Sidan 517 av 548 FörstaFörsta ... 17417467507515516517518519527 ... SistaSista
Resultat 5 161 till 5 170 av 5473

Ämne: 60+

  1. #5161
    Medlem erikns avatar
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Tumba
    Inlägg
    816
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Kom just från TV;n. Tittade på en snubbe som bygger hus av skrot. Dom behövde ladda batterier utan att använda elnätet. Dom fyllde en tunna med en blandning av ko- och fårgödsel och tätade till, bara ett rör var öppet. Sen eldade dom under tills det kom gas ur röret. Då kopplade dom till en slang som var istucken i luftrenaren på en gammal generator - och den startade och orkade tydligen ladda batterierna. Kanske det funkar med mix av ko- och hästskit och då har du bränslet från egen gård.
    Kevin McCloud, en mycket trevlig programvärd. Gillar hans program mycket, bäst är nog Grand Designs och Kevin McCloud's Man Made House.
    /Erik

  2. #5162
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Om det gick till på det sättet, så borde det ju vara någon form av gengas som uppstod. Annars så blir det ju metangas om man lagrar gödsel och låter luften komma åt. Men det tar ju ganska lång tid.
    Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused
    Skall prova det i garaget.

  3. #5163
    Kan funka men du måste släppa ut den kalla luften anas vinner du inget. Sedan måste ny luft tas utifrån och då är den kall. Samma ide, kolla på en frånluftspump som även blåser in uppvärmd.
    läs här. http://www.installera-varmepump.se/v...luftsvarmepump
    Jan-Olov

  4. #5164
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    Citat Ursprungligen postat av Olle Å Visa inlägg
    Ett annat sätt att spara energi kan tror jag, kan vara att vara att montera en luftvärmepump med utomhusenheten inomhus i ett ljudisolerat skåp. Måste bli en jäkla skillnad att ta den luft som redan är lite varm än att kanske ta luft som är 15- eller?????:confused
    Skall prova det i garaget.
    Om du mot förmodan skulle få varmt i rummet på det sättet skulle du få ett såinnihelvetekallt skåp på köpet.
    Ove

  5. #5165
    Du kan kyla pilsner.
    Jan-Olov

  6. #5166
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    Citat Ursprungligen postat av Ove Visa inlägg
    Om du mot förmodan skulle få varmt i rummet på det sättet skulle du få ett såinnihelvetekallt skåp på köpet.
    Hm, tänkte lite fel. Om man har skåpet innomhus, så måste ju den kalla luften ut. Skall man ventilera ut den, så måste ju frisk luft in någonstans. då blir ju effekten 0.
    Det blir ju ett besvärligt räkneexempel

  7. #5167
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Vindsnurra på taket ger ström till kompressorn som komprimerar upp temperaturen. OBS. kyligt om det inte blåser.
    Jan

  8. #5168
    Medlem
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Sjötorp
    Inlägg
    4 836
    God jul!
    Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla.
    Ove

  9. #5169
    Medlem
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borgvik, Värmland
    Inlägg
    4 510
    [QUOTE=Ove;108199] God jul!
    Jag, eller rättare sagt min pc tappade kontakten med omvärlden för några dagar sen så nu har jag nästlat mig in i hustruns datavärld. Fan vad fort man blir beroende av sån där elektronisk skit. Förr var det ju inget problem när man inte visste om något annat - men nu. Skulle man kanske lägga in sig på klinik för databeroende? Fördummande är det också för man behöver ju inte veta något själv för det är bara att Goooogla. [/
    Visst får man ett litet beroende, men det får man väl ta. Förhoppningsvis så lägger man de upplysningar man får på sitt eget minne. Problemet är ju att minnet är bra , men lite kort.

  10. #5170
    Medlem rävens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Linneryd
    Inlägg
    3 259
    Just nu friska vindar över Småland. Risk för strömlöst.
    Jan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •