Sidan 284 av 548 FörstaFörsta ... 184234274282283284285286294334384 ... SistaSista
Resultat 2 831 till 2 840 av 5473

Ämne: 60+

  1. #2831
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Funderade på om inte klagomålen på servicen gäller 450 X modellen, som ju är en tävlingshoj.
    R-modellen är väl mera landsvägsanpasad ??
    Tydligen också en tävlingshoj, hittade tekniska data på den:


    motor 4-takt, vätskekyld
    cylinderarrangemang 1-cyl
    ventiler/cylinder 4
    kamaxelarrangemang UNICAM
    slagvolym 449.5 cc
    cylinderdiameter 96 mm
    slaglängd 62.1 mm
    kompressionsförhållande 12 : 1
    effekt 39,4 kW - 53.6 hk
    moment 4,97 kpm
    växlar 5
    startanordning Kick
    batteri
    generatoreffekt
    frambroms 1 skiv - 240 mm
    bakbroms 1 skiv - 240 mm
    längd 2191 mm
    bredd 827 mm
    höjd 1273 mm
    axelavstånd 1491 mm
    sitthöjd 954 mm
    markfrigång 332 mm
    framdäck 80/100-21
    bakdäck 110/90-19
    tankvolym 5.7 liter
    bränsleförbrukning
    torrvikt
    vikt inkl. bränsle, olja, kylarvätska. 108.9 kg
    övrigt Styrdämpare
    Bromssystem
    stöldskydd

    Rek pris:
    (inkl. moms) 69 900:- Förs. klass: SAKNAS »

    Dyr rackare och ingen elstart. Tog databladet från Hondas egna sidor.
    Ove

  2. #2832
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Honda 70.000:-, Monstran mindre än halva priset med elstart och ett lägre(bättre) effektuttag.

    Hur många strul kan man acceptera för 35.000:-? Det verkar för mig vara ett själklart val, men frågan är om en verkstad i närheten skulle vilja ta i maskinen? Honda skulle passa rakt av. Undrar lite - visst är det skillnad -dels effekten dels startmotorn?

    Sonens Aprillia Pegaso skulle maskinellt vara som BMW;s motsvarande modell, men tillverkad i Italien. Jodå! Den var nog likadan men det var en del som inte kom med - tillförlitligheten. Hade hojen stått bara några dagar var det laddning och startgas som gällde och sånt gör iallafall mig lätt vansinnig.
    Ove

  3. #2833
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    En del strul kan accepteras. Billiga reservdelar också. Och självklart en OKQ8 Backup försäkring (kan tecknas del av år) den del av året då hojen används, ca 60 kr/mån.

    Det vore inte helt fel om det dök upp någon ägare till Monstran som kunde delge oss sina erfarenheter.
    Undrar hur många 450r som finns ute och i bruk.

    Det är så lätt att börja tänka beggad japan i stället...
    //Håkan
    Senast redigerat av Håkan46 den 2012-09-13 klockan 10:38. Anledning: Mellanrum

  4. #2834
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jaaa! Så äntligen blev det en sväng, med Greta den här gången. Nästan bara asfalt typ 38 mil. men jag drygade ut med att provköra en hoj när jag passerade Tibro:

    Kawasaki klx 250 tror jag den hette. Väldigt trevlig hoj bortsett från att den kändes akterut trots en ganska kort provkörning och det berodde enbart på dynan. Resten av hojen var mest bara positivt. Kunde varit lite mera kräm i motorn för den fick moppeax över 80-90 km/h. Kändes väldigt stabil och följsam, skitkul att köra.

    Resan fortsatte mot Tidaholm där jag hamnade på samma taimatsrestaurang som tydligen alla i stan föredrar. Trångt men trevligt och käket var gott.

    På väg mot Habo resans enda tillbud. I en högersväng med god sikt ser jag att jag kommer att möta en röd Volvo i slutet av kurvan. Då börjar tanten dra sig över på min sida så att jag får söka mig ut så långt jag bara kan samtidigt som jag bromsar lätt för att kunna uppsöka diket. Hon upptäcker mig i sista stund och ger mig en halvmeters lucka. Jag tror hon satt och letade efter mobilen alternativt kliade sig någonstans långt ner.
    Bildrullekategori: Tant, 40-50år, välfriserad.

    Vid Habo kyrka träffar jag en trevlig busschaufför som heter Göran och har en Deuville. Han tipsade om vägar som jag inte tänkt köra och avrådde dom jag planerat och det gjorde han bra, med resultat att jag hamnade i Trädet. Jag trodde att det fanns fik vid rastplatsen i Trädet men där fanns det bara ett avträde. En sväng söderut ligger Blidsberg och där finns ett fik i kvarnen som jag besökte. Därefter hem. Skönt med lite frisk luft emellanåt.
    Senast redigerat av Ove den 2012-09-13 klockan 18:37.
    Ove

  5. #2835
    Medlem
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    372
    Jag har tittad på KLX 250 som verkar passa mina syften.
    Men Monstran är ju helt perfekt.
    ingen som säljer en beggad+
    //Håkan

  6. #2836
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Man behöver inte alls så många hästar i motorn för att kunna åka trevliga turer. Jag hade en Honda xr 400 ,för ca 10 år sedan. Tror det var årsmodell 1986. Var inte skivbroms på den.
    Åkte även till Norge på en veckas semester med den. Den då längsta etappen råkade bli ca 75 mil sista dagen. Hade en topbox och en packrulle framför. Satt faktiskt väldigt skönt med rullen som rygggstöd. Vi körde då även mycket grusväg. Visserligen kickstart, som jag avskyr, men krånglade aldrig som tur var.

  7. #2837
    Medlem
    Reg.datum
    feb 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    311
    Trevliga turer, visst kan man ha det med liten motor.... Började själv att "mini toura" med en Zundapp ks50 supersport -75 eller -76 tror jag det var, med tält och ett fiskespö kommer man långt... men ingen kan underkänna känslan som en modern masin med rimlig effekt och tillförlitlighet kan ge.... med Ks en så vart man nervös varje gång det började regna, idag så eventuellt drar man på ett regnställ... men regnet är inget som hindrar...
    Det sägs att arbete förhindrar många tillfällen till synd, och det är ju synd....

  8. #2838
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Perfekt väder och den bästa av årstider. Men idag blir det inget kört med något alls.

    Skördefest i dagarna två. Fast vid grytorna för det kommer nog att gå åt minst en halv hektoliter med soppa och jag ska bidra med en del. I morgon är det pajer - men det är inte mitt problem.
    Ove

  9. #2839
    Medlem kitsapgrls avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bodde nära Tokholm på en ö en gång.
    Inlägg
    91
    Citat Ursprungligen postat av Håkan46 Visa inlägg
    Men Monstran är ju helt perfekt.
    ingen som säljer en beggad+
    //Håkan
    Så jag googlade monstran...haha..ja det var ingen bild på en hoj som kom upp. Så jag vet fortfarande inte hur den ser ut, länk?

    Ove, kul att du prova klx'en. Den är så skoj att köra i skogen på grus. Jupp, man måste ha stål rumpa om man ska köra länge, man kan ju stå upp på peggarna ibland när det behövs (det gjorde jag innan jag fick nytt säte). Jag har corbin säte på min, funkar bra för min rump typ. Det är inte så kul att köra "klx fort" på motorväg, men motorvägen är bara ett onödigt ont för att komma till de roliga grusvägarna.

  10. #2840
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av kitsapgrl Visa inlägg
    Jag har corbin säte på min, funkar bra för min rump typ.
    Hur ser ett sådant ut, vad kostar det och passar det även för gubbrump?

    Dagens soppaåtgång 90 liter. Jösses vad folk och vad dom åt! Jag stod bara för en fjärdedel. Vår hängaruntare kostchefen gjorde det mesta.

    I morgon blir det pajer men då gör jag ingenting...
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •