Sidan 535 av 548 FörstaFörsta ... 35435485525533534535536537545 ... SistaSista
Resultat 5 341 till 5 350 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5341
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Bra någon skriver här. Kört omkring en del i sommar. Lite Norge å ganska mycket småvägar i närområdet. Besökt en del platser man körde innan man fick köra. Kollat platser man va för länge sedan. Träffat folk som är ganska reserverade innan man tar av hjälmen. Noterat att gråhåriga vill prata med andra gråhåriga. Folk berättar om sin by å öden i trakten. Ökat att använda hojen att komma till avlägsna platser. Blivit lurad att köra 6 mil för att nå en plats som tar 5min med linbana. Ungefär så har sommaren varit.
    Jan

  2. #5342
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Olle Å har just lämnat för att resa hem till Borgvik. Trevligt besök som kom på sin specialdesignade sidvagnsTransalp med nykonstruerad gaffel.

    Vi gjorde ett besök till Lidköping där vi provkörde elhojar. Kul maskiner, Olle tog första turen och smög iväg som en ande. Jag gick ut för att höra när han skulle komma tillbaka - ingen bra idé - han kom tillbaka lika tyst. Jag tog också några svängar på planen utanför och det kändes helt fantastiskt att den drog iväg så fint. Man hör nya ljud som däck mot asfalt, ljud från fjädring och lite sånt som jag inte riktigt kunde identifiera. Ett litet ylande kom från motorn när jag drog rullen i botten. Nackdelen fick vi läsa oss till - räckvidd och laddningstid men redan nästa år skall det bli bättre kapacitet. Utvecklingen går framåt så snart finns det hojar som räcker till för längre turer.

    El är enligt min mening ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas att fler alternativ kommer. Gamla Ottomotorn förtjänar att pensioneras efter 140 år i tjänst...

    Tack för besöket Olle!
    Ove

  3. #5343
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Olle Å har just lämnat för att resa hem till Borgvik. Trevligt besök som kom på sin specialdesignade sidvagnsTransalp med nykonstruerad gaffel.

    Vi gjorde ett besök till Lidköping där vi provkörde elhojar. Kul maskiner, Olle tog första turen och smög iväg som en ande. Jag gick ut för att höra när han skulle komma tillbaka - ingen bra idé - han kom tillbaka lika tyst. Jag tog också några svängar på planen utanför och det kändes helt fantastiskt att den drog iväg så fint. Man hör nya ljud som däck mot asfalt, ljud från fjädring och lite sånt som jag inte riktigt kunde identifiera. Ett litet ylande kom från motorn när jag drog rullen i botten. Nackdelen fick vi läsa oss till - räckvidd och laddningstid men redan nästa år skall det bli bättre kapacitet. Utvecklingen går framåt så snart finns det hojar som räcker till för längre turer.

    El är enligt min mening ett bra steg i rätt riktning och jag hoppas att fler alternativ kommer. Gamla Ottomotorn förtjänar att pensioneras efter 140 år i tjänst...

    Tack för besöket Olle!
    Kul för gamla gubbar att prova elhoj. Har provat också. Jäkla vad det far iväg ljudlöst. Men jag vill köra småvägar till Borgvik på en laddning.
    Jan

  4. #5344
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Kul för gamla gubbar att prova elhoj. Har provat också. Jäkla vad det far iväg ljudlöst. Men jag vill köra småvägar till Borgvik på en laddning.
    Det kommer nog snart att vara möjligt... Kanske det ska till teknik som ännu inte finns presenterad, vi få hoppas...
    Ove

  5. #5345
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Kul för gamla gubbar att prova elhoj. Har provat också. Jäkla vad det far iväg ljudlöst. Men jag vill köra småvägar till Borgvik på en laddning.
    Inga problem Jan. Du får sätta en sidvagn på hojen och ha extra batterier med.

  6. #5346
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Det kommer nog snart att vara möjligt... Kanske det ska till teknik som ännu inte finns presenterad, vi få hoppas...
    Var med Ove idag och provade en ZERO elhoj hos MCkonsulenten i Lidköpig. Jädrans vad den drog iväg snabbt, men det som imponerade mest var ju dess förmåga att kunna krypa runt i mycket snäva svängar. Inget motordarr eller något slirande på kopplingen. Än så länge duger den nog bara till att vara en pendlar hoj med max 15-19 mil som körsträcka utan laddning. Kostnaden för strömmen blir ca en krona per mil.

  7. #5347
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Inga problem Jan. Du får sätta en sidvagn på hojen och ha extra batterier med.
    Känner mig lite ung för sidvagn än Olle.
    Jan

  8. #5348
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Känner mig lite ung för sidvagn än Olle.
    Visserligen känner jag mig icke så gammal, men tränar i tid på min rullatorhoj.

  9. #5349
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    26

    Vårdhandikapp

    Hej Ove Nu har jag ställt hojen för vintern Hällt olja i kylaren och glykol i motorn inte rosta eller frysa Samt lagt batteriet i frysboxen Känner mej trygg med detta

  10. #5350
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    69

    Hej "Gubbar"

    Hej
    Roligt se att ni finns o skriver på forumet vilket jag tyder som att ni är pigga o alerta

    Har servat o vinterplacerat hojen sen ett par veckor tillbaka så nu är den klar för våren 2018

    Just i dag är det klart o minus sju grader

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •