Sidan 461 av 548 FörstaFörsta ... 361411451459460461462463471511 ... SistaSista
Resultat 4 601 till 4 610 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4601
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation!
    Ove

  2. #4602
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Svensk sommar....! I förra veckan gick värmepumpen på kylning av kåken, nu brinner det i spisen. Ute växlar temperaturen mellan 8 -10 grader lite fram och tillbaka i regnskurarna och det blåser. Härligt med variation!
    Visst är det trevligt med lite variaton på vädret. Som vanligt är det lätt att tolka svenska språket lite fel. En invandrare trodde att ordet emballage kunde användas då vädret slog om........
    Tog en liten sväng igår förmiddag och då var det ok. Körde sedan hem på eftermiddagen och då hade det börja blåsa utav bara helsike och temperaturen ca 11 grader.
    Sitter här hemma med en liten vovve som fått kennelhosta. Det var irritationen i hans hals som gjorde att han gav sig på att tugga i sig mattfransar för att få lindring.
    Vi skrev lite om Anakee 3 förut. Har nu kör lite med dem och vill nog säga att de funkar som jag trodde. Bara man förstår att det inte går att "busa" på gruset med dem eller köra i lera, så ok. Man får ju vara beredd på att framhjulet vill vandra lite i svängarna. Om man bara inte kommer in för fort i kurvan, så är det ju "bara" att parera med gasen. Lite jobbigt om man har packning i både sidoväskor och topbox.

  3. #4603
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Vi skrev lite om Anakee 3 förut. Har nu kör lite med dem och vill nog säga att de funkar som jag trodde. Bara man förstår att det inte går att "busa" på gruset med dem eller köra i lera, så ok. Man får ju vara beredd på att framhjulet vill vandra lite i svängarna. Om man bara inte kommer in för fort i kurvan, så är det ju "bara" att parera med gasen. Lite jobbigt om man har packning i både sidoväskor och topbox.
    Jo om det bara vandrade LITE i svängarna, men för mig hasar det något alldeles förbannat och då blir jag för feg helt enkelt...

    I morgon ska jag guida en bilkaravan om 2 bilar. Det gäller en minnesresa på en del av dom vägar som Håkan Åslund och jag gjorde. Det är hans efterlevande som vill se vad han kom hem och berättade om och då måste det bli med bil. Det kan bara bli ett litet urval av alla platser vi hann med men jag tror jag har fått med några pärlor. Hans son Thomas var med de flesta gångerna så jag har god hjälp att välja.
    Ove

  4. #4604
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jo om det bara vandrade LITE i svängarna, men för mig hasar det något alldeles förbannat och då blir jag för feg helt enkelt...

    I morgon ska jag guida en bilkaravan om 2 bilar. Det gäller en minnesresa på en del av dom vägar som Håkan Åslund och jag gjorde. Det är hans efterlevande som vill se vad han kom hem och berättade om och då måste det bli med bil. Det kan bara bli ett litet urval av alla platser vi hann med men jag tror jag har fått med några pärlor. Hans son Thomas var med de flesta gångerna så jag har god hjälp att välja.
    Om du kommer in lite för fort i svängen tenderar ju hojen att gå rakt fram och kasar ju då. Lite lägre hastighet in i böjen och gasa lite lätt igenom så kasar det inte. Du skall ha högre hastighet ut ur svängen än in.

  5. #4605
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om du kommer in lite för fort i svängen tenderar ju hojen att gå rakt fram och kasar ju då. Lite lägre hastighet in i böjen och gasa lite lätt igenom så kasar det inte. Du skall ha högre hastighet ut ur svängen än in.
    Ska jag gå långsammare i i böjarna får jag gå av och leda den annars ramlar jag omkull stillastående. Det lullar ju omkring redan på rakorna om det är det "rätta" gruset.
    Ove

  6. #4606
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Ska jag gå långsammare i i böjarna får jag gå av och leda den annars ramlar jag omkull stillastående. Det lullar ju omkring redan på rakorna om det är det "rätta" gruset.
    Om det är riktigt jäkla rullgrus så går hojen bäst i 50-60 på rakorna. Då bör man ju dessutom stå upp.
    Numera undviker man ju helst detta. Fick nästan nog av grovgrus i våras på en vägarbetssträcka på 3 mil. Bitvis var gruset dessutom inte tillslätat eller tillkört ännu. Inte kul att komma med semesterpackning då.

  7. #4607
    Medlem Väse Connys avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    144
    Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
    Där är hastigheten aldrig under 100
    Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
    ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
    start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd

  8. #4608
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd
    Vore i högsta grad intressant. Jag är dock för tillfället indisponerad men kommer väl igång igen framåt Augusti - hoppas jag.
    Ove

  9. #4609
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
    Där är hastigheten aldrig under 100
    Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
    ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
    start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd
    Låter intressant. Ska uppåt Värmland 15-16 aug. i annan körning.
    Jan

  10. #4610
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Väse Conny Visa inlägg
    Olle, Ove å ni andra det så att jag brukar dra runt på grus turer med ett mc gäng från Kristinehamn CMCK
    Där är hastigheten aldrig under 100
    Detta kan för mig vara lite tröttsamt då jag ochså vill se gårdar och annat vacker vi har i Sverige
    ska Olle göra en road tripp på grus för garanterat lugn körning över en dag
    start Grums rasta kanske mål Väse rasta så kan jag guida lite små turer runt min hembyggd
    Som sagt. Har slutat med "bus"- turerna. Vill numera hellre se var jag åker i stället för att koncentrera på framförvarandes bakhjul.
    Om du Conny har semester, så hör av dig, så kan vi ta en tur bortåt västra Värmland och norra Dalsland någon dag.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •