Sidan 307 av 548 FörstaFörsta ... 207257297305306307308309317357407 ... SistaSista
Resultat 3 061 till 3 070 av 5473

Ämne: 60+

  1. #3061
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Nja, kan nog inte hålla med dig riktigt i din prisjämförelse. Tycker du jämför äpplen med päron.
    En riktig ATV från Honda är lika dyr som en Sporthoj av samma märke.
    En ATV av kinamärke som motsvaras av ett kinamärkesmc, så är det nog inte någon prisskillnad.
    En riktig ATV har ju en helt annan transmission med hög och lågväxel, fördelningslåda, diffar och diffspärrar, 4 hjulupphängningar och fan och hans mormor. MC;n är en synnerligen enkel konstruktion, 2 hjul, enkel transmission, ram som förbinder fram och bak och lite pickel för ögats och komfortens skull.

    Visst jämför jag bananer med kylskåp - men ändå. Jag tycker att rimligt pris på hojarna skulle vara ung. hälften mot vad det är idag.
    Ove

  2. #3062
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    En riktig ATV har ju en helt annan transmission med hög och lågväxel, fördelningslåda, diffar och diffspärrar, 4 hjulupphängningar och fan och hans mormor. MC;n är en synnerligen enkel konstruktion, 2 hjul, enkel transmission, ram som förbinder fram och bak och lite pickel för ögats och komfortens skull.

    Visst jämför jag bananer med kylskåp - men ändå. Jag tycker att rimligt pris på hojarna skulle vara ung. hälften mot vad det är idag.
    Visst är prisbilden helt skev. Man får ju en liten bil med 4WD till samma pris som en sporthoj för ca 120.000.
    Det är ju helt sjukt av mctillverkarna att producera nya modeller vart år med de små volymer de har.
    Honda Transalp som kom 1988 och hängde med nästan utan att göra om utgångsreceptet förrän 1207 tror jag då 700 modellen kom och hojen tappade sin image. Transalpen borde ju varit en kassako.
    Samtidigt kan man ju undra varför tillverkaren slutat tillverka en annan pålitlig maskin, Africa Twin.

  3. #3063
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jo nu är det över, firandet av julen. Hustrun och jag har åkt omkring i snö på tvären och på höjden för att ha julafton 23;e, julafton, juldagen och annandagen. Dessemellan har vi landat i eget hem och gnagt på egen skinka så gott vi kunnat.

    Nu väntar några vardagar och sen är det nyår men det blir nog aningen lugnare.

    Är det någon som märkt att det vänt och vi är på väg mot ljusare tider? Ännu har jag inte hört att tranorna är på väg men snart.... ! ( För eventuella nytillkomna kan jag meddela att tranorna markerar den officiella invigningen av den nya säsongen. ) Kanske snart dags att öppna den nya tråden?
    Ove

  4. #3064
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Märkt har man väl inte, men av lång erfarenhet vet man ju att det blir så. Som sagt så inleder ju tranornas ankomst sommar säsongen och man kan ju nästan säga att de avslutar den. Visserligen är det ju beroende på var man bor, men nere på slätterna i södra Sverige är det nog så.
    Visst har man ju halkat både hit och dit, men det har gått bra.
    Såg en episod som gjorde mig jävligt förbannad i kväll. Vi var på väg på E18 då vi blev omkörda av en ambulans. Vägen övergick till enfilig. Då slog ambulansen på blåljus för att få ett par bilar framför att sakta farten och gå åt sidan. ICKE, de fortsatte i samma fart. Vägbanan var bara lite blöt och det hade funnits god plats om vederbörande hade haft vett att hålla åt sidan. Dessutom passerades en upplogad ficka.

  5. #3065
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Hej alla.
    Nu går vi mot ljusare tider som Ove nämnde. Har undrat ibland varför vi inte firar Midvintersolståndet (som det hette förr). Det vore väl inte fel att fira att dagarna så smått börjar bli längre.
    Jag har börjat se framåt så smått, har beställt ett nytt drivpaket, det befintliga har hängt med i 4400 mil.
    Nu känns inte Tysslingen så långt borta, vilket känns bra.

    Min 10 år gamla dator har lagt av. Som sonen: Farsan, datorn har ju inte ens seriella anslutningar... köp en ny.
    Idag har jag beställt en ny med en mängd nya möjligheter. Får se om jag har den före nyår så kan räkningarna betalas i tid.
    Ove, jag får tacka för julhälsningen och önska detsamma samt ett Gott Nytt År, från en lånad dator.

    Gott Nytt År! Till alla som ser detta.
    //Håkan

  6. #3066
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Hej alla.
    Nu går vi mot ljusare tider som Ove nämnde. Har undrat ibland varför vi inte firar Midvintersolståndet (som det hette förr). Det vore väl inte fel att fira att dagarna så smått börjar bli längre.

    Nu känns inte Tysslingen så långt borta, vilket känns bra.

    Gott Nytt År! Till alla som ser detta.
    //Håkan
    Visst firar vi Midvinterblot, precis som i heden tid. Lucia t.ex. var då en kviga med brinnande halmkrans fästad i hornen och själva julen är bara ett omdöpt midvinterblot - en orgie i äta och dricka och mycket oknytt som var igång under årets mörkaste natt.

    Mot ljusare tider går vi och Tysslingeturen är genrepet som förlänger säsongen med några veckor. Vi har aldrig varit fler än två som kommit på tvåhjuling. Dock, årets tur fylldes på med en bilburen, som också får räknas in, så då vart vi tre. Spelar ingen roll bara vi träffas.

    Tysslingeturen i Mars är en av årets bästa på sitt sätt - tjälskottsvägar, snövallar och inte ett löv på träden. Snöbyar har förekommit, men som regel fint väder och frisk luft. Rekommenderas för alla som äger långkallingar - annars går det bra att ta bilen.

    Gott Nytt År säger jag också, om 2,5 månader är vi som inte kör på vintern ute på vägarna igen.
    Ove

  7. #3067
    Medlem eljems avatar
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    i mitten av sverige
    Inlägg
    148
    Gott Nytt År alla snälla
    vänliga hälsningar
    ben
    without proof one cannot be trusted;
    without trust one cannot be respected.

  8. #3068
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av eljem Visa inlägg
    Gott Nytt År alla snälla
    Men, vi andra då....?
    Ove

  9. #3069
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Men, vi andra då....?
    Vi får ha de som vanligt
    Jan

  10. #3070
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Tack ben! Jag vill gärna ha ett nytt. Begagnat medför alltid en viss risk och åtföljs sällan av bra garantier.
    Högst 3mån om man har tur.

    Ta du dig ett nytt du med!

    Ove o Räven kan gott slita på det gamla ett tag till
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •