Sidan 138 av 548 FörstaFörsta ... 3888128136137138139140148188238 ... SistaSista
Resultat 1 371 till 1 380 av 5473

Ämne: 60+

  1. #1371
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hör ni grabbar, Olle Å och GeCe! Har ni aldrig fått lära er att det är fult att driva med ett gammalt ofärdigt skröppel?

    Jo, jag har sen många år funderat på mitt lilla problem - att inte orka hålla fötterna på plats så att jag kan stå på en normal skridsko. Samma sak med löparskidor. Personligt rekord med såna där stickor under fötterna är ca. 20 vurpor på 100 meter plan mark.

    När jag började åka utför med skidor kom jag i kontakt med ett handikapphjälpmedel som jag tror kan fungera. Slalomskon, utvecklad för folk som inte kan åka skidor på vanligt sätt. Fungerar perfekt och har blivit till ett sport- och idrottsredskap. Lika förbajat är det ett handikapphjälpmedel precis som glasögon och löständer.

    Om det nu fungerar att "koppla förbi" det ickefungerande partiet med skidor så borde det fungera även med en lång stålskena a´la långfärdsskridsko. Sen är ju tekniken densamma när det gäller att ta sig fram - skateing. Problem som att svänga och stanna får väl lösas efter hand. Får väl prova samma metod som jag någon gång fått använda i akut nödläge i båt när motorn hittat på att stanna - sikta rakt in i en tät vassrugge.
    Ove

  2. #1372
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Hör ni grabbar, Olle Å och GeCe! Har ni aldrig fått lära er att det är fult att driva med ett gammalt ofärdigt skröppel?

    Jo, jag har sen många år funderat på mitt lilla problem - att inte orka hålla fötterna på plats så att jag kan stå på en normal skridsko. Samma sak med löparskidor. Personligt rekord med såna där stickor under fötterna är ca. 20 vurpor på 100 meter plan mark.

    När jag började åka utför med skidor kom jag i kontakt med ett handikapphjälpmedel som jag tror kan fungera. Slalomskon, utvecklad för folk som inte kan åka skidor på vanligt sätt. Fungerar perfekt och har blivit till ett sport- och idrottsredskap. Lika förbajat är det ett handikapphjälpmedel precis som glasögon och löständer.

    Om det nu fungerar att "koppla förbi" det ickefungerande partiet med skidor så borde det fungera även med en lång stålskena a´la långfärdsskridsko. Sen är ju tekniken densamma när det gäller att ta sig fram - skateing. Problem som att svänga och stanna får väl lösas efter hand. Får väl prova samma metod som jag någon gång fått använda i akut nödläge i båt när motorn hittat på att stanna - sikta rakt in i en tät vassrugge.

    Men Ove då vad du låter! - Ofärdigt skröppel, handikkapphjälpmedel - Sådana där tongångar är man inte van att höra från dig! Om jag inte minns helt fel hördes helt andra ljud ganska nyligen om 25 bast å Tarzan eller missuppfattade jag något?
    Själv har jag par långfärdsskridskor på 8 hjul då jag föredrar långfärd på halkfria underlag under den varma årstiden. Har blivit fotad många ggr med dem utan obehag och kan jag så kan väl du! Kom igen nu Ove å var inte sån!
    Senast redigerat av GeCe den 2010-10-26 klockan 19:51.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  3. #1373
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Om jag inte minns helt fel hördes helt andra ljud ganska nyligen om 25 bast å Tarzan eller missuppfattade jag något?
    Det var nog ekot som talade. Själv säljer jag inte min eventuella visdom som jag mödosamt samlat under lång tid så billigt som att göra mig yngre än jag är.

    60+ med 10% råge är jag och fysiken verkar tillhöra en ännu ädlare lagring.
    Försöka tävla i förflyttnig mot en pigg 90 åring skulle närmast vara genant så såna bravader ger jag mig inte på. Men att försöka röra på de resterande spillrorna i lagom och framför allt eget tempo är inte fel. Gäller bara att på något vis göra det intressant. Under dom sämsta perioderna i min sjukkarriär var MC;n ett välsignat träningsredskap.
    Ove

  4. #1374
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det var nog ekot som talade. Själv säljer jag inte min eventuella visdom som jag mödosamt samlat under lång tid så billigt som att göra mig yngre än jag är.

    60+ med 10% råge är jag och fysiken verkar tillhöra en ännu ädlare lagring.
    Försöka tävla i förflyttnig mot en pigg 90 åring skulle närmast vara genant så såna bravader ger jag mig inte på. Men att försöka röra på de resterande spillrorna i lagom och framför allt eget tempo är inte fel. Gäller bara att på något vis göra det intressant. Under dom sämsta perioderna i min sjukkarriär var MC;n ett välsignat träningsredskap.
    Det är väl troligt att du kanske har rätt lyssnade kanske inte så noga på varifrån (o)ljudkällan härstammade från. Men det var säker något gammalt eko från fornstora dagar.
    Men en ann blir ju inte äldre präsis för när jag jag fyllde 45 vände det sen har jag bara blivit yngre å yngre utom på papperet och man har till och med där blivit 60+:are. Konstiga saker händer minnsann.

    Men nu har jag på drabbats av någon elak djäkla åkomma som liknar abstines och ibland övergår det till Pest och Kolera känns det som. Kanske skulle höra mig för här om saken om någon ev. skulle kunna hjälpa mig. Tror iallafall att någon ev. i forumet skulle kunna ha potential att hjälpa till. Du är ju lite sjukvårdskunnig Ove du kanske kan ge mig ett handtag och komma på rätt köl igen. Tillsammans med rävens och Olles glada tillrop dessutom som kanske skulle kunna underlätta saken! Hinner inte ställa frågan nu mitt i natten men så snart jag får ett lite svar som gör att jag törs ställa frågan tar jag upp saken dagtid då skallen förhoppningsvis funkar lite bättre.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #1375
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Men nu har jag på drabbats av någon elak djäkla åkomma som liknar abstines och ibland övergår det till Pest och Kolera känns det som. Kanske skulle höra mig för här om saken om någon ev. skulle kunna hjälpa mig. Tror iallafall att någon ev. i forumet skulle kunna ha potential att hjälpa till. Du är ju lite sjukvårdskunnig Ove du kanske kan ge mig ett handtag och komma på rätt köl igen. Tillsammans med rävens och Olles glada tillrop dessutom som kanske skulle kunna underlätta saken! Hinner inte ställa frågan nu mitt i natten men så snart jag får ett lite svar som gör att jag törs ställa frågan tar jag upp saken dagtid då skallen förhoppningsvis funkar lite bättre.
    Det låter så mystiskt så det fordras nog minst trolldom...
    Ove

  6. #1376
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det låter så mystiskt så det fordras nog minst trolldom...

    Mysktiken måste skimras och saken måste tas upp till ytan och indentifieras om den ska kunna botas det förstår jag. Saken är egentligen inte värre än att abstinenten är svår pga av min missslyckade säsong utan offroad/allroundhoj. Det är kärnan i problemet och åtgärder måste planeras för att göra något inför nästa säsong. Efter att sedan c:a -93 åkt och i 10 år alltid haft en offroadare i stallet av skilda storlekar under åren så känns saknaden enorm. Vill kunna åka ut igen och känna att jag aldrig ska behöva låta hojen bestämma vägvalet det vill jag själv stå för. Och då ska inte min stackars onda rygg behöva lida för detta.

    Det är nu som Pest & och Koleran-känslan kommer in och tar över. Vad i helv....ete ska man köpa som inte är för högt och tungt nu när mina kära Transalp blev för otymlig. ( Hojen jag aldrig skulle sälja, snyft ) Stapplig i benen och ryggen paj som ett annat halvfärdigt skröppel ( Antar det var mig du syftade på i det inlägget Ove och inte dig själv ) så jag letar efter ett handikapphjälpmedel med lite mer dragkraft än mina kompis rolle. Rolle i all ära men inte kommer man så värst långt med den och grusvägs egenskaperna ska vi inte tala om stelben som han är den rackarn.

    Det stora problemet är vilken djäkla hoj ska väljas När Hondas modell-program ägts från XL-125, 250 till XL-600. Finns inget bättre enligt mitt förmenande och de där Tyska tuttarna är ju åt helsike för stora och klumpiga för en handikappad varelse. De skulle vara de med stående tutte då men håller motorn på dem eller jag ska jag ha otur en gång till om en tar mod till sig och bayar en sånt vidunder. Den enda hoj jag vet som skulla passa i storlek. Fast där vill man knappt ens på BMW:s forum knappt nämna skiten vid namn då skapelsen tydligen anses vara för feminin. Dator är de visst utrustade med också som drivkälla i motordrivningen, hemska tanke med tanke på vad mycket skitt datorer kan ställa till med. Skulle säkert få tvärstopp efter några km pga av att datorn pajar. Hemska tanke att åka med en sådan! Men det kanske är meningen att man som människa ska förnedras. Men det kanske man inte ska bry sig så mycket om det blir man ju nästan varje dag iallafall av någon djäkla byråkrat i detta tjänstemannavälde vi lever i dagligdags förnedrad på ett eller annat sätt.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #1377
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Stapplig i benen och ryggen paj som ett annat halvfärdigt skröppel ( Antar det var mig du syftade på i det inlägget Ove och inte dig själv ) så jag letar efter ett handikapphjälpmedel med lite mer dragkraft än mina kompis rolle. .
    Nädu gosse! Jag svarar bara för eget skröppel. Med tiden har jag blivit så introvert att jag inte tittar bortom egen nästipp i såna frågor.

    Till problemet: Det är klart att det är en risk att köpa ett o(ö-)känt märke som BMW men det finns ett gäng som ser skapliga ut på blocket. Vad jag sett av Funduro verkar dom fungera ganska bra. Jag har inte provat själv men tycker att dom verkar vara hanterliga och sittvänliga.

    Men det är klart - om du är osäker på kvalitén så kanske det är lika bra att köpa ett litet knippe så du har att ta av.
    Ove

  8. #1378
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Nädu gosse! Jag svarar bara för eget skröppel. Med tiden har jag blivit så introvert att jag inte tittar bortom egen nästipp i såna frågor.

    Till problemet: Det är klart att det är en risk att köpa ett o(ö-)känt märke som BMW men det finns ett gäng som ser skapliga ut på blocket. Vad jag sett av Funduro verkar dom fungera ganska bra. Jag har inte provat själv men tycker att dom verkar vara hanterliga och sittvänliga.

    Men det är klart - om du är osäker på kvalitén så kanske det är lika bra att köpa ett litet knippe så du har att ta av.

    Tack för att du titulerar mig min gosse det var länge sedan någon kallade mig det. Möjligtvis att morsan kallade mig det någon gång i forntiden men för långt tebaks för att minnas av mig. Det värmde!

    FUNDURO.......!!!!!! det var ju ett sånt djäkla åbäke jag köpte som ställde till en massa trassel för mig när det visade sig att växellådan hade allvarliga skador. Trots garanti av säljaren kostade det mig 4500 spänn innan jag blev av med skiten. Nej du gubbe den gubben går jag inte på igen. Synd egentligen för det är en förgasarmotor på den utan dator. Men den nyare GS:e som kom 1999/2000 tror jag har lägre tyngdpunkt med tanken under sadeln och det finns dessutom en lägre sadel att köpa men så är det dator-helve...et som gör en tveksam. Bra så länge det funkar troligtvis! Men sen.....??
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  9. #1379
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    På gott humör,underbart hojväder +11 ingen motsol. 4 tim i sadeln de va gott,småvägar grus å asfalt. Hur hojen ser ut tar vi en annan dag.
    Jan

  10. #1380
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    FUNDURO.......!!!!!! det var ju ett sånt djäkla åbäke jag köpte som ställde till en massa trassel för mig när det visade sig att växellådan hade allvarliga skador. Bra så länge det funkar troligtvis! Men sen.....??
    Jamen....... Du fick ju receptet. Köp ett knippe!
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •