Sidan 23 av 548 FörstaFörsta ... 1321222324253373123523 ... SistaSista
Resultat 221 till 230 av 5473

Ämne: 60+

  1. #221
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Har tyvärr varit inblandad i de flesta sortens viltolyckor sedan jag flyttat till Värmland för snart 40 år sedan. Som tur inga vildsvin!!!!!!.
    Funderade på vad man gör om man kör på och skadar en kulting som bara skriker, samt vurpar och hojen är obrukbar och det är ganska mörkt. Vad gör suggan tro???? Kanske man blir kvällsmat!!!!!!!!!!!!
    Annars vore det nog kul med grissafari men inte som" djurens vänner " håller på med. Att låta grisar som påträffats och som inte har det bra, låta det fortgå i två år bara för att de tror att de skall få bra PR.

    Låt i stället både vargar. älgar och grisar frodas i fred så håller de efter varandra, så slipper vi ha sk. tuffa jägare som skjuter på försvarslösa djur. Varför tror folk att en jägare är modig för att han jagar sådant som inte kan försvara sig? De döljer fegheten bakom en mask av att vara verkliga he-men.

  2. #222
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Låt i stället både vargar. älgar och grisar frodas i fred så håller de efter varandra, så slipper vi ha sk. tuffa jägare som skjuter på försvarslösa djur. Varför tror folk att en jägare är modig för att han jagar sådant som inte kan försvara sig? De döljer fegheten bakom en mask av att vara verkliga he-men.
    Instämmer inte helt med dig där. Eftersom vi människor inkräktar på de vilda djurens utrymme så till den grad att rovdjuren tar av våra tamdjur och t.o.m. husdjur så måste rovdjuren hållas efter. Det har nu hänt några gånger att björn har attackerat människor utanför jaktsituation. Därför tycker jag att jakt på rovdjuren är befogad.

    Med få rovdjur kan stammarna av älg. men ffa av vildsvin föröka sig ohämmat och verkligen ställa till det, inte bara i trafiken.

    För min del är jag, som du vet, varken He-man eller särskilt tuff(inte särskilt feg heller tror jag), men jag skjuter gärna ett djur som jag sen tar hem och käkar upp. Dels för att det smakar gott och dels för att beskatta stammen.

    Jakt är det enligt min mening när man spårar och smyger på viltet. När jag har det på siktet och har osäkrat vapnet är det bara avlivning som gäller och då är eg. den spännande delen över vilket som jag ser det är bra, för onödigt adrenalin i det läget ger inga säkra skott.

  3. #223
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Peppar å ta i trä eller hur man säger. Jag har inte krockat med något större djur. Förmodligen mest tur, men jag har oxå jägarens blick för att upptäcka djur. Har en del kända knuttar här nere som krockat med älgar. Dom är inte med oss längre. Rådjur är ca 25-30 kg levande, blir oxå en jäkla smäll. Vet flera knuttar som kört ihjäl rådjur utan att köra omkull .Däremot är det många som bromsat omkull sig i panik när dom sett vilda djur på vägen. När man lät rymda vildsvin att återetablera sig viste man inte så bra vad som skulle hända. Vildsvin har inga naturliga fiender,dom vargar som ger sig på en vildsvinsflock vill jag se. Vildsvin har ett försvarsbeteende som inte älg å andra klövdjur har. En vildsvinsbete sprättar upp vargen ganska enkelt. Tuffa vildsvinshundar som går inpå vidsvin har fått erfara detta. Även hussar till dessa hundar har fått skador av vildsinen när hunden sökt skydd hos husse.
    Grisarna har enorma trynen som bökar sönder det mesta som dom finner intresant. Fotbollsplaner, trädgårdar,golfbanor, för å inte tala om böndernas grödor. Snart blir det upprop typ 1800tal.Att minska gristammen är jägaren å trafikens lott. Parkera hojen i skymningen, å starta inte igen före dagsljus är mitt råd.
    Jan

  4. #224
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Peppar å ta i trä eller hur man säger. Jag har inte krockat med något större djur. Förmodligen mest tur, men jag har oxå jägarens blick för att upptäcka djur. Har en del kända knuttar här nere som krockat med älgar. Dom är inte med oss längre. Rådjur är ca 25-30 kg levande, blir oxå en jäkla smäll. Vet flera knuttar som kört ihjäl rådjur utan att köra omkull .Däremot är det många som bromsat omkull sig i panik när dom sett vilda djur på vägen. När man lät rymda vildsvin att återetablera sig viste man inte så bra vad som skulle hända. Vildsvin har inga naturliga fiender,dom vargar som ger sig på en vildsvinsflock vill jag se. Vildsvin har ett försvarsbeteende som inte älg å andra klövdjur har. En vildsvinsbete sprättar upp vargen ganska enkelt. Tuffa vildsvinshundar som går inpå vidsvin har fått erfara detta. Även hussar till dessa hundar har fått skador av vildsinen när hunden sökt skydd hos husse.
    Grisarna har enorma trynen som bökar sönder det mesta som dom finner intresant. Fotbollsplaner, trädgårdar,golfbanor, för å inte tala om böndernas grödor. Snart blir det upprop typ 1800tal.Att minska gristammen är jägaren å trafikens lott. Parkera hojen i skymningen, å starta inte igen före dagsljus är mitt råd.
    Ja vildsvin ingår inte i vår naturliga fauna utan har med benäget bistånd "rymt" ur hägn. Från början fanns väl ofoget bara i Sörmland, om jag minns rätt, men nu släpper ju varenda svinaherde ut, så det finns vildsvin i hela södra Sverige. Med den förökningstakt som dom har så kommer dom att nå ett antal som gör utrotningskrig till en nödvändighet inom några få år.

    Hur många kullar kan dom få per år? Svinet och människan är väl de enda djuren som har parningstid året runt och dessutom inte har några naturliga fiender?

  5. #225
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    På Olles fråga vad dom vuxna flockmedlemmarna hittar på om man skadar en kulting. Där är man inte riktigt säker, men rekomenderar att inte stiga ur bilen på olycksplatsen. Trafikanter som inte har en bil att skydda sig i har man som vanligt inte funderat över. Man ska ringa polis som sänder eftersöksjägare.
    På Oves fråga om hur många kullar en vildsvinssugga kan få på år. Det beror på suggans hull å matförekomst, mycket mat betyder gott hull å 2 brunster på år. Detta kan betyda ca 10 nya grisar per sugga å år. Snart är det fler grisar än mcförare i Sverige, då är grisarna mest söder om dalälven.
    Jan

  6. #226
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    På Olles fråga vad dom vuxna flockmedlemmarna hittar på om man skadar en kulting. Där är man inte riktigt säker, men rekomenderar att inte stiga ur bilen på olycksplatsen. Trafikanter som inte har en bil att skydda sig i har man som vanligt inte funderat över. Man ska ringa polis som sänder eftersöksjägare.
    På Oves fråga om hur många kullar en vildsvinssugga kan få på år. Det beror på suggans hull å matförekomst, mycket mat betyder gott hull å 2 brunster på år. Detta kan betyda ca 10 nya grisar per sugga å år. Snart är det fler grisar än mcförare i Sverige, då är grisarna mest söder om dalälven.
    OK! inga grisar norr om Dalälven, men där börjar väl renar förekomma i mängd?

  7. #227
    Jan-Olov

  8. #228
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Jo, bra diskussion om vad som händer efter på körning men jag tror nog att den farligaste biten är just när man kör på en sån där massiv klump. Ett rådlur kan man ju faktiskt köra igenom(=dela på mitten) med tillräcklig fart men det händer nog aldrig med ett vildsvin.

    Det där med rådjuret har en man berättat att han råkat ut för utan att vurpa. Han skulle kört 200+ nånting vid tillfället. Otroligt, men enligt honom, sant.

    Jag har sett rådjur som delats i två bitar av kantmarkeringsstolpe som var monterad på markrör av järn efter att ha blivit påkört av bil. Bör max ha haft en hastighet av 100 kmh vid kontakten med stolpen. Då var det ju i och för sig "mörat" av kontakten med bilen - men ändå. Varför jag tar upp detta är att jag tror på killen - att rådjuren kan delas av en MC.
    Senast redigerat av Ove den 2009-12-28 klockan 23:39.

  9. #229
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Grisämnet är väl snart uttömt, julen är ju över. men jag kan inte låta bli att spy lite galla över de jägare (bla. mina grannar) som säger sig vilja hålla ner grisstammen men samtidigt lägger ner tusentals kronor på utfodring med sockerbetor, majs o pellets för att säkerställa en god förökning.

    Faror hotar från alla håll på landsbygden. Nu ska Telia stänga av min fasta telefonin om några månader fick jag brev om i veckan. betalar jag några tusen skulle jag få en bordsapparat som går på mobilnätet.
    Icke sa Nicke, Jag har ingen mottagning på mitt nuvarande mobil abonnemang, dålig mottagning på nya tv systemet och datorbredbandet, trots extra antennförstärkare.

    En fördel är att man slipper alla telefonförsäljare som struntar i Nix listan. tele2 mfl.

    Färdiggnällt för denna gång. God Fortsättning på helgerna

  10. #230
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Grisämnet är väl snart uttömt, julen är ju över. men jag kan inte låta bli att spy lite galla över de jägare (bla. mina grannar) som säger sig vilja hålla ner grisstammen men samtidigt lägger ner tusentals kronor på utfodring med sockerbetor, majs o pellets för att säkerställa en god förökning.

    Faror hotar från alla håll på landsbygden. Nu ska Telia stänga av min fasta telefonin om några månader fick jag brev om i veckan. betalar jag några tusen skulle jag få en bordsapparat som går på mobilnätet.
    Icke sa Nicke, Jag har ingen mottagning på mitt nuvarande mobil abonnemang, dålig mottagning på nya tv systemet och datorbredbandet, trots extra antennförstärkare.

    En fördel är att man slipper alla telefonförsäljare som struntar i Nix listan. tele2 mfl.

    Färdiggnällt för denna gång. God Fortsättning på helgerna
    Jag har förstått att bo i vissa delar av det sköna landskapet Småland är som att leva i en tidsmaskin. Ena stunden har man el. telefon. data, rinnande vatten, fungerande värme och sen börjar det blåsa och det är vedspis och talgdank som gäller, som det gjorde ett sekel tillbaka.

    Gudrun och lillbrorsan Per ställde väl till en del utöver det vanliga, men det är tydligen inte ovanligt att väder gör att allt strejkar. Oftare än i resten av landet. Konstigt att man fortfarande tydligen jobbar med det som pajade i samband med Gudrun?

    Vi får titta närmare på det där när vi åket till Glasriket. KAnske vi knuttar kan komma på en lösning.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •