Sidan 216 av 548 FörstaFörsta ... 116166206214215216217218226266316 ... SistaSista
Resultat 2 151 till 2 160 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2151
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Jag hade en mycket fin tur upp mot Glaskogen , bort mot Sillerud. Lite grådisigt och finfina grusvägar. På grund av gråvädret så slapp jag ju lågt stående, bländande sol. Vad man får passa upp med nu på hösten då man kör på småvägarna , är ju att det förekommer skogsavverkning på många ställen. Vägarna kan ju då vara helt sönderkörda och fulla med bark och lera under tiden avverkningen pågår. Vägen kan ju även vara helt blockerad av en timmerbil som står och lastar. Sedan har vi ju det här fenomenet att vägverket sparar ju pengar då de är ute och skrapar grusvägarna fläckvis. Kan vara en spännande upplevelse att komma över ett backkrön med skarp kurva och det är nyskrapat precis där. Då gäller det ju att ha ordentliga däck på hojen. Annars är det ju stående körning i ganska hög fart som gäller när det är skrapat och spårigt och mycket löst grus. Som sagt en fin tur utan varken mygg eller turister.
    Men till helgen är det väl älgjägare på pass igen utmed vägarna. Fattar inte att de får ha jägare utposterade längs större vägar. Såg ett tiotal på pass alldeles utanför Töcksfors för några år sedan, på E 18!!!!!!!!!!!
    han kommer!!!!!!!

  2. #2152
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Men till helgen är det väl älgjägare på pass igen utmed vägarna. Fattar inte att de får ha jägare utposterade längs större vägar. Såg ett tiotal på pass alldeles utanför Töcksfors för några år sedan, på E 18!!!!!!!!!!!
    Lugn och fin nu Olle! Vi skjuter inte på älgar som puttrar och har gul väst.
    Ove

  3. #2153
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    §Tog en runda, mest för att tanka hojen. Drog in på en av mina favoritvägar och hamnade mitt i en fårahjord. Kontaktade ägaren och väntade tills fåren var på plats i hagen igen.

    När jag åkte vidare konstaterade jag att det pågick älgjakt så det blev stora vägen ett stycke tills jag hittade en väg som dom kört med skogstraktor på nyss - inte fel för den var ganska ny för mig och kan tjäna som genväg i fortsättningen. I Gullspångsälven leker öringen så där blev det stopp för att skåda fisk.

    Hemma igen. Glömde att tanka.
    Ove

  4. #2154
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Trafikverkets nya manick på grusåtervinning skådades i dag. Man fräser i framändan sållar å sprider gruset igen i bakändan. Helt ok, slirigt å löst men förutsägbart till maskinen hade paserat ett virkesupplag. Förmodligen ris å bark in i sållet. Plötsligt inget grus tillbaka på vägen. 50 meter fram ligger 20 cm tjockt med grus, ris å bark i en enda hög. Manicken va parkerad på en skogsväg å lämnad. Funkade nog bra till de den va tänkt till.
    Jan

  5. #2155
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten Och jag måste sitta här Jag har jo ingen offroad at åka på.




    Simen
    _______________

  6. #2156
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten Och jag måste sitta här Jag har jo ingen offroad at åka på.




    Simen
    _______________
    Det finns gott om billiga offroadhojar på¨marknaden. En från tidigt 90-tal kan du få för 10-15000, beroende på viken hoj du väljer.
    han kanske kan ordna en

  7. #2157
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av simen Visa inlägg
    Jäklar va trävligt ni gubbar har det på hösten Och jag måste sitta här Jag har jo ingen offroad at åka på.
    Simen
    _______________
    - Äschdå, Du får väl skriva till . Annars får du gå ut och handla. Jag såg att det finns några Dominator på Blocket som säkert går att pruta en del på. Dom är fullt körbara - fråga Olle.
    Ove

  8. #2158
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    En Dominator är faktiskt en hoj som man kan ha mycket kul med om man bara struntar i att hålla den extra fin och putsad, utan använder den fullt ut. Dvs på med grova däck och leta upp dåliga vägar , vurpa, kör fast i leran, skrapa hojen både här och där. Det är ju ingen motorvägshoj precis, men farten på grusvägarna räcker mer än väl till.
    Man kan få otrolikt fina åkupplevelser bara man törs ge sig av från asfalten ut på det riktiga landet. En mycket lättservad hoj som man kan byta olja, filter, och stift själv. Byte av bromsklossar och även hjullager vållar ju inga större problem. Att byta exvis styrlager är heller inget problem.
    Tycker man att den kan behöva bli lite piggare, så är det lätt ordnat. Hittar man en som är från slutet av 80-talet, så är de starkare och ganska många kilo lättare dessutom, än 90-talsmodellerna.
    Glöm bara inte att skaffa motorbågar på hojen för annars så går plasten sönder om den stjälper.
    Även Suzuki och Yamaha har ju hojar i samma segment som också är fina lekhojar. Tänk vad kul vintern kan bli med lite lagom dubb i däcken.
    hoppas han har något kul med sig ( för han finns väl ??)

  9. #2159
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    .
    hoppas han har något kul med sig ( för han finns väl ??)
    Jodå han finns. Fast han är inte stor och röd och låter HÅ HÅ HÅ utan liten och gråklädd. Får han gröt på julen ser han till både hus och hojar.
    Ove

  10. #2160
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    I dag ligger dimman tät. I går sol å +10. Gårdagen va en trevlig hojhöstdag bland rallybilar å höstmarknader. Tomten borde komma med mistlur sidolanternor ( röd om styrbord)om man ska köra hoj.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •