Sidan 15 av 548 FörstaFörsta ... 513141516172565115515 ... SistaSista
Resultat 141 till 150 av 5473

Ämne: 60+

  1. #141
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Angry Högsta domstolen prövar dödsolycka.

    I småland hände en dödsolycka 2007 mellan en vänstersvängande timmerbil å en personbil på en större riksväg.
    Timmerbilen gör en vänstersväng in till ett sågverk,den mötande personbilen kör då inn i timmerbilen å föraren av personbilen dör.
    Tingsrätten friar timmerbilsföraren. Hovrätten dömmer timmerbilsföraren till vårdslöshet å vållande till dödsolycka.
    Detta är ju intresant. Har den tunga trafiken förkörsrätt?
    Lokalt kallar vi det för Polsk trafikregel(störst kör först).
    Hur ofta måste inte vi Mc förare bromsa för vänstersvängande tunga fordon? Då föraren av större fordon räknar med att vi inte vill krocka med dom. Har ni nån syn på saken?
    Jan

  2. #142
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    I småland hände en dödsolycka 2007 mellan en vänstersvängande timmerbil å en personbil på en större riksväg.
    Timmerbilen gör en vänstersväng in till ett sågverk,den mötande personbilen kör då inn i timmerbilen å föraren av personbilen dör.
    Tingsrätten friar timmerbilsföraren. Hovrätten dömmer timmerbilsföraren till vårdslöshet å vållande till dödsolycka.
    Detta är ju intresant. Har den tunga trafiken förkörsrätt?
    Lokalt kallar vi det för Polsk trafikregel(störst kör först).
    Hur ofta måste inte vi Mc förare bromsa för vänstersvängande tunga fordon? Då föraren av större fordon räknar med att vi inte vill krocka med dom. Har ni nån syn på saken?
    Så ser nog många det, se bara på högerregeln bilar kör alltid ut framför cycklister de fins inte, lika dant med oss vi syns inte.
    Jan-Olov

  3. #143
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hej igen alla! Jag har varit ute 10 dagar och åkt på en del härliga MC-vägar i Tyskland och Italien. Fast med buss och som passagerare. ( ) Men va´fan - jag är pensionär och då är det OK att åka buss.

    Det var min första långresa på det sättet och det var faktiskt väldigt givande med bra arrangemang och guidning som men inte kan få på annat sätt och att bara kunna sitta och kolla in landskapet omkring är underskattat i vår stressade tid när det ska flygas fastän man är ledig. Kommer att bli mer av den sorten!

    Min grundtanke var att kolla hur kroppen fungerade långtransporter och det gick överraskande bra även om det blev hemskt jobbigt när det blev riktigt länge i bussen, speciellt första, men även sista dagen. Skall ev inom inte allför avlägsen framtid göra en resa till Amerika och då blir det minst 6-7 timmar i plan i ett sträck och det är bra att veta hur man funkar.

    Skall försöka göra en liten reseberättelse när jag samlat ihop mig.

  4. #144
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Smile

    Hej Ove, helskinnad hemma? Jag är nog inte mogen för buss än. Säkert jättegott ,om man inte är så rastlös som jag.
    Jan

  5. #145
    Det går bra att åka buss lite längre bara det fins lite gott att smutta på.
    Jan-Olov

  6. #146
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Ahaa,där är hemligheten
    Jan

  7. #147
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ahaa,där är hemligheten
    Hemlighet?

    Nja, det var väl inget missbruk men lite behöver man ju mot de utrikiska bakterierna som lurar redan på frukostbordet. Med andra ord lite preventiv medicinering när man har folk som kör och dessutom kör som folk. Bekymmerslöst och man kan titta på allt och måste inte ha stenkoll på trafiken.
    Olägenheter med flerhjuliga fordon är att dom lägger inte ner i kurvorna + att man sitter i fel ställning hela tiden. Jag menar: Man vill ju sitta gränsle!
    När man sen går av bussen för att titta på något finns det alltid någon som ser till att man inte villar bort sig i främmande land. Skönt att gå i skock några dagar. Ungefär som när man gjorde lumpen, skillnaden är att guiderna på sällskapsresan inte svär och kallar en en massa otrevliga saker, även om det ibland kanske vore befogat.

  8. #148
    När nu resa är på tapeten, vi reste med buss till Berlin en gång, det var den enda bussresa vi gjorde, det föll oss inte i smaken. Men att köra bil till Medlhavet är bättre det har vi gjort ett minstonde 20 ggr, man har då full kontroll på stoppen och övernattningarna.
    Men numera blir det gärna flyg, den sista var till Kreta i början av Oktober, här lite bilder.
    http://www.youtube.com/watch?v=DwCN-XlYlQo
    60-årskrisare, tillbaks till barndomen, körde cross och lekte i sandlådan, nu kör jag BMW GS, Yamaha Virago och Case grävmaskin

  9. #149
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Hej du Hasse! Den resan vi gjorde var den första för mig med buss och det var en alltigenom positiv upplevelse. Lång och jobbig utresa, men väl på plats var det bra med besök på platser som vi aldrig hittat på egen hand. Frukost och middag på hotellet i Pistoia och rundturer i trakten med bussen. Kanske lite för kort egen tid men det var OK.
    Vi var 50 pers. på bussen så det blev en massa nya bekantskaper på köpet. (+ en rejäl förkylning )

    Nackdelar att resa på det sättet finns, men det var också ett test om min kropp klarar långa stillasittande transporter med tanke på ev. framtida långresa med flyg. (Lättare att kliva av en buss)

    Trevliga bilder från Kreta. Jag har själv varit där några gånger och testat trafiken med bil och liten MC. Med tanke på att körkort inte fanns på ön förrän omkring -90 (tror jag) var det förvånansvärt lätt att klara trafiken där, utom när jag lyckatdes trassla mig ut på en kostig på en bergssida med bil. Nåja vi kom både ner och hem efter äventyret! ;D

  10. #150
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Uppehåller mig vid Medelhavet ett tag. En sak som imponerar på mig är hur folk hanterar sina scooters. Damer i mogen ålder, dräkt, svarta strumpor och hjälm. Unga tanter i jacka med pälskrage upptill och kortkort nedtill (selektivt frysande). Gubbar med skägg och vinterrock eller slätrakade i kostym, allt i en salig blandning. Folk åker som dom är - och hur dom gör det!

    Krypkörning till stopp utan att sätta ner foten vid rödljus och sen full gas är normalkunskap hos alla vad det verkar. Där emellan fulle rulle på hela gänget. Ser lite kaotiskt ut men jag har faktiskt inte sett några krockar eller vurpor trots att det finns en del Rossiwannabes

    Jag har kört en hel del scooter för längesen och anser att som stadsfordon är den överlägsen det mesta men kan bara konstatera att det finns mycket för mig att lära, kanske av en äldre italiensk tant med en matkasse mellan fötterna.

    Sen parkeringarna! Hojarna står så tätt att det borde vara helt omöjligt för en normalsvensk att lirka ut en mitt i raden. Hur gör dom? Kryper upp bakifrån och gör en burnoutstart direkt från stödet? Mina studier i ämnet är otillräckliga men jag är helt säker på att gråta över varje repa skulle leda till ständig sorg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •