Sidan 27 av 548 FörstaFörsta ... 1725262728293777127527 ... SistaSista
Resultat 261 till 270 av 5473

Ämne: 60+

  1. #261
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Cool

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Vågar man föreslå en liten paus på galgbacken vid Borgvik när det är dags för Värmlandsnäs. Jag åkte förbi där igår men det var för kallt för att stanna och kolla om allt var i ordning med galge och hjul på stolpe där dom lade upp den avrättade och steglade boven för att korpen skulle ta hand om resterna. Makabert men intressant.

    Tja, är vi redan nu inställd på ett besök vid ättestupan så kan vi väl satsa på galgbacken också. Vilken sommar kan inte det här bli??
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  2. #262
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Tja, är vi redan nu inställd på ett besök vid ättestupan så kan vi väl satsa på galgbacken också. Vilken sommar kan inte det här bli??
    Dökul kanske?

  3. #263
    Hoppas hoppas!!!

  4. #264
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Dökul kanske?

    Snygg passning Ove!
    Köper den.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  5. #265
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Pratade med kamrat GeCe i telefon igår och kom bl.a. in på intresse för teknik. Det gjorde att jag idag gått och funderat på mitt eget förhållande till ämnet.

    En gång i tiden, slutet 50-talet kunde jag varenda del i Coventry-Climax och Taylormotorerna som var väldigt i ropet när det gällde att få ut effekt ur lätta maskiner. Jag tror även att jag ff skulle kunna justera in spelet på en Landsverk L 57 eller L58. (lingrävmaskiner) Kanske jag även skulle kunna komma ihåg startproceduren på en Caterpillar bandlastare där man först med en vanlig startmotor fick igång en liten bensinmotor som i sin tur skulle rycka igång dieselmöllan. Skulle nog kunna köra också efter lite avrostning.

    Efterhand kom jag nog underfund med att mitt tekniska intresse mest fanns på det teoretiska planet så blev det att byta spår vilket på den tiden, - 60 -70- talen inte innebar några problem alls. Den enda teknik som gällde sen var den som kallas biomekanik och är väldigt intressant fortfarande efter pensionering.

    Mitt förhållande till teknik idag är att det ska fungera och vara lätthanterligt. Effekt inom rimliga gränser. Sen vad som driver, Ottomotor, diesel, el eller trolldom är eg. ointressant bara det funkar. Åkupplevelsen för mig är optimal när jag kan ta mig dit jag vill så effektivt och tyst som möjligt. Jag vill alltså ha en maskin som inte fjärmat sig alltför mycket från urtypen - cykeln - men vill ändå ha ett j - a rull under hjulen, bra vägegenskaper och bromsar.

    Förmodligen är jag rätt trist som MC-ist.

  6. #266
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Pratade med kamrat GeCe i telefon igår och kom bl.a. in på intresse för teknik. Det gjorde att jag idag gått och funderat på mitt eget förhållande till ämnet.

    En gång i tiden, slutet 50-talet kunde jag varenda del i Coventry-Climax och Taylormotorerna som var väldigt i ropet när det gällde att få ut effekt ur lätta maskiner. Jag tror även att jag ff skulle kunna justera in spelet på en Landsverk L 57 eller L58. (lingrävmaskiner) Kanske jag även skulle kunna komma ihåg startproceduren på en Caterpillar bandlastare där man först med en vanlig startmotor fick igång en liten bensinmotor som i sin tur skulle rycka igång dieselmöllan. Skulle nog kunna köra också efter lite avrostning.

    Efterhand kom jag nog underfund med att mitt tekniska intresse mest fanns på det teoretiska planet så blev det att byta spår vilket på den tiden, - 60 -70- talen inte innebar några problem alls. Den enda teknik som gällde sen var den som kallas biomekanik och är väldigt intressant fortfarande efter pensionering.

    Mitt förhållande till teknik idag är att det ska fungera och vara lätthanterligt. Effekt inom rimliga gränser. Sen vad som driver, Ottomotor, diesel, el eller trolldom är eg. ointressant bara det funkar. Åkupplevelsen för mig är optimal när jag kan ta mig dit jag vill så effektivt och tyst som möjligt. Jag vill alltså ha en maskin som inte fjärmat sig alltför mycket från urtypen - cykeln - men vill ändå ha ett j - a rull under hjulen, bra vägegenskaper och bromsar.

    Förmodligen är jag rätt trist som MC-ist.

    Det där handlar om maskiner jag inte vet ett skvatt om men när det gäller motorcyklar vill jag att de ska vara praktiska och bekväma att åka på och hanterbara både på vägen och i garaget. Därav monterade stora aluminiumlådor så man får med sig lite grejor när man åker till stugan eller Tourar på "semester" på Transan. Saknar ju bil och då måste man ju tänka litet praktiskt också resonerar jag. Mellanklassare, max 750 cc gäller nog kan man säga hos mig. Det gör ju heller ingenting om hojen är snygg att se på och har en lugn och fin motorgång som inte stressar. Vilket tyvärr mindre radfyror har en tendens att göra, enligt mitt tycke är väl kanske bäst att tillägga.
    Min XJ600 i "stallet" är motiverad av andra orsaker än motorgången.
    Vill du ha en hoj Ove som fjärmar sig mindre från en trampcykel så köp en Honda Innova. Världens mest sålda bike.

    När vi ändå är inne på teknik så har jag äntligen kommit underfund med hur man hanterar smilies på sidan. Så nu kan man äntligen deltaga i "debatten" fullt ut.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  7. #267
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Ok, så här mitt i vintern kan vi väl tänka tillbaka på lite teckniska grejor. Jobbade en tid på att få en bra virekran på en BM viktor för skogsbruk. Livsfarligt, tur att den tiden är över. Stoltast är jag nog över min tid på en lastbilsverkstad, då jag blev ett efterfrågad bromsanpassare till bil å släp. Byggde en vagn för broms på 8 axlar, 16 hjul där jag kunde justera bakifrån å framåt. Fick tack från många åkare, stolta minnen från mitten av 70talet. När det handlar om MC har teckniska framsteg gått mycket fort, tanken går då till ABS som normalt överträffar förarens förmåga att bromsa en hoj. Då man i en oförväntad situation bara kan bromsa fullt å låta teckniken ta över. Tyvärr begriper jag inte hur smiliesar funkar ???. Å andra sidan Ove så fins det en otto boxer som inte är så dum .
    Jan

  8. #268
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836

    Thumbs up

    Ja, det där med scooter är inte dumt och jag märker att jag har blivit mera frusen det sista 1/2 -året!

    Som jag hävdat tidigare så är det definitivt dags för scooter när man inte kan svänga benet över normalhojen och då vore just Innovan ett bra alternativ i närområdet = 5 milaradien. Utanför den cirkeln en lite större så att man kan få med passagerare och hålla lite högre fart ex.vis en Kymco som jag provat och gillar. Ganska långt ifrån cykeln men jag är inte någon "fundamentalist".

    Kan inte erinra mig att jag hört Ottoboxer i gång, men det måste jag ha gjort så den har nog en ganska vettig ljudnivå. ( Måste väl kosta på tyska smedjan någon ros ibland. )

    750 cc gränsen gäller för mig också men kan pga att jag snubblar över en viss 800 kubikare göra ett undantag.

    Vad var problemet med smiliesarna

  9. #269
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Smilisarna, en inställningsfråga under medlemsidan, kontrollpanel. Under rubriken "Redigera alternativ" vidare till övriga alternativ och längst ned "Standardredigering - extra formateringsverktyg". Tror jag!!!

    räven:
    Starkran funkade bra till BM Viktor 230. Är impad av ditt bromskunnande men Otto-boxer?? Är det något nytt Afrikanskt?? O0 Eller Kinesiskt??
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  10. #270
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Smilisarna, en inställningsfråga under medlemsidan, kontrollpanel. Under rubriken "Redigera alternativ" vidare till övriga alternativ och längst ned "Standardredigering - extra formateringsverktyg". Tror jag!!!

    räven:
    Starkran funkade bra till BM Viktor 230. Är impad av ditt bromskunnande men Otto-boxer?? Är det något nytt Afrikanskt?? O0 Eller Kinesiskt??
    GeCe: Vadå? hurdå? Högre skolan, förstå nada Jag använder bara dom till höger? Men dom är tydligen inte med om man använder snabbsvar.

    Räven: Impad jag också! massa bromsar som skulle funka samtidigt och olika med tanke på last osv. och från samma pedal

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •