Sidan 168 av 548 FörstaFörsta ... 68118158166167168169170178218268 ... SistaSista
Resultat 1 671 till 1 680 av 5473

Ämne: 60+

  1. #1671
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Talking

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Det här med att kunna åka på olika underlag kanske motverkas av förarens osäkerhet i många fall. Den vanliga föraren på en touringhoj har nog bäst användning för däck av typ Michelin Sirac eller Michelin T 63. Då kan man ge sig ut på grusvägar om man vill. De här däcken har en sådan kapacitet även på asfalt att den vanlige förare inte kan fresta dem fullt ut i allafall. Sedan beror det ju på vad föraren kan och vill. På en resa i Norge för några år sedan var vi ca 15 förare på mest offroadhojar , men två hade custom. Tror ni att vi fick vänta på customhojarna fastän vi körde mycket grusvägar? Nej!!!!! De hade välmönstrade däck och vana förare. Övning ger ju färdighet.
    Träffade en mycket glad HD-åkare på en liten grusväg i ösregn, norra Dalsland för några år sedan. Jättekul med alla krokiga små vägar tyckte han. Med Goretexställ och grova däck kan man ju ha roligt.
    Om man köper en hoj i avsikt att ha den till den blir färdig för skrotning, så kan man ju ha mångt mycket roligare då man inte behöver sitta och tänka på eventuellt stenskott.
    Varför byta hoj varje år eller vartannat? Det blir ju bara nya bekymmer, för att inte tala om vad det kostar med service och liknande.
    Rätta mig om jag har fel!
    Olle, inget är heligt. Det finns dom som kränger på bra asfaltsdäck på sina stora äventyrsmaskiner
    En del byter sin hoj innan 10000 mil då den fortfarande har ett bra andrahandsvärde. Å värdesätter att ha en tipptopp hoj med senaste finesser som dom slipper meka med. Vi är olika, men har kul ändå.
    Jan

  2. #1672
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Olle, inget är heligt. Det finns dom som kränger på bra asfaltsdäck på sina stora äventyrsmaskiner
    En del byter sin hoj innan 10000 mil då den fortfarande har ett bra andrahandsvärde. Å värdesätter att ha en tipptopp hoj med senaste finesser som dom slipper meka med. Vi är olika, men har kul ändå.
    Visst har du rätt Räven. Om man inte vill hålla på och skruva så får man ju byta i tid.

  3. #1673
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Trodde det skulle vara möjligt att ta ut hoj om några dagar. Det har varit milt och blåsigt länge nu och det tär hårt på snön.

    Tog en runda med bilen för att kolla. Först en grusväg - tjockt med is med spår efter bilar, hästa´r, folk och hundar och glashalt så att jag fick ta gräskant till hjälp för att komma tillbaka när jag vänt efter ett hundratal meter. Inget att fundera på alltså.

    Nästa projekt var asfaltsvägar i området. Grussträngar med is under på en massa ställen. Bara att vänta.

    Väntans tider är det på flera sätt.
    Ove

  4. #1674
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Trodde det skulle vara möjligt att ta ut hoj om några dagar. Det har varit milt och blåsigt länge nu och det tär hårt på snön.

    Tog en runda med bilen för att kolla. Först en grusväg - tjockt med is med spår efter bilar, hästa´r, folk och hundar och glashalt så att jag fick ta gräskant till hjälp för att komma tillbaka när jag vänt efter ett hundratal meter. Inget att fundera på alltså.

    Nästa projekt var asfaltsvägar i området. Grussträngar med is under på en massa ställen. Bara att vänta.

    Väntans tider är det på flera sätt.
    Stora vägen här är bar, om du vill låna den. Vägen från mig består av is,snömos å lervälling i en salig röra. Avaktar, men vintern ska vist återkomma ?
    Jan

  5. #1675
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Stora vägen här är bar, om du vill låna den.
    Lånar den gärna om den inte är full i salt. Kan du skicka den så får du den tillbaka sen när du kommer ut på din egen väg.
    Ove

  6. #1676
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Fick till en fin tur i går. Tyvärr så lyser asfalten igenom på en del håll, men som tur är har jag grusvägarna inom nära avstånd. Jättehärligt solsken och runt nollan. Massor av folk var ute på promenad med sina hundar och småbarn nära samhällena.
    Med lite lagom dubb i däcken kan man ju köra när , var och hur som helst. Tyvärr har jag lite för långa dubb i fram så det gäller att ta det väldigt försiktigt på asfalten.
    Februari har ju börjat bra med ganska milt väder, och förhoppningsvis fortsätter det så.
    Pratade med en annan 60+ igår om vårens aktiviteter, så vi blir nog sakta men säkert fler och fler.

  7. #1677
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Fick till en fin tur i går. Tyvärr så lyser asfalten igenom på en del håll, men som tur är har jag grusvägarna inom nära avstånd. Jättehärligt solsken och runt nollan. Massor av folk var ute på promenad med sina hundar och småbarn nära samhällena.
    Med lite lagom dubb i däcken kan man ju köra när , var och hur som helst. Tyvärr har jag lite för långa dubb i fram så det gäller att ta det väldigt försiktigt på asfalten.
    Februari har ju börjat bra med ganska milt väder, och förhoppningsvis fortsätter det så.
    Pratade med en annan 60+ igår om vårens aktiviteter, så vi blir nog sakta men säkert fler och fler.
    Ser ut som hojturen piggat upp Olle, är det frun som får sig en svängom? Själv ska jag skotta fram vedklyven å börja på vedjobbet. Man kan ju inte "sinka" sig med det när hojvädret kommer. Låter bra om vi blir några fler 60+ are. Har beställning på en väst till nu.
    Jan

  8. #1678
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Ser ut som hojturen piggat upp Olle, är det frun som får sig en svängom? Själv ska jag skotta fram vedklyven å börja på vedjobbet. Man kan ju inte "sinka" sig med det när hojvädret kommer. Låter bra om vi blir några fler 60+ are. Har beställning på en väst till nu.
    Du ska visst få stormväder. Vedpinnarna är väl ordentligt surrade annars kanske du får hämta dom i skogen en gång till. I mina trakter ska det visst "bara" bli blåsigt, sen kallt och därefter snö - shit!
    Ove

  9. #1679
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Du ska visst få stormväder. Vedpinnarna är väl ordentligt surrade annars kanske du får hämta dom i skogen en gång till. I mina trakter ska det visst "bara" bli blåsigt, sen kallt och därefter snö - shit!
    Såg det Ove, stormbyar över land i söder. Får nog sy i hakband på kepsen om man vill ut. Vinterns återkomst får man ta med jämnmod i början på feb. Håller med vore jobbigt att bära hem veden igen, värst är om vedboden följer med veden till väders.
    Jan

  10. #1680
    Fy vad det blåser.
    tycker säkert alla utom vi HONDAägare som är vanda vid fartvind...

    Till mej har det kommit:
    en snöskyffel av det större slaget,
    samt en halvfull soptunna,
    en skiva plast-tak
    och en studsmatta.
    Allt med vindens hjälp
    Mitt Plankstaket har också blåst ner, jobb o jobb...

    Har ni haft några stormskador i natt???

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •