Sidan 509 av 548 FörstaFörsta ... 9409459499507508509510511519 ... SistaSista
Resultat 5 081 till 5 090 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5081
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kan väl knappast skyllas på Trump, men vad händer?

    En granne som brukar använda max 4 timmar för att komma på plats i Stockholm fick köra 14 timmar i går för samma resa... Visserligen ligger Stockholm väldigt ocentralt där ute på kanten, nästan så man får ta till sjökort sista biten, men ändå? Beror det på vädret allena eller är beredskapen för snöfall helt otillräcklig?
    Visst ligget Stockholm illa till för besökare, men det verkar som om de alltid är förundrade över att det blir vinter igen. Jag bodde ju i Norrtälje för många år sedan och då var deras väghållning inte alls lika dålig.
    Problemet som är störst att bli av med all snö från gatorna och trottoarer. Ett litet räkneexempel bara. Om gatan är 100m lång och 10 m bred blir det ju nästan 100m3 och om det är blötsnö, så väger den ju 80-90 ton, sjunker inte ihop heller. Det blir ju fruktansvärda volymer. Att sedan folk blir stående med sina bilar överallt underlättar inte heller. De får skylla sig själva när allting skall centraliseras till några få orter.
    DET ÄR BÄTTRE PÅ LANDET

  2. #5082
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Och även fast det larmades om det innan så blev alla tagna på sängen. Själv bor jag sydväst om Sthlm, där hade det kommit ca 5 cm (det var inga problem att köra genom det) och jag jobbar i Nykvarn. Åker bakvägen till Södertälje och sedan vidare E20. Hade noll problem att ta mig till jobbet, noll problem hem. Samtidigt satt folk i flera timmar i kö 3-4 mil norrut. Centrala Stockholm samt norr om och öster om fick 40-50 cm under dagen.

    På den här sidan finns det en stor bild längst upp, om man klickar på den så finns sammanlagt 11 bilder. Visar en del av kaoset som blir, och precis som Olle skriver så fanns massor av bilar/lastbilar/bussar som fastnat och förhindrade snöröjningen.

    http://www.dn.se/sthlm/snon-ger-stor...-flygtrafiken/
    /Erik

  3. #5083
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av erikn Visa inlägg
    Och även fast det larmades om det innan så blev alla tagna på sängen. Själv bor jag sydväst om Sthlm, där hade det kommit ca 5 cm (det var inga problem att köra genom det) och jag jobbar i Nykvarn. Åker bakvägen till Södertälje och sedan vidare E20. Hade noll problem att ta mig till jobbet, noll problem hem. Samtidigt satt folk i flera timmar i kö 3-4 mil norrut. Centrala Stockholm samt norr om och öster om fick 40-50 cm under dagen.

    På den här sidan finns det en stor bild längst upp, om man klickar på den så finns sammanlagt 11 bilder. Visar en del av kaoset som blir, och precis som Olle skriver så fanns massor av bilar/lastbilar/bussar som fastnat och förhindrade snöröjningen.

    http://www.dn.se/sthlm/snon-ger-stor...-flygtrafiken/
    Väldigt vad vädret kan drabba olika här i landet. Kaos i öster men nästan barmark i väster. Här i Värmland har vi varit förskonade från väldig många oväder beroende på att Sydnorge tar smällen för de oväder som kommer från väster.
    Nu blir det ju varmare igen, men för att gardera mig har jag beställt grova däck till Dneprn. Kommer att ha skruvdubb att ta till om det behövs. Kan bli kul att köra i snön med en trehjuling.

  4. #5084
    Vet man att det kommer mycket snö så måste det plogas ofta, inte vänta på att det skall sluta för då är det kört.
    Det är som med underhållet på järnvägen, kör så länge det går, sen får det väll fixa sig på något sätt inte, så noga.
    Jan-Olov

  5. #5085
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av Jan-Olov Visa inlägg
    Vet man att det kommer mycket snö så måste det plogas ofta, inte vänta på att det skall sluta för då är det kört.
    Det är som med underhållet på järnvägen, kör så länge det går, sen får det väll fixa sig på något sätt inte, så noga.
    Vi på landet lär oss att det kan bli snö.
    Jan

  6. #5086
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra.

    Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt.
    Ove

  7. #5087
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra.

    Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt.
    Grattis Ove.
    Jan

  8. #5088
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Inte bara elände. Idag har jag suttit en liten stund med en ny familjemedlem i knät, 2 dagar gammal. En liten sonson som mest sover och äter stup i ett som dom små brukar göra.

    Några dagar har jag och hustrun haft hand om barnbarn nummer ett medan föräldrar och brorsa varit på sjukhuset så lite nytta kan man fortfarande göra vilket känns skönt.
    Grattis farfar.

  9. #5089
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Grattis Ove.
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Grattis farfar.
    Tack gubbar! Väskan för akut utryckning har legat packad och klar i bilen 3 veckor innan det blev av, men när det blev så blev det när vi ändå var på plats så det vart ingen brådska.

    Nu är det lugnt och vardag igen så det blir att tänka över vad som ska göras inför vintern och se till att det faktiskt blir gjort...
    Ove

  10. #5090
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Tack gubbar! Väskan för akut utryckning har legat packad och klar i bilen 3 veckor innan det blev av, men när det blev så blev det när vi ändå var på plats så det vart ingen brådska.

    Nu är det lugnt och vardag igen så det blir att tänka över vad som ska göras inför vintern och se till att det faktiskt blir gjort...
    Nu vill jag ha lite snö, så man kan åka hoj. Ställt in Transalpen för vintern. Köpt hem nya grova däck till Dneprn och skruvdubbar som bara sätts i om det behövs. då kan man ju ha dem + en skruvdragare med sig på färden och bara skruva i dem.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •