Sidan 161 av 548 FörstaFörsta ... 61111151159160161162163171211261 ... SistaSista
Resultat 1 601 till 1 610 av 5473

Ämne: 60+

  1. #1601
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Här kan man prata om fågelskådare!
    Undrar om det är såna där som äger en kikare?

    OK! Jag håller koll på tillströmningen av tranor. Provar att försöka dirigera rekordet till en veckohelg så att dom som fortfarande inte givit upp försöken att bli rik kan komma med.
    Ove

  2. #1602
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Hörde om en customåkare som var och kollade tranorna vid Hornborgarsjön. Når han skulle åka iväg, så baktände hojen som ju som vanligt hade raka rör, 15000 tranor startade en vettskrämd luftfärd direkt. Antagligen är den hojen portad där för lång tid framöver

  3. #1603
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Hörde om en customåkare som var och kollade tranorna vid Hornborgarsjön. Når han skulle åka iväg, så baktände hojen som ju som vanligt hade raka rör, 15000 tranor startade en vettskrämd luftfärd direkt. Antagligen är den hojen portad där för lång tid framöver
    Stämmer så det gäller att ha fungerande ljuddämpare om man ska defilera förbi och samtidigt se några tranor.
    Ove

  4. #1604
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Tranresan -09 och -10 gick 2/4 resp. 7/4. Statistiken har, av den enkla anledningen att det inte kommit några fåglar än, inte börjat fungera. Väntar alltså med nerräkningen men man får väl tro att det blir en vecka in i April, om tranornas hormoner och vädret vill. Vi får väl som vanligt rikta våra böner mot södra Småland om vädret...

    På allmän begäran, från Simen, provar vi att träffa en veckohelg för att dom som arbetar för sitt uppehälle ska ha möjlighet att komma med.

    När tranorna kommer inom synhåll läggar jag ut en ny tråd: Tranresan 2011.
    Ove

  5. #1605
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg

    På allmän begäran, från Simen, provar vi att träffa en veckohelg för att dom som arbetar för sitt uppehälle ska ha möjlighet att komma med.

    När tranorna kommer inom synhåll läggar jag ut en ny tråd: Tranresan 2011.

    Att lägga träffen en veckohelg är inte så tilltalande i mina ögon då det KAN vara mer folk än tranor på plats. Och att trängas med en massa folk på kafét, parkeringsplatser och utsiktsplatser avskräcker i alla fall mig. Men fäst inte för stor vikt vid mina synpunkter då min ev. närvara ändå i skrivande stund är fördolt i mörker beroende på hälsotillstånd.

    Förövrigt är det vår i luften här hos mig idag. Solen skiner och det är några plusgrader vilket gjort att snön smält bort på den tidigare så halkiga garageuppfarten. Det påminner mig om att nämna en annan begivenhet som kan vara trevlig och lite annorlunda frampå vårkanten i April. Nämligen ett ormsafari vid Öby kulle, beläget emellan Sköllersta och Odensbacken i Närke. Öby kulle är europas största samlingsplats för orm, företrädesvis huggorm där de små liven kommer upp i hundratal och värmer sig i vårsolen. De är dock mycket väderkänsliga och minsta molntapp kan få kräken att krypa ned i sina djuphålor i kullen igen. För en lyckad utflyckt bör man ha stenkoll på vädret vilket gör det lite besvärligare om man bor lite längre bort än nästgårds. Ove och jag testade det här ifjol med inte helt lyckat resultat men med lite bättre planering så kan det nog bli en väldigt trevlig och annorlunda upplevelse. Själv bor jag så nära så jag borde kunna hålla stenkoll på läget vilket jag gärna gör om intresse finns.
    Senast redigerat av GeCe den 2011-01-11 klockan 13:26.
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

  6. #1606
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av GeCe Visa inlägg
    Att lägga träffen en veckohelg är inte så tilltalande i mina ögon då det KAN vara mer folk än tranor på plats. Och att trängas med en massa folk på kafét, parkeringsplatser och utsiktsplatser avskräcker i alla fall mig.

    Öby kulle är europas största samlingsplats för orm, företrädesvis huggorm där de små liven kommer upp i hundratal och värmer sig i vårsolen.
    Får prova med en helg för att se om det är flera som vill komma. Tranorna är väl på plats och dom brukar man kunna se bra och en del av det roliga är ju alla skådare i olika grader.

    Ormsafari kan vi prova igen men kanske inte i snöbyar den gången.
    Ove

  7. #1607
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1
    Jan

  8. #1608
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1
    Här också! En centimeter på blankis, och fy attan va`de`ä`halt. Går knappast att förflytta sig ute.
    Ove

  9. #1609
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    1962 höll jag på med ett bygge på vintern halt och jäkligt var det. TreTorn hade tillverkat rejäla stövlar. Åkte till gummiverkstan och bad dem sätta i dubb i sulorna. Sluthalkat.
    Kom idag på att jag hade lite skruvdubb över, så jag skruvade i 7 dubb i varje klack på både mina och frugans stövlar. Jag lyckades nämligen att få till ett platt ryggfall härom kvällen då jag i mörkret rastade hundarna.
    Förhoppningsvis så går man lite säkrare nu. På Granngården eller Lantmännen kan du köpa skruvdubb. 100 st i varja påse, finns i olika längder, men dela dem men några andra. Tror de kostar 500 för en påse.

  10. #1610
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    780
    Citat Ursprungligen postat av räven Visa inlägg
    Hmmm, nytt snötäcke där ute, -1
    Aprillaväder i januari, helt opålitligt!
    Mvh
    GeCe

    Det är aldrig försent att prova på något nytt!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •