Sidan 193 av 548 FörstaFörsta ... 93143183191192193194195203243293 ... SistaSista
Resultat 1 921 till 1 930 av 5473

Ämne: 60+

  1. #1921
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jädra skit! Att jag missade ett samtal från Räven igår.

    Hade varit ganska rätt med en tur eller ett besök så jag kommit bort från gräsklipparen en stund. Förmodligen är jag lat.
    Haha, du ser ungdommarna glor i mobilen stupalöst. Något för 60+are att ta efter.
    Jan

  2. #1922
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inte kört en meter igår och idag, Inte hunnit - varit farfar och det är viktigare.
    Ove

  3. #1923
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Min farsa är 60+ och han köpte en gammal suzuki intruder på auktion 2009. Jag var helt chockad -det var väldigt oväntat.

    Sen blev det så lustigt att jag prövade den och tyckte det var fantastiskt roligt så jag skaffade själv mc-körkort!

    Sedan dess har jag varit väldigt passionerad för hojlivet men farsan har knappt åkt. Han känner sig inte trygg och är nog väldigt osäker men jag undrar om det också kanske saknas intresse. Men varför köpte han då hojen?

    *förvirrad*

    Är det någon av er som känner igen er?

  4. #1924
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg
    Min farsa är 60+ och han köpte en gammal suzuki intruder på auktion 2009. Jag var helt chockad -det var väldigt oväntat.

    Sen blev det så lustigt att jag prövade den och tyckte det var fantastiskt roligt så jag skaffade själv mc-körkort!

    Sedan dess har jag varit väldigt passionerad för hojlivet men farsan har knappt åkt. Han känner sig inte trygg och är nog väldigt osäker men jag undrar om det också kanske saknas intresse. Men varför köpte han då hojen?

    *förvirrad*

    Är det någon av er som känner igen er?
    Det du beskriver när det gäller din "gamle" far är inget åldersspecifikt utan finns även hos yngre i lika hög grad. Man vill prova och lägger ut en förmögenhet på körkort, utrustning och hoj som sen bara står i garaget, år efter år.

    Varför? Kanske brist på stimulans för det finns ingen i närheten som delar intresset. Det kan handla om motstånd från familj som tycker att det finns såååå mycket annat att ägna sig åt. Kanske helt enkelt att drömmen var vackrare än verkligheten.

    Det där med trygghet - när är man helt trygg. Känner man sig absolut trygg på MC i trafik så är man förmodligen dum, för man är i farlig miljö på ett potentiellt farligt fordon och viss otrygghet gör att man överlever.

    Jag kan inte tala för alla andra, men vi som bär de vackra gulgröna västarna med 60+ på ryggen kör alla en massa mil per år och på asfalt, grus, gräs eller vad som kommer under hjulen. Maskinerna är mest sk äventyrs- men även touring- förekommer. Customstuket är väl mer för dom som mest kör i stad och på fina vägar så det är inget för mig.
    Ove

  5. #1925
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hej tommysollen å välkommen hit. Det du skriver om din farsas hojköp är inte ovanligt. En gammal hojdröm förverkligas,han har förmodligen ett gammalt AB körkort. I sin okunskap köper dom en hoj som ser häftig ut, men väldigt otymplig att lära sig köra hoj på. Att köra hoj är en konst man måste lära sig för att känna sig komfortabel med fordonet. Som jag ser det för din farsa finns några val = låta hojen stå i garaget å putsa på, eller gå i en hojskola å lära sig hantera en Mc.
    Jan

  6. #1926
    Medlem tommysollens avatar
    Reg.datum
    jul 2011
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    37
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hej tommysollen å välkommen hit. Det du skriver om din farsas hojköp är inte ovanligt. En gammal hojdröm förverkligas,han har förmodligen ett gammalt AB körkort. I sin okunskap köper dom en hoj som ser häftig ut, men väldigt otymplig att lära sig köra hoj på. Att köra hoj är en konst man måste lära sig för att känna sig komfortabel med fordonet. Som jag ser det för din farsa finns några val = låta hojen stå i garaget å putsa på, eller gå i en hojskola å lära sig hantera en Mc.
    Ja precis... jag har snackat om avrostningsdagar, introkurs på mc-skola osv men han har inte nappat.

  7. #1927
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av tommysollen Visa inlägg
    Ja precis... jag har snackat om avrostningsdagar, introkurs på mc-skola osv men han har inte nappat.
    Det kanske är så att han satsat för stort? En "riktig" karl ska ju ha en stor och svart som låter. (Fniss!) En riktig karl är en riktig karl även om han kör en damcykel, men en wannabee måste se till att ha rätt attribut för att kanske lura någon.

    Prova med att köpa gubben en liten scooter. Ett suveränt fordon när det bäller korta sträckor, speciellt som nu när vädret är ostadigt. Man slipper att bli blöt om fossingarna ideligen. Sen med lite inkörning kanske lusten kommer
    Ove

  8. #1928
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Var ute på en runda igår i sällskap med en yngling (53 år) , som ville prova på diverse krokvägar, både asfalt och lite grusväg.
    Den här slingan är ett tips för er som verkligen vill köra hoj och samtidigt få se vackra naturvyer.
    Vi körde Från Borgvik i Värmland, mot Nysäter, ner mot Svaneholm och vidare förbi Laxarby , vidare mot den berömda akvedukten i Håverud där vi hade turen att se en båt slussas upp över den ränna som går över en liten ravin. Efter en fika bar det av mot Ed för tankning av både hoj och förare. Vägen till Håverud är nog bland Sveriges häftigaste med tanke på kurvor och backkrön.
    Fortsatte vidare mot Halden på norska sidan. sista milen har man på många ställen fin utsikt utöver vattnet. Fästningen Fredrikssten där Karl XII blev skjuten är ju verkligen värt ett besök med sin fina utsikt. Därefter tar man väg 22 mot svenska gränsen, men istället för att köra mot E18 norrut, kör man mot Bengtsfors på en otroligt kurvig väg. På ett ställe måst man dock färdas en bit med en lindragen bilfärja. en av de sista i Sverige. Från Bengsfors har man ju flera vägval på vägen tillbaka till Borgvik. Antigen norrut mot Sillerud eller mot Åmål då man kan hitta diverse krokvägar, antingen grus eller asfalt. Från Åmål mot Säffla har man ju tre vägval av asfalt men val mellan mycket krokigt till nästan rakt. Beroende på hur man väljer vägarna, så är det ca 30 mil.

  9. #1929
    Medlem simens avatar
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Bohuslän Tanumshede
    Inlägg
    194
    Har också åkt den vägen från Håverud til Dals Långed med frugan och et vennepar från Norge i fjol närkontakt med asfalt och fothvilare flera gångor Heftigt med våran FJR och våra kompisars Pan europien. Når det gjeldar linfärgor så finns fremdeles den som går ut til Bohus Malmön, tok en sväng dit förra helgen.

    Simen
    ____________

  10. #1930
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Var ute på en runda igår i sällskap med en yngling (53 år) , som ville prova på diverse krokvägar, både asfalt och lite grusväg.
    Den här slingan är ett tips för er som verkligen vill köra hoj och samtidigt få se vackra naturvyer.
    Vi körde Från Borgvik i Värmland, mot Nysäter, ner mot Svaneholm och vidare förbi Laxarby , vidare mot den berömda akvedukten i Håverud där vi hade turen att se en båt slussas upp över den ränna som går över en liten ravin. Efter en fika bar det av mot Ed för tankning av både hoj och förare. Vägen till Håverud är nog bland Sveriges häftigaste med tanke på kurvor och backkrön.
    Fortsatte vidare mot Halden på norska sidan. sista milen har man på många ställen fin utsikt utöver vattnet. Fästningen Fredrikssten där Karl XII blev skjuten är ju verkligen värt ett besök med sin fina utsikt. Därefter tar man väg 22 mot svenska gränsen, men istället för att köra mot E18 norrut, kör man mot Bengtsfors på en otroligt kurvig väg. På ett ställe måst man dock färdas en bit med en lindragen bilfärja. en av de sista i Sverige. Från Bengsfors har man ju flera vägval på vägen tillbaka till Borgvik. Antigen norrut mot Sillerud eller mot Åmål då man kan hitta diverse krokvägar, antingen grus eller asfalt. Från Åmål mot Säffla har man ju tre vägval av asfalt men val mellan mycket krokigt till nästan rakt. Beroende på hur man väljer vägarna, så är det ca 30 mil.
    Mellan Ed å linfärgan i Nössemark är en trevlig väg som höll på att skrämma hjärtsnörp på en smålänning när asfalten va uppriven mitt i en kurva. Hoppas den är lagad nu.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •