Sidan 545 av 548 FörstaFörsta ... 45445495535543544545546547 ... SistaSista
Resultat 5 441 till 5 450 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5441
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Har funderat lite på det där med bränsle och sånt.... Om ett tiotal år skall vi vara i stort sett fossilfria och det är ju bra - men vad är alternativen. El? Som det ser ut i dag så är det el som gäller när man talar om miljövänliga bilar, antingen laddningsbar eller olika grad av hybrid där elen levereras av en bensinmotor. Vad beträffar MC är det några märken som satsar på eldrift med de begränsningar som det innebär.
    Men vad händer om hela transportsektorn elektrifieras? Elkapaciteten räcker helt enkelt inte till för det är ju även annat som förbrukar energi som industrier och hushåll.

    Alltså - man måste se till att få fram energikällor som fungerar och dessutom finns nära.

    Gas: Fordonsgas typ metan kan produceras i relativt små anläggningar och det görs faktiskt. Används väl mest i bussar och är nog ganska hopplöst till att driva MC med. Har för mig att jag sett prov med vätgas och bränslecell i MC-sammanhang - kanske något?

    Etanol och metanol är gammalt och beprövat och fungerar ganska bra. Nackdelar finns - svårt att starta i kyla och förbrukningen i liter är större än med bensin. Tror att man får ta med sig 30% mera för att köra samma sträcka. Lite fix med förgasare/insprutning behövs + vissa material tål inte kontakt med etanol. Kan närproduceras men importeras långväga ifrån(pga skatter?).

    Växtoljor av olika slag funkar bra i dieselmotorer. T.o.m. gammal frityrolja kan renas och fixas om till motorbränsle. PRoduktion kan ske lokalt i små anläggningar. Inte finns det många dieselhojar, men ändå.

    Bara lite tankar utan några siffror att stötta mig emot. Jag vet bara att man måste vidga sitt tänkande om man ska ha någon möjlighet att nå miljömålen man pratar så mycket om. Tyvärr har våra beslutsfattare svårt att tänka på mer än en sak i taget och då blir det just enkelspårigt...
    Ove

  2. #5442
    Man kan fundera över detta hur mycket som helst men..
    Sverige står för <0.15% av utsläppen på jorden
    Inte ens 50 spänn litern för soppan av vad slag det vara månde, allt från 125oktanig blyad till regenererad frityrolja ger CO2 utsläpp.
    Ofrånkomligt
    Ett helt utplånat Sverige skulle inte ens märkas globalt..
    Jag trodde att Kina skulle bygga 1600 nya kolkraftverk, hade fel, det är 2400 st.
    På alltför många håkll är "el" tillverkad med kol det vanligaste (runt 50% globalt om jag inte missminner mig)
    Plus de som skapar "el" med olja..
    Kolla gärna vad "miljövänlig sjötrafik" ger för sk-t i atmosfären..
    Hur många fartyg som går på bunkerolja?
    Sånt där som måste värmas för att kunna pumpas...
    Ett litet vulkanutbrott ger mer SO2 i atmosfören än hela Sverige under ett år..(eller var det 25år?)
    Problemet är enligt mig inte förbränning utan att det finns för mycket folk på klotet.
    År 1900 fanns det 1.6 miljarder innevånare på jorden, snart är vi 10 miljarder! Enbart Afrika 2 miljarder, en kontinent styrd av i för stor utsträckn galna diktatorer och klanfolk som inte ens kan försörja sig själva utan man vill till Europa. SOm ska försörja dem..
    Felet ligger inte på CO2...
    Klimatförnekare? Jag?
    Men försöker se lite annat.
    Ska fö under vår sommar fixa i ordning hojarna (>10st) och avveckla verksamheten..
    Bara de mest unika (2-3 st ska behållas..

  3. #5443
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Visst har du rätt men jag menar att det kommer att hända saker på vår lilla avlånga prick på klotet. Bränslepriserna kommer att öka och tillgången minskar - det är ett faktum. Kineserna vill också ha olja. Vulkaner har vi nog svårt att styra och krig kommer det att bli - vi vet bara inte var och när.

    Allt kommer att påverka vårt sätt att leva. Vi kan inte räkna med att vi kan tanka bensin/diesel i bilen/hojen så länge till så därför är det dags att fundera i andra banor. Folk testar att konvertera sina fordon till andra bränslen runtom i landet - mest för att det är kul. På youtube finns det massor av filmer på experiment med allt från pulsjet till gengas och t.o.m. ånga på tvåhjulingar och bilar.
    Idéer finns och provas, lite här och lite där men det är för lite som görs från fordonsindustri och beslutsfattare.

    Alltså - vad ska vi tanka för att få hjulen att snurra om t.ex. 20 år?
    Ove

  4. #5444
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2011
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    117

    Smile Hemkokat

    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    ...vad ska vi tanka för att få hjulen att snurra om t.ex. 20 år?
    Kanske något vi köper på systemet eller kokar själva?

  5. #5445
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av wbr Visa inlägg
    Kanske något vi köper på systemet eller kokar själva?
    Systemet blir nog dyrt, skatten du vet.. Koka själv är ju alltid möjligt bara man får till %-en.
    Bygga en egen vindsnurra och ladda med är en annan idé, men då gäller elmotor på hojen. Får erkänna att jag lider av idétorka men det finns säkert folk som är mera kreativa.
    Ove

  6. #5446
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Och här har jag varit irriterad på att styret är lite snett!?

    https://youtu.be/rDJZjdKai24
    Ove

  7. #5447
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Skulle klä om min dyna häromdagen för det var fullständigt utsliten, mer vitt tyg än svart galon som det var från början. Tar ur en massa klammer och drar av resterna och finner originalklädseln i närmast perfekt skick! Ibland har man tur!!
    Ove

  8. #5448
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Igår kom Byrackan (Kymco 150cc) ut i ljuset. Behövde lite extra kräm i batteriet för att starta men sen har allt fungerat. Körde några mil i sakta mak och njöt av sommarvärme i April.
    Ove

  9. #5449
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Provade att starta Sigrid igår. Jodå, hon startade direkt men det var inomhus och hor rök något förbannat så jag stängde snart av. P.g.a. väder blev det inget åka, men jag satte batteriet på laddning.
    När vädret tillåter ska jag kryssa omkring i närområdet så att jag kör upp gammal soppa (3 år) så att jag kan tanka i ny. Hoppas på lite mera körning denna säsongen...
    Ove

  10. #5450
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Räven och Olle Å kommer tydligen inte in på forumet! Vad pågår?
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •