Sidan 511 av 548 FörstaFörsta ... 11411461501509510511512513521 ... SistaSista
Resultat 5 101 till 5 110 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5101
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm, segla och segla, viss skillnad på tävlingssegling och vanligt kajkande. Visst är ju vanlig segling under bra förhållanden rofyllt. (blir det verkligen om det är stiltje).
    Kom och tänka på nästan rasistiskt beteende , seglare vs. motorister.
    Pappa hade en motorbåtsförsedd kompis som fick bränsleproblem utanför en ö ca 2 mil öster om Norrtälje. Där höll seglarna till och hade klubbstugan där, alldeles i början av Norrtäljeviken som är ca 1,5 mil lång. Hade han motorbåt fick han väl skylla sig själv, dom kunde inte hjälpa honom, fick han till svar. Till slut var det någon som lånade honom en grej han behövde. Sent på kvällen då han var på väg tillbaka till hamnen låg det några segelbåtar ute i viken som då var helt spegelblank. De viftade med sina tampar och ville ha bogserhjälp in till bryggan, men tji, för en av dem var den som mest var spydig mot motorister.
    Det där med segling är lite jobbigt. Har inte hittat gasspjället.
    Jan

  2. #5102
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hm, segla och segla, viss skillnad på tävlingssegling och vanligt kajkande. Visst är ju vanlig segling under bra förhållanden rofyllt. (blir det verkligen om det är stiltje).
    Kom och tänka på nästan rasistiskt beteende , seglare vs. motorister.
    Pappa hade en motorbåtsförsedd kompis som fick bränsleproblem utanför en ö ca 2 mil öster om Norrtälje. Där höll seglarna till och hade klubbstugan där, alldeles i början av Norrtäljeviken som är ca 1,5 mil lång. Hade han motorbåt fick han väl skylla sig själv, dom kunde inte hjälpa honom, fick han till svar. Till slut var det någon som lånade honom en grej han behövde. Sent på kvällen då han var på väg tillbaka till hamnen låg det några segelbåtar ute i viken som då var helt spegelblank. De viftade med sina tampar och ville ha bogserhjälp in till bryggan, men tji, för en av dem var den som mest var spydig mot motorister.
    Förstår vad du menar och håller med när det gäller förhållanddet grytgubbar och textilare som det en gång var.
    Det var gärna lite hög svansföring i seglargänget och en "grabbig" attityd(= dryg). Man skulle vara rätt klädd och prata på ett visst sätt för att räknas och det lever nog kvar en del av det här och var. Men numera ska en segelbåt vara så jäkla stor så att dom måste ha motor för att kunna följa lederna för pga djupgående och risk för repor i gelcoaten är det farled som gäller - alltså motor och köra GPS i farled. Segel föres endast under extremt gynnsamma förhållanden.

    Vad gäller motorbåt så ger jag mig inte gärna ut i sådana utan att vara garderad med möjlighet till bärgning redan från start eller att jag har mer än en motor eller segel för att driva farkosten om moroten krånglar (normalt beteende för den sortens anordningar).

    Hjälpsamhet är mycket viktig till sjöss men jag förstår din faders kompis som lämnade seglaren drivandes. Dumt beteende skall inte premieras. Annars är det naturligt att ta tamp och bogsera iland oavsett vilka båtar det gäller. Har själv bogserat motorbåt och blivit bogserad när motorjäveln lagt av och jag inte haft annat att göra än att vifta med tampen.

    Kommer jag ut med den aktuella farkosten kan jag inte erbjuda bogsering annat än för möjligen en Optimistjolle och enda reserven är en vrickåra. Får kompensera med konserver, torrvaror och lämpligt campingkök för att kunna driva omkring några dygn.. .

    Att det är kul att retas lite med dom som stilar sig är bara att erkänna. Själv är jag mycket road av lättvindssegling och det är alltid lika kul när man med slakt hängande skot kan blåsa förbi dom hårda grabbarna som tydligen ligger stilla och väntar på kuling med planskotade segel...

    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Det där med segling är lite jobbigt. Har inte hittat gasspjället.
    Tja, ganska enkelt egentligen, bara att balansera ett gäng med motverkande krafter för att komma till ett framåtdrivande resultat..
    Senast redigerat av Ove den 2016-11-19 klockan 10:03.
    Ove

  3. #5103
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Vind i seglen sjöng Harry Brandelius. Det är vinden som passerar seglet som skapar undertrycket som "suger" båten framåt. Lite svårt att tonsätta kanske.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  4. #5104
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Vind i seglen sjöng Harry Brandelius. Det är vinden som passerar seglet som skapar undertrycket som "suger" båten framåt. Lite svårt att tonsätta kanske.
    En seglare får nog ta den rätta vägen. Han Harry var väl lite väl romantisk då det gäller livet på havet.
    OK. Chappy, har du fixat till hojen ännu?

  5. #5105
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    En seglare får nog ta den rätta vägen. Han Harry var väl lite väl romantisk då det gäller livet på havet.
    OK. Chappy, har du fixat till hojen ännu?
    Jag sitter nog på land å lyssna på en visa om havet.
    Jan

  6. #5106
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Bygger inte själv denna gång. Försäkringsärende. Nu står den på tre hjul . Två är 21,5/15.
    Hoppas FRO-besiktning o registreringsbesiktning o lite annat smått o gott ska va klart till hjul.
    Själv sitter jag o klurar på hur hundburen ska konstrueras och fästas. filar på en lösning med ett Hec-Pack fäste
    och en avfjädrad fyrkantsprofil som slutar överkant stänkskärm med en lastplatta. Där hundbur eller annan last kan stå.
    Ni som är jägare har väl sett Hec-Pack-korgarna på dragkrokar. lastar hundratals kilo vilt (fast max enligt reg.90kg)
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

  7. #5107
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Chappy Visa inlägg
    Bygger inte själv denna gång. Försäkringsärende. Nu står den på tre hjul . Två är 21,5/15.
    Hoppas FRO-besiktning o registreringsbesiktning o lite annat smått o gott ska va klart till hjul.
    Själv sitter jag o klurar på hur hundburen ska konstrueras och fästas. filar på en lösning med ett Hec-Pack fäste
    och en avfjädrad fyrkantsprofil som slutar överkant stänkskärm med en lastplatta. Där hundbur eller annan last kan stå.
    Ni som är jägare har väl sett Hec-Pack-korgarna på dragkrokar. lastar hundratals kilo vilt (fast max enligt reg.90kg)
    Varför FRO-besiktning? Har du byggt om hojen helt?
    Får själv FRO-besikta då Transalpen förses med sidovagn. Kommer att bli lätt att ta av.

  8. #5108
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Varför FRO-besiktning? Har du byggt om hojen helt?
    Får själv FRO-besikta då Transalpen förses med sidovagn. Kommer att bli lätt att ta av.
    Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
    Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
    Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.

  9. #5109
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
    Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
    Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.
    På min R60 tog det max 5 min att plocka av vagnen. Jag körde solo å frun gillade köra med vagn.
    Jan

  10. #5110
    Medlem Chappys avatar
    Reg.datum
    dec 2009
    Ort
    Mitt i småland
    Inlägg
    335
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fått veta att sidovagnen inte skall få vara lätt att ta av, så då får man väl göra en kluring.
    Underbart väder i dag. tog en rejäl promenad i skogen med jycken på förmiddagen. På eftermiddagen var de dags att rasta både hästar och fru i skogen med en promenad.
    Vet ni att en häst kan kallas för en fyrtakts havremotor med smackstart. Tyvärr mycket dåliga bromsar ibland.
    Det finns ingen fixed limit för hur länge eller långt man får provköra ett ekipage innan man registreringsbesiktigar.
    Jag känner till dom som har provkört i 20år och på mycket mycket nära håll en som provkört i 2år innan han kostade på 4500.-kr på SFRO och registreringsbesiktning.
    En sa va förveten o spörja om en sa få sport nå´t

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •