Sidan 207 av 548 FörstaFörsta ... 107157197205206207208209217257307 ... SistaSista
Resultat 2 061 till 2 070 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2061
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Blev en liten tur idag. Olle kom och vi tog en tur i Skaraborg. via Böja, Timmersdala. Flämslätt till Eggby och på väg till Varnhem tog vi ett litet stopp vid Höjentorps slottsruin. Intressant historia om hur det är när man är alltför ambitiös men inte så kul för dom som drabbades.

    Det var så att det skulle komma kungliga gäster och slottsherren tyckte att det var dåligt med värme i kåken trots att man eldade allt vad som gick. Han sade till om att man skulle elda med smör för att få lite bättre tryck i brasorna och det blev det. Brinnande smör rann ut ur eldstäderna och satte eld på hela slottet så drottning och hovfolk fick ge sig ut på resa i mörka natten.

    Snart gjort att titta på den högen och hälsa på fåren som gick och betade på toppen. Fortsatte mot nästa stopp vid Ekornavallen och tittade ut över fältet med gravar från olika epoker, dom äldsta ca. 3000 år. Lite diskussion om klimatets växlingar sen stenåldern och framåt. Det har varit både varmare och kallare sen dess. .... Hungriga!

    Falköping: Fått rekommendation om att käka på Bredablick. Jag vet att käket är OK med marginal, men priset!! 169:- för lunchbuffé med kaffe. Vi drog ner på stan och tittade efter asiatiskt och hittade direkt 2 ställen mitt emot varandra. Svårt val - och vi valde fel. Käket var bra men räkorna var nog inte fiskade när vi kom dit så det tog tid.

    Blev alltså lite "rakare" väg hem. Riktningen alltså men inte vägen. Kör raka vägen förbi Trandansen där jag såg en ensam svan som låg och försökte vara osynlig i en rugge. Svårt med den färgen. I övrigt inte en fjäder.

    Vägen förbi Hornborgasjöns utlopp tycker jag är trevlig. Ganska lättkört grus för tillfället och när man kommer till asfalt igen hittar man en HD-verkstad mitt emellan ingenting. Men killen som har den är känd för att kunna klara det som inga andra klarar av när det gäller det märket.

    Genom Eggby igen och vägen mot Öglunda och så småningom till Binneberg för kaffepaus. Väldigt välkända vägar och jag lyckas med att köra fel. Bara att vända och komma på rätt spår annars hade vi missat flera mil med små grusvägar.

    Ca. 20 mil blev turen för mig men Olle hade ytterligare 30 mil för resan från och tillbaka till Borgvik.

    Faktiskt riktigt många MC på vägarna idag. Alla hejade och var glada. Undrar om vi mötte några från Hojen? Kanske dags för en j - a stor logga att sätta framtill på hjälmen?

    Tack Olle för trevlig tur!
    Ove

  2. #2062
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    JOOOOO, visst måste jag instämma med hans positiva yttringar om hans hemtrakter.
    Ett stort tack till Ove för en mycket trevlig tripp med ett mycket fint väder efter allt detta regnande vi fått. En tripp som fick ske i lugnets tecken utan behov att stressa och passa några tider.
    Som Ove anmärkte så hade nog kinesuppassarna fått klister under skosulorna, men käket var ok.
    Vi mötte väldigt många hojåkare, alltifrån GoldWingar till skitiga touringhojar.
    Som jag påpekat förut så är nog den bästa tiden att åka hoj, nu. Löven trillar av och varken mygg eller turister är i vägen. Visserligen kan det bli halt av löv på vägen, men men får väl se ner.
    Jag menar att det är ju väldigt synd att ställa ner hojen redan nu som en del gjort.
    Simen har ju ett bra tips och det är ju att skaffa en liten offroadhoj så att det går att förlänga säsongen. Finns skapliga hojar för 14-15 tusen.
    Med färden ner till Skaraborg så fick jag väl ihop ca 45 mil. En ganska lagom tripp när man tar det lugnt.
    Senast redigerat av Olle Å den 2011-09-26 klockan 08:25. Anledning: xx

  3. #2063
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Trevligt att höra att ni håller er igång.
    Denna vecka ska en av mina favokvinnar komma till mig, Britt Sommer. Ska försöka umgås med henne så mycket som möjligt.
    Jan

  4. #2064
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Trevligt att höra att ni håller er igång.
    Denna vecka ska en av mina favokvinnar komma till mig, Britt Sommer. Ska försöka umgås med henne så mycket som möjligt.
    Bra att Olle kom och såg till att jag kom ut en runda för själv är jag f - n så seg.

    Ska dra mig ut en runda och frottera mig med damen jag också, men det blir nog ingen lång sväng.
    Ove

  5. #2065
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skulle tanka hojen efter gårdagens fältmanöver. Gjorde en liten runda för att komma till macken från rätt håll( vadenuspelarförroll ) På tillbakavägen hem fick jag för mig att skita ner hojen på min barndoms cykelvägar. In i skog och ut mellan åkrar och jag blev lite förvånad av att ungen cyklade så långt! Idag får ju ungarna knappt cykla utanför grinden.

    Skitkul att hitta dom gamla spåren, det lilla som finns kvar, för ett förändrat jordbruk innebär också att dom gamla smala vägarna växer igen. Att lorta ner hojen gick inte idag för det var mest att stå upp och leta körbara spår, sakta och fint, i högt gräs.
    Ove

  6. #2066
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Ja nu är vi snart där, morgonfrost i gräset har vi haft ett par gånger nu. Hoppas bara det dröjer ett tag till innan vägarna drabbas av morgonfrosten.
    Fram i December blir det crossdäck med skruvdubb på hojen så att man inte kan klaga på vädret i allafall. Bara det inte blir så jäkla kallt som det varit de sista vintrarna. Då måste man nog vara en äkta norrlänning för att trivas och då ha en snöscooter mellan benen.

    Vi är snart här.

  7. #2067
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Läste idag i Expressen om nya trenden golfbilar. Kanske vore något för oss lite äldre att ta efter. Frisk luft i massor i ett lugnt tempo, billiga mil, miljövänlig och går ca 10 mil på en laddning.
    Själv skulle jag gärna ha en eldriven mc. Enkel service osv. Prpblemet blir väl på en långtur att få med tillräcklig lång sladd.

    snart där!!!

  8. #2068
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Läste idag i Expressen om nya trenden golfbilar. Kanske vore något för oss lite äldre att ta efter. Frisk luft i massor i ett lugnt tempo, billiga mil, miljövänlig och går ca 10 mil på en laddning.
    Själv skulle jag gärna ha en eldriven mc. Enkel service osv. Prpblemet blir väl på en långtur att få med tillräcklig lång sladd.

    snart där!!!
    50 mila sladd innsnurrad i dalsland på väg upp till dig Olle ?
    Jan

  9. #2069
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo gubbar nu har vi kommit in på ett spörsmål som jag funderat en hel del på. Hur går det i framtiden att köra hoj? Bensin kommer att bli dyrt så att nöjesåkning kan tillhöra dom verkliga lyxaktiviteterna om vi inte får andra bränslealternativ. Det finns väl enligt uppgift petroleum som kan tas upp som räcker 20 - 50 år till och det blir alltså en bristsituation som gör att priserna bara skenar och vi står där förvånade och undrar vad som hände. Lika bra att tänka till lite före. Vad finns förutom lång sladd?

    - Hybrid? Jag är lite imponerad av att hybridbilarna glider iväg ljudlöst och sen startar motorn när dom kommit utom hörhåll. Kanske med rätt bränslealternativ. Gamla Ottomotorn är knappast nåt att satsa på om den inte drivs med biogas eller sprit. Stirligmotor som driver generator kanske funkar?

    - Vanliga gamla Otto med biogas om man kan få till det. Känns bara som lite kusligt att ha en gasbomb mellan knäna som värms av solgass från ovansidan och av motorn undertill. Dom kan väl köras på alkohol också. Fördel för dom som promt vill att hojen ska puttra i någon tonart.

    - Bränslecell? Jovisst det tror jag på. Om man sen utvecklar en drivlina som inte låter som en skenande spårvagn så blir det riktigt kul. Vore mysigt att dra omkring och samtidigt kunna lyssna på fågelsången.
    Ove

  10. #2070
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Var iväg till trakterna i och omkring Falköping. Med bil vilket var mindre kul för jag hittade många roliga vägar som jag inte sett förut. Blir att utforska.

    På torget i Falköping stod ett 20-tal veteranhoj, de flesta Engelska i väldigt fint och putsat skick. Som en kontrast fanns det med en HD i "bruksskick".

    Tittade efter Hojendekaler men det fanns inte någon på plats. Brukar kolla om jag hittar någon, men - nej.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •