Sidan 462 av 548 FörstaFörsta ... 362412452460461462463464472512 ... SistaSista
Resultat 4 611 till 4 620 av 5473

Ämne: 60+

  1. #4611
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259

    Thumbs up

    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Som sagt. Har slutat med "bus"- turerna. Vill numera hellre se var jag åker i stället för att koncentrera på framförvarandes bakhjul.
    Om du Conny har semester, så hör av dig, så kan vi ta en tur bortåt västra Värmland och norra Dalsland någon dag.
    Jag gillar också att ha tid att kolla.
    Jan

  2. #4612
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Vänder mig till er som har lägst livserfarenhet, då jag aldrig tidigare sett något liknande..
    Efter en provtur i en bil som jag grejat med lite går jag åter in i garaget för att stänga för dagen få det låter som jag glömt någon utrustning på dom surrar dovt..
    Inser att det är en insekt som flyger runt där inne, och i "flight mode"mäter ca.5 cm..

    När den väl landar ser jag att det är en geting, men eftersom den är minst 3 cm större och redigt mycket fetare anar jag att det är en insekt som det ut som en farlig geting, men tänker att om det är en drottning då vill jag helst undvika att den bygger i mitt garage utan bygglov.. Så (förlåt mig för mina synder) fram åker bromsrengörningen.. Ett skott, en träff.. Hueyn störtar.. Och dör..
    Gadden (eller om det var kroken för landning på hangarfartyg) mäter närmare centimeter..

    Ni dom vet, är det en drottning eller är det någon mutant?

    Tyvärr är den lite böld på bilden på geting vis..

    ImageUploadedByTapatalk1437079085.238047.jpgImageUploadedByTapatalk1437079095.672773.jpg



    //Janne

  3. #4613
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Kanske kan det varit en bål geting efter lite sökande på Internet.
    Fast jag vill ju tycka att denna var större än vad som anges i informationen kring dem..
    Där står det st den blir 3-3,5 cm, och denna är minst 5 cm..


    //Janne

  4. #4614
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Försök räta ut den, lägg en tumstock bredvid och skicka bild till

    http://www.nrm.se/faktaomnaturenochr...iolog.147.html

    så borde du få svar. Googlade lite och det verkar vara fler som träffat på getingar runt 50 mm stora.
    /Erik

  5. #4615
    Medlem
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    309
    Ser ut som en bålgeting, ett typiskt kännetecken är att den har betydligt mer gult i sin teckning.
    När man verkligen sett en bålgeting, inser man att alla stora getingar man tidigare trott varit bålgetingar inte var det, en riktig bålgeting är verkligen stor.
    En bålgeting surrar inte, dess ljud är något annat, betydligt grövre.
    En bålgeting är getingarnas motsvarighet till B52 Stratofortress.

    Nu skall sägas att bålgetingar anses vara en av de mer fridsamma arterna och att de hjälper till att skydda boskap mot stora elaka bitflugor.
    De är också fridlysta eftersom de tyvärr är ovanliga, nu tror jag inte att en enstaka arbetargeting gör någon skillnad, men kan man låta dem vara i fred bör man göra så.
    Senast redigerat av Per Lindström den 2015-07-17 klockan 00:36.

  6. #4616
    Medlem
    Reg.datum
    nov 2014
    Inlägg
    76
    Jag fick ett stick bakom örat en gång och det visade sig att det var ganska lindrigt och gick snabbt över!

  7. #4617
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Jodå, visst är det en bålgeting (Vesa Crabo). Stor och snäll. Inte särskilt giftig, ungefär som en vanlig geting. Hanterar man den lugnt och fint händer inget men om man dödar eller skadar en kan det komma flera för att hämnas.
    Ove

  8. #4618
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Jodå, visst är det en bålgeting (Vesa Crabo). Stor och snäll. Inte särskilt giftig, ungefär som en vanlig geting. Hanterar man den lugnt och fint händer inget men om man dödar eller skadar en kan det komma flera för att hämnas.
    Att krocka med en Bål geting i 100 km/t. med öppen hjälm är en jäkla smäll.
    Jan

  9. #4619
    Medlem jrutgerss avatar
    Reg.datum
    sep 2012
    Ort
    West Coast
    Inlägg
    1 379
    Tackar för alla svar.
    Jag har lärt mig mycket och också läst en del på nätet om dessa giganter..

    Kontentan av min okunskap är att jag avrättat en fridlyst art vilket ger mig ytterst dåligt samvete..

    Till mitt försvar så är den ytterst skräckinjagande..
    Men tydligen som ni också svarat är att den förefaller vara till och med mer vänligt sinnad än humlan som jag kommer bra överens med..

    Men kanske det kommer ett gäng nu och skall hämnas sin kamrat, när jag minst anar det..




    //Janne

  10. #4620
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av jrutgers Visa inlägg
    Men kanske det kommer ett gäng nu och skall hämnas sin kamrat, när jag minst anar det..
    Full skyddsutrustning när du närmar dig garaget och visiret nere gäller!! Nädå, ingen fara. Ett mord är inget mord men två är ett för mycket.. Nästa gång behöver du bara visa djuret hur det hittar ut ur garaget. Själv brukar jag ta en tidning eller liknande och fösa det i rätt riktning och när dom kommit ut igen brukar dom niga med alla sex benen och tacka.
    Ove

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •