5. #2305
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vi har en 650 Vstrom i 60+ gänget. Funkar säkert bra om man kör ensam.
    Jan

  6. #2306
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Min egen åsikt är att man väljer hoj efter eget behov, huvud och plånbok. Allt går att åka på men kanske inte överallt även om jag vet att jag nog skulle försöka.

    Min favorit är en gammal DR 650 som börjar bli lite bedagad men vaddå - det gör bara att vi passar bättre ihop på nåt sätt. Håller i övrigt med dom andra grabbarna att äventyrshojarna slår det mesta när det gäller körbarhet - och faktiskt även komfort.
    Ove

  7. #2307
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Min egen åsikt är att man väljer hoj efter eget behov, huvud och plånbok. Allt går att åka på men kanske inte överallt även om jag vet att jag nog skulle försöka.

    Min favorit är en gammal DR 650 som börjar bli lite bedagad men vaddå - det gör bara att vi passar bättre ihop på nåt sätt. Håller i övrigt med dom andra grabbarna att äventyrshojarna slår det mesta när det gäller körbarhet - och faktiskt även komfort.
    Man skall ju inte se snett på det som är gammalt och pålitligt. En gammal DR eller en gammal Dominator är väl ungefär detsamma. De bara går och går, förlorar inte heller i värde.
    Har själv en gammal Transalp som är 20 år och funkar bra med lite service då och då.
    Kan någon förklara ärligt varför jag, ekonomiskt sett, skulle lägga upp 80000 för att få en hoj som inte är speciellt bättre på något?

  8. #2308
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Kan någon förklara ärligt varför jag, ekonomiskt sett, skulle lägga upp 80000 för att få en hoj som inte är speciellt bättre på något?
    Jag vet!!! Om jag hade 80.000 över skulle jag köpa en hoj till - och ha många pengar över för att köra för.
    Ove

  9. #2309
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jag vet!!! Om jag hade 80.000 över skulle jag köpa en hoj till - och ha många pengar över för att köra för.
    Tror min tanke flög iväg

    Undrar ju bara om någon kan ge en ekonomisk försvarbar kalkyl på ett hojbyte där man får lägga 80000 emellan på en ny när man får ca 15000 för den gamla.
    Ijämförelse med vad den gamla kostar per år.
    Glöm allt vad habegär eller känslor eller bara få vara finast heter.
    Finns det någon mc-försäljare som kan?

  10. #2310
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Hmm,nu tycker jag farbröderna utgår lite för mycket från sin egen sits. Om jag vill göra en 14 dagarstripp med fru å pack å ha komfort under resan. (inte minst frun )
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •